היילי וסטנרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היילי וסטנרה
Hayley Westenra
לידה 10 באפריל 1987 (בת 36)
כרייסטצ'רץ', ניו זילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום הקמה כרייסטצ'רץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ניו זילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2000 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Burnside High School, Wairarapa Cobham Intermediate, Fendalton Open Air School עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלטית, מוזיקה קלאסית, פופ אופראי, מוזיקת העידן החדש עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג קול סופרן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית, פורטוגזית, איטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה, פסנתר, כינור עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים יוניברסל מיוזיק גרופ, דקה רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
היילי וסטרנה בסיבוב הופעות באנגליה בשנת 2010

היילי וסטנרהאנגלית: Hayley Westenra; נולדה ב-10 באפריל 1987 בכרייסטצ'רץ') היא זמרת סופרן ניו זילנדית, הפעילה הן בתחום הקלאסי והן בתחום המוזיקה הקלה. האלבום הראשון בהפצה בינלאומית, "טהור" (Pure), הגיע למקום הראשון ברשימת האלבומים הקלאסיים בבריטניה בשנת 2003 ונמכר ביותר משני מיליון עותקים ברחבי העולם. "טהור" השיג שיא במהירות המכירות של אלבום בכורה קלאסי עד כה, והציב את וסטנרה במעמד של כוכבת בינלאומית בגיל 16. באוגוסט 2006 הצטרפה ללהקה האירית "אישה קלטית". היא השתתפה בתקליטור וב-DVD של הלהקה, "אישה קלטית: מסע חדש", יצאה עם חברות הלהקה לסיבוב הופעות באביב 2007, ואף הופיעה ב-DVD של הלהקה, "המסע הגדול מכולם: אוסף הכרחי", שיצא לשוק ב-2008.

הרפרטואר של היילי וסטנרה מקיף סוגות שונות ומגוונות, ממוזיקה קלאסית עד מוזיקה קלה, שירי עם ופופ, במגוון שפות - אנגלית, קלטית, ולשית, איטלקית, גרמנית, צרפתית, פורטוגזית, לטינית, יפנית, סינית, טאיוואנית ומאורית - על פני העולם כולו, ממערב למזרח ומצפון לדרום.

וסטנרה הופיעה לפני אישים רמי-מעלה ברחבי העולם. היא שגרירת רצון טוב של יוניצ"ף הצעירה ביותר פרט לאחת ותורמת לארגוני צדקה בעולם כולו.

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וסטנרה נולדה בכרייסטצ'ץ' שבניו זילנד להורים ממוצא אנגלי, אירי והולנדי. נטייתה למוזיקה ושמיעתה האבסולוטית התגלו כבר בגיל רך והיא החלה ללמוד נגינה בכינור, בפסנתר, בגיטרה ובחלילית. בהמשך החלה ללמוד פיתוח קול וגילתה עניין ער בתיאטרון מוזיקה. ועד גיל 11 הספיקה וסטנרה לצבור יותר מ-40 הופעות בימתיות, שברבות מהן נדרשה לשיר תפקידי בנים, עקב המחסור בזמרים ורקדנים ממין זכר.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים הבאות הקליטה וסטנרה אלבום של נעימות מתוך מחזות ושירים קלאסיים קלים, וכן תקליטור של מוזיקה לחג המולד. בעקבות הצלחת אלבומיה, הוצע לה ללמוד אצל דיים מלווינה מייג'ור. להצלחה בינלאומית הגיעה הודות לחוזה הקלטות עם חברת דקה, עמה הקליטה את "טהור" (Pure), תקליטור של מוזיקה קלאסית, פופ קל ושירים מאוריים מסורתיים. בהמשך הקליטה וסטנרה גם מוזיקה לילדים ובני נוער.

בשנת 2003 הופיעה וסטנרה לצד חוזה קאררס וברין טרפל בפסטיבל פנול בוויילס. בשנים הבאות הקליטה שירים לסרטי קולנוע ותוכניות טלוויזיה. בשנת 2004 יצאה למסע הופעות בניו זילנד, אוסטרליה, יפן, ארצות הברית ובריטניה, שם הופיעה בקונצרט לפני מלכת בריטניה ואישים אחרים. בארצות הברית הופיעה אותה שנה עם התזמורת הקאמרית של ויסקונסין ועם תזמורת הטיילת של בוסטון.

ב-2005 הוציאה אלבום חדש בשם "אודיסאה", תערובת של מוזיקה קלאסית, פופ, מוזיקה קלטית ומוזיקה של העידן החדש. בחלק מאלבום זה הייתה שותפה לכתיבה ועיבוד של המוזיקה. גרסה עדכנית של האלבום, המכילה כמה הקלטות שלא היו באלבום המקורי, יצאה באנגליה ב-10 באפריל 2006, יום הולדתה ה-19 של היילי וסטנרה. ב-5 בספטמבר 2006 הציגה הלשכה הצעירה הבינלאומית את וסטנרה כאחת מעשרת הצעירים הבולטים ביותר בעולם, הניו זילנדית הראשונה שזכתה לכבוד זה. ב-13 בנובמבר 2006 השתתפה בהקדשת יד הזיכרון לנופלים הניו זילנדים בלונדון. שלושה קרובי משפחה של וסטנרה שירתו בצבא במלחמת העולם השנייה ואחד מהם נהרג במלחמה.

אלבומה הבינלאומי השלישי של וסטנרה, "אוצר", יצא לאור בפברואר 2007 באנגליה. כל השירים באלבום זה נבחרו על ידה בלבד. המהדורות של ארצות הברית, אוסטרליה וניו זילנד יצאו בחודש מרץ בשם "אוצר קלטי". וסטנרה הקדישה את האלבום לסבתה, שירלי איירלנד. בצידה הפנימי של עטיפת התקליטור הבריטי כתבה:

אני באה ממשפחה מוזיקלית, שיש לה תחושת היסטוריה אמיתית. אבותי הפליגו במסע הראשון מאירלנד לקרייסטצ'רץ', ניו זילנד, בשנת 1850 - בכיכר הקתדרלה בקרייסטצ'רץ' יש אפילו שלט זיכרון ועליו השם וסטנרה. מגיל צעיר ככל שזכרוני מגיע אני זוכרת את סבתי מושיבה אותי על ברכיה ושרה לי שירים כמו "דני בוי". כזמרת בזכות עצמה בגיל צעיר יותר, הייתה מאז ומתמיד מקור לא אכזב לשירים. מורשת מוזיקלית זו שהיא מוסרת לי משחר ילדותי, ורבים מאותם שירים ישנים ויפים, אלה הדברים שביקשתי להציג כאן באלבום שלי.

בנובמבר 2007 הופיעה וסטנרה בהצלחה במסע קונצרטים ביפן. ביוני 2008 הוציאה אלבום יפני, "היילי שרה שירים יפניים". השירים כוללים שירים יפניים פופולריים, מהם באנגלית ומהם ביפנית. את "חסד מופלא" היא שרה בדואט עם מינאקו הונדה המנוחה, באנגלית וביפנית. אלבום יפני שני יצא במרץ 2009, וכל שיריו עוסקים בנושא האמהות ומוקדשים בתודה לאמה.

באביב וקיץ 2010 התחילה וסטנרה לעבוד עם מלחין הסרטים אניו מוריקונה כל אלבומה הבינלאומי "פאראדיזו". האלבום הכיל שירים חדשים של מוריקונה כמו גם כמה מיצירותיו הקולנועיות המוכרות ביותר ב-50 השנים האחרונות. היילי הקליטה את האלבום עם תזמורתו של מוריקונה ברומא, בקיץ 2010.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא היילי וסטנרה בוויקישיתוף
Multimedia and interviews