הייפ סייקל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התצוגה הגרפית של ה'הייפ סייקל'

הייפ סייקל (מילולית: 'מחזור ההפרזה', או, בתרגום מדויק יותר – 'עקומת ההתלהמות') היא תצוגה גרפית, שפותחה על ידי חברת גרטנר (ושייכת לה), העוסקת במחקר ובייעוץ בטכנולוגית המידע, ומציגה את הבשלות ודרגת האימוץ של טכנולוגיות שונות. ה'הייפ סייקל' מציגה באופן חזותי את מצב הבשלות של טכנולוגיות שונות דרך חמישה שלבים, ומהווה מדד לידע וכלי לניהול סיכונים שכרוכים באימוץ או בהשקעה בטכנולוגיות השונות.

ההייפ סייקל נתונה לביקורת מכיוונים שונים בשל חוסר הוכחות לנכונותה ובשל העובדה שהיא אינה עומדת בקנה אחד עם מצבי הבשלות של טכנולוגיות קיימות.

חמשת השלבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל מחזור ב'הייפ סייקל' מחולק לחמישה שלבים עיקריים:

שם השלב תיאור
שלב העוררות הטכנולוגית פריצת דרך טכנולוגית פוטנציאלית גורמת לדברים להתחיל לקרות – הוכחות היתכנות ראשונות והתעניינות תקשורתית גורמים לתחילת היווצרות של מודעות בקרב אנשים ומדיה. בדרך כלל, בשלב זה לא קיימים מוצרים בשטח ולא קיימת הוכחה ליכולת קיום מסחרית.
שלב פסגת הציפיות פרסומים ראשונים מייצרים מספר סיפורי הצלחה, בדרך כלל מלווים גם בסיפורי כישלון שונים. בעוד מספר חברות לוקחות על עצמן את האתגר להיות ראשונות שמנצלות את הטכנולוגיה, רב החברות – נשארות להסתכל מהצד.
שלב ההתפכחות רמת העניין יורדת לאחר כישלון ניסויים ופיתוח יישומים שונים. יצרני הטכנולוגיה נכשלים. ההשקעה ממשיכה רק אם יצרנים שורדים את הזעזוע בעקבות הכישלון ומצליחים לשפר את המוצר לשביעות רצונם של מאמצי הטכנולוגיה הראשונים.
שלב הטיפוס אל ההארה בשלב זה ניתן לראות מופעים נוספים של הטכנולוגיה וכיצד היא משרתת צרכים מסוימים. הטכנולוגיה מתחילה להתגבש והופכת ליותר נגישה לציבור. דורות שניים ושלישיים של מוצרים מבוססי הטכנולוגיה נמכרים על ידי יצרני הטכנולוגיה והופכים לזמינים. מתקיימים ניסויים גדולים יותר. חברות שמרניות עדיין מסתכלות מהצד על התקדמות הטכנולוגיה.
שלב הכניסה למישור האימוץ ההמוני בשלב זה הטכנולוגיה כבר מאומצת על ידי אחוז גדול יחסית משוק היעד שלה. דורות נוספים של המוצר מגיעים לשוק. אם השוק של הטכנולוגיה גדול יחסית, היא תמשיך ותגדל לאורך זמן.

המונח 'הייפ סייקל' וכל אחד משלביו נמצאים בשימוש רחב בשיווק של טכנולוגיות חדשות.

ה'הייפ סייקל' ככלי לניהול החלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל היותו כולל מגוון רחב של טכנולוגיות בדרגות בשלות ואימוץ שונות, משמש ה 'הייפ סייקל' ככלי קבלת החלטות אצל מנהלים בכירים, בבואם לשקול אסטרטגיות וכיווני גדילה עתידיים. הוא נותן מידע לגבי איזו טכנולוגיה כדאי לשקול ככיוון התפתחות, איזו כדאי להטמיע וכולי. בנוסף, הוא גם משמש ככלי לקבלת מידע לגבי טכנולוגיה שכבר הושקעו בה כספים, ויכול לעזור לקבל החלטות כגון האם להמשיך להשקיע בטכנולוגיה או לא, וכו'.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן מספר ביקורות על ה'הייפ סייקל'. הבולטות שבהן טוענות שלמעשה, זהו אינו מחזור, שאימוץ הטכנולוגיה אינו תלוי בטכנולוגיה עצמה, שהדבר לא מדעי בבסיסו, ושהוא אינו משקף את השינויים לאורך זמן במהירות שבה הטכנולוגיה מתפתחת. ביקורת נוספת טוענת שה'הייפ סייקל' מוגבל ביכולתו להיות מוכלל על מיכלול הטכנולוגיות, מכיוון שהוא נותן עדיפות לשיקולים כלכליים בתהליכי קבלת החלטות. נטען כי הוא מניח שהצלחתו של עסק או חברה תלויה ב'הייפ סייקל' בעוד שלאמיתו של דבר, לצורה שבה חברה מתכננת את אסטרטגיית המיתוג שלה יש השפעות גדולות יותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הייפ סייקל בוויקישיתוף