היחידה המטכ"לית לאבטחת בכירים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היחידה המטכ"לית לאבטחת בכירים
בשקט ובשליחות- נקדים, נמנע ונאפשר
פרטים
מדינה ישראלישראל ישראל
שיוך צה"ל
בסיס האם מחנה רבין
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 2001–הווה (כ־23 שנים)
נתוני היחידה
ייעוד אבטחת אישים
פיקוד
יחידת אם חטיבת המבצעים
דרגת המפקד סגן אלוף  סגן אלוף

היחידה המטכ"לית לאבטחת בכירים היא יחידה צבאית הכפופה לחטיבת המבצעים שבאגף המבצעים של צה"ל. משימת היחידה היא לדאוג לסידורי האבטחה של כל הקצונה הבכירה בצה"ל, הכוללת את כל אלופי המשנה ומעלה בכלל, ובאלופי המטה הכללי והרמטכ"ל בפרט. היחידה אינה אחראית ישירות על ביטחונם של כל האישים המאובטחים אלא על ביטחונם של אישים מסוימים בלבד. עם זאת, גם לאישים שהיחידה אינה מאבטחת בעצמה, היא אחראית לדאוג לאבטחה. מפקד היחידה הוא קצין בדרגת סא"ל.

הכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד לסוף העשור הראשון של המאה ה-21 היו מאבטחי היחידה בוגרי יחידות האבטחה של השב"כ, ובכלל זה מאבטחי היחידה לאבטחת אישים ומשלחות, שעברו קורס לוחם מקיף במתקני השב"כ. הקורס כלל בין היתר אימוני ירי ותרגולות לוחמה בטרור, אימוני כושר גופני, אימוני קרב מגע וקורס חובשים. בהמשך אוישה היחידה בחיילים בשירות סדיר.[1]

מאבטחי היחידה הם קצינים בדרגות סגן ועד רב-סרן בעלי רקע פיקודי קרבי, יוצאי סיירות ויחידות עילית בצה״ל, הנבחרים בקפידה. מועמדים שנמצאו מתאימים עוברים בדיקות רפואיות מקיפות ויסודיות וראיון פסיכולוגי. במסגרת הכשרתם עוברים קורס לוחם אחיד הנערך במתקני השב"כ. הקורס כולל בין היתר אימוני ירי ותרגולות לוחמה בטרור, אימוני כושר גופני, אימוני קרב מגע וקורס חובשים. כיום משרתים ביחידה גם חיילים וחיילות בשירות סדיר המהווים חלק אינטגרלי ביחידה. כמו כן מקיימת היחידה מערך אימונים וכשירויות ייחודי לעצמה, ועוברת אימונים בבסיסי צה״ל השונים לנוכח פעילותה הייחודית.

מאבטחי היחידה מאבטחים את הרמטכ"ל אביבי כוכבי בעת ביקורו במרוקו, 2022

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשיתה של היחידה ביחידה לאבטחת בכירי צה"ל בביקורים ברצועת הביטחון בדרום לבנון.[2] בשנת 2001, בעת האינתיפאדה השנייה, התקבלה באגף המבצעים של צה"ל ההחלטה לשנות את סידורי אבטחת קציני צה"ל הבכירים. הרמטכ"ל, שאול מופז היה הראשון עליו הוחלו סידורי האבטחה החדשים. במהלך מלחמת לבנון השנייה אסר מפקד היחידה, סא"ל אריק אלעזר, על הרמטכ"ל, דן חלוץ, לקיים סיור בעיירה בינת ג'בייל.[3] במהלך מבצע עופרת יצוקה אבטחה היחידה את מפקדי צה"ל הבכירים ובהם הרמטכ"ל, גבי אשכנזי,[4] ואלוף פיקוד הדרום, יואב גלנט,[5] במהלך סיורים שקיימו לאורך המבצע בשדה הקרב ברצועת עזה, כדי להתרשם מן הלחימה באופן בלתי אמצעי ולחזק את ידי הלוחמים.

היחידה זכתה לפרסום תקשורתי שלילי כאשר נקשר שמה בפרשת משפטו של ארז אפרתי,[6] מאבטח ביחידה, שהורשע בניסיון לבצע מעשה סדום ובחבלה של ממש, ונידון לשמונה שנות מאסר.[7] כמו כן נקשר שמה בפרשת עברות תכנון והבנייה הנוגעות לנחלת האלוף יואב גלנט במושב עמיקם, בשל העובדה כי מפקד היחידה באותה עת, סא"ל אריק אלעזר[8] אישר את סלילתה של דרך מילוט לאלוף באופן בלתי חוקי בשטח שאינו שלו. בעקבות הפרשה לא מונה גלנט לתפקיד הרמטכ"ל. פרט לאלעזר, בעברו מפקד יחידת עוקץ, פיקדו על היחידה גם עתי שלח, בעברו מפקד יהל"ם, חיים בן-נון, יוצא שייטת 13,[9] אל"ם אורן גיל, יוצא יחידת דובדבן,[10] וסא"ל ליאור קינן,[11] יוצא יחידת עוקץ[12] וסא"ל ניר יוגב, מג״ד 890, חטיבת הצנחנים.[13]

מפקדי היחידה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אור בוטבול, עיתון במחנה, הכול אישים, באתר צה"ל (דרך ארכיון האינטרנט), 28 ביולי 2011
  2. ^ עפר שלח, מי שומר על הרמטכ"ל שלנו?, באתר nrg‏, 1 בספטמבר 2009.
  3. ^ אמיר בוחבוט‏, איש הכוחות המיוחדים: אריק אלעזר מספר על השירות, באתר וואלה!‏, 5 בנובמבר 2011, אריק אלעזר: "הולידו רעיון להנחית את הרמטכ"ל בבינת ג'בל ואני סירבתי. חלוץ לא נחת בבינת ג'בל. נקודה".
  4. ^ יהושע בריינר‏, הרמטכ"ל ביקר בחשאי את הלוחמים בעזה, באתר וואלה!‏, 8 בינואר 2009.
  5. ^ אמיר בוחבוט, אלוף פיקוד דרום יואב גלנט חוזר לים העזתי, באתר nrg‏, 9 בינואר 2009.
  6. ^ תומר זרחין, ארז אפרתי, מאבטחו לשעבר של הרמטכ"ל בדיון בעליון: חשבתי שהמתלוננת מחבלת, באתר הארץ, 22 ביוני 2011.
  7. ^ חן מענית, ‏8 שנות מאסר בפועל לארז אפרתי; "התגלמות האלימות והרוע", באתר גלובס, 29 ביולי 2010.
  8. ^ קלמן ליבסקינד, איתן: "גלנט רמס את החוק ברגל גסה", באתר nrg‏, 5 בנובמבר 2010, "איתן מתייחס בהרחבה גם לשימוש שעשה האלוף גלנט בצה"ל, כשביקש לאשר לו דרך כניסה לביתו על חשבון שטחים ציבוריים, באמצעות מכתב שהציג סגן-אלוף אריק אלעזר, ראש היחידה המטכ"לית לאבטחת בכירים, לפיה יש צורך בכביש הזה כ'דרך מילוט' ביטחונית של האלוף מביתו".
  9. ^ חיים בן-נון, מכתב גלוי לגל הירש, "ישראל דיפנס", גיליון 17, ‏ דצמבר 2013, עמוד 8, כפי שהועלה באתר פרש.
  10. ^ הדס דובדבני, אתר צה"ל, אל"ם אבי מויאל פורש מצה"ל: "המערך הלוחם יעמוד באתגרים הפיזיים", באתר צה"ל (דרך ארכיון האינטרנט), 2 במאי 2012.
  11. ^ יוסי יהושוע, מחדל אבטחה: הרמטכ"ל, האזרח והחיבוק, באתר ynet, 12 במרץ 2015.
  12. ^ אור הלר, לוחמה בטרור, העידן החדש, "ישראל דיפנס", ‏ 26 בספטמבר 2013.
  13. ^ אביחי בקר, 48 שעות בבית ג'אלה, באתר הארץ, 5 בספטמבר 2001.