הייתי כפילו של מונטי (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הייתי כפילו של מונטי
I Was Monty's Double
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על ספר של מ.א. קליפטון ג'יימס
בימוי ג'ון גוילרמין עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מקסוול סטון עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט בריאן פורבס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה מקס בנדיקט
שחקנים ראשיים ג'ון מילס
ססיל פרקר
מ.א. קליפטון ג'יימס
מוזיקה ג'ון אדיסון עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום בסיל אמונט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Associated British-Pathé
הקרנת בכורה 21 בספטמבר 1958
משך הקרנה 101 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט ריגול עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לוטננט קליפטון ג'יימס, הכפיל, במדי גנרל מונטגומרי

הייתי כפילו של מונטיאנגלית: I Was Monty's Double) הוא סרט קולנוע בריטי משנת 1958 בבימויו ג'ון ג'לרמין, עם ג'ון מילס, ססיל פרקר ומ.א. קליפטון ג'יימס בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על המקרה האמיתי של קליפטון ג'יימס שדמה לגנרל מונטגומרי ושימש כמחליפו כדי להטעות את המודיעין הגרמני. קליפטון ג'יימס תיאר את קורותיו במבצע בספר "הייתי כפילו של מונטי" משנת 1954 שהיה לרב מכר ותורגם גם לעברית. הוא היה שחקן מקצועי ומשחק בסרט בתור עצמו ובתור מונטגומרי.

התסריט שונה מהספר בכך שהוספה סצנה של ניסיון החטיפה של מונטגומרי על ידי הגרמנים כדי להעלות את מתח הצופים, אולם במציאות הגרמנים לא ניסו לחטוף את מונטגומרי.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה חודשים לפני הנחיתה בנורמנדי במלחמת העולם השנייה מתכנני אנשי המודיעין של בעלות הברית מספר מבצעי הונאה כדי להטעות את הגרמנים בקשר למקום הנחיתה (מבצע שומר ראש).

שני אנשי מודיעין בריטיים, מייג'ור הארוויי (ג'ון מילס) וקולונל לוגאן (ססיל פרקר) מתכננים אף הם מבצע הונאה אבל אין להם עדיין רעיון כלשהו.

לילה אחד צופה הארוויי בהופעה לפני החיילים ומבחין באחד השחקנים (מ. א. קליפטון ג'יימס) הזוכה לתשואות החיילים כיוון שהוא דומה דמיון מפתיע לגנרל מונטגומרי. לאחר ההופעה חוקר הארוויי ומגלה שאותו קליפטון ג'יימס הוא שחקן מקצועי ובמלחמה הוא משרת כשלם באגף התשלומים של הצבא הבריטי בעיר לסטר בדרגת לוטננט.

הארוויי מגיע ללסטר ומודיע לקליפטון ג'יימס כי הוא מתבקש להופיע בסרטון של הצבא. כשקליפטון מגיע ללונדון הוא מתבשר על המהות האמיתית של תפקידו. הוא נשלח לאימון צבאי קצר ומצטרף לפמלייתו של מונטגומרי, לומד לחקות את הליכתו, תנועותיו ודיבורו ואף נפגש אתו בארבע עיניים.

הארוויי "מקבל" דרגת בריגדיר ומצטרף לקליפטון בטיסה לגיברלטר שם סוקר קליפטון משמר כבוד והם נוסעים בשיירה למושל גיברלטר, קולונל ראסטי (מייקל הורדרן). ראסטי מזמין לפגישה את קרל נילסון (מריוס גורינג), איש עסקים שידוע כמרגל לטובת גרמניה. נילסון שנפגש פעם עם מונטי לא מבחין בין האמיתי למתחזה. נילסון מדווח על מונטי ועל כוונתו לטוס לאלג'יריה.

לאחר הביקור בגיברלטר הם טסים לאלג'יריה ומטוסם מותקף על ידי מטוס גרמני שמופל על ידי הבריטים. קליפטון מקבל ביטחון ונושא נאום נלהב לפני חיילים אמריקאים שמוחאים לו כפיים.

זמן קצר לפני הנחיתה מקבל הארוויי ידיעה שהגרמנים מחזיקים כוחות רבים בדרום צרפת כהכנה לפלישה. תפקידו של קליפטון תם והוא מוחזק בווילה שמורה היטב.

הגרמנים תוקפים בלילה את הווילה, הורגים את השומרים וחוטפים את קליפטון/מונטי. צוללת גרמנית מגיעה לחוף ושני לוחמים גרמנים חותרים לחוף בסירת גומי כדי להעביר את מונטי לצוללת. הארוויי בליויו קצין נוסף מגלים את החטיפה והורגים את החוטפים ואת שני אנשי הסירה ומצילים את מונטי.

הארוויי ומונטי חוזרים ללונדון וצופים בהנאה בסרט על הנחיתה ובו מופיע מונטי האמיתי.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ג'ון מילס מייג'ור הארוויי קצין מודיעין
ססיל פרקר קולונל לוגאן קצין מודיעין
מ.א. קליפטון ג'יימס בתפקיד עצמו שחקן דומה למונטגומרי
מייקל הורדרן קולונל ראסטי מושל גיברלטר
מריוס גורינג קרל נילסן איש עסקים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]