הלל זקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרב הלל זקס
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 2 בפברואר 1931
ט"ו בשבט תרצ"א
ראדין, בלארוס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 בינואר 2015 (בגיל 83)
כ"ב בטבת תשע"ה
מרכז רפואי מעיני הישועה, מְדִינַת יִשְׂרָאֵל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות היהודי בהר הזיתים עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
תקופת הפעילות ? – 13 בינואר 2015 עריכת הנתון בוויקינתונים
תחומי עיסוק ראש ישיבה מנהיג קהילה
תפקידים נוספים ראש ישיבה, ראש ישיבה עריכת הנתון בוויקינתונים
רבותיו משה פיינשטיין, אהרן קוטלר, ראובן גרוזובסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
אב מנחם מנדל זקס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עם הרב משה שמואל שפירא

הרב הלל זקס (ט"ו בשבט תרצ"א, פברואר 1931 - כ"ב בטבת תשע"ה, 13 בינואר 2015) היה ראש ישיבת חברון וראש ישיבת כנסת הגדולה במודיעין עילית. סבו מצד אמו היה החפץ חיים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בראדין לרב מנחם מנדל יוסף זקס ולפייגא, בתו של החפץ חיים. בזמן לידתו הייתה אימו בסכנה והגיעו לבקרה בבית החולים החפץ חיים יחד עם הרב חיים עוזר גרודזנסקי. נקרא על שם אבי סבתו, הרב הלל שניידר[1]. לסנדקאות בבריתו כובד הרב חנוך העניך אייגש (בעל ה'מרחשת') ובברכות כובד הרב ברוך בער ליבוביץ. בגיל 8, בעקבות פלישת הצבא האדום לפולין, עברה משפחתו לאיישישוק, ולאחר מכן לווילנה. לאחר קבלת אשרת כניסה לארצות הברית חצתה משפחתו את ברית המועצות לאורכה ומשם עברה ליפן ולארצות הברית. בהגיעו לאמריקה בגיל 9 למד אצל הרב משה פיינשטיין בישיבת תפארת ירושלים, לאחר מכן אצל הרב ראובן גרוזובסקי בישיבת בית מדרש עליון ובישיבת לייקווד בראשות הרב אהרן קוטלר. הוא למד בחברותא עם הרב שניאור קוטלר כעשר שנים וכחמש שנים עם הרב שמואל קמינצקי.

בשנות ה-50 נישא לאהובה אסתר חברוני, בתו של ראש ישיבת חברון הרב אברהם משה חברוני לאחר שהרב אהרון קוטלר הציע את השידוך לרב חברוני באחד מביקוריו בארץ. לאחר נישואיו התגורר בארצות הברית. בשנת 1960 עלה לישראל. היה הרב הראשון של היישוב מעלה עמוס. לאחר מכן התיישב בשכונת גאולה בירושלים, סמוך לישיבת חברון. מאוחר יותר התמנה לר"מ בישיבה ולאחר מכן לראש ישיבה לצד ראשי הישיבה הרב שמחה זיסל ברוידא והרב אברהם פרבשטיין.

ישיבת כנסת הגדולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת תשנ"ו ייסד את ישיבת כנסת הגדולה במודיעין עילית, המכונה על שמו, "ר' הלל" (הוא התגורר בקארווילה בתוך מתחם הישיבה). במקביל עזב את תפקידו בישיבת חברון אך המשיך למסור שיעור כללי ('שיעור פתיחה') בישיבה בכל תחילת 'זמן' עד לשנת תשס"ח 2008. לאחר מכן, עד כשנתיים קודם פטירתו היה מגיע בעשרת ימי תשובה לישיבת חברון למסור שיחה קודם יום כיפור.

לאחר פטירתו ממלא את מקומו בראשות הישיבה בנו, הרב יצחק זאב זקס.

בשנת תשע"ג פתח בסמוך לישיבה הגדולה את ישיבת כנסת הגדולה לצעירים, והעמיד בראשה את הרב מרדכי ברגמן, נכדו (נשוי לבת חתנו הרב חיים מן) ובוגר הישיבה. בשנת תשפ"ב הישיבה קטנה עברה לשכונת נאות הפסגה במודיעין עילית.

דרכו והשקפתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב זקס היה בקיא בקבלה והחשיב את ספרי הגר"א והרמח"ל. התנגד לחסידות ובספריית ישיבתו אין ספרי חסידות. הוא דחה את קבלת מהלכי הרחוב החרדי ללא בדיקה מעמיקה, והתנגד בחריפות לתופעות כמו הפרסום של ועדות הצדקה למיניהן. התנגד להצבעה בבחירות[2]. נמנע מלהצטרף למועצת גדוה"ת אף שהתבקש בכך מהרב שך[דרוש מקור].

ר' הלל היה מוסר בשבוע כשלושים שיעורים ויותר לבני הקהילה והישיבה, עד שבעצת רופאיו (בערך כשנתיים לפני פטירתו) עקב העומס הגדול החל למסור מספר מועט יותר של שיעורים. היה מוסר שיעור כללי פעמיים בשבוע (בימי שני ושישי).

כמו כן מסר שיעורים מיוחדים כל יום מימי החנוכה לפני הדלקת הנרות ובמוצאי יום כיפור כשעה וחצי לאחר צאת הצום.

לפני כל יציאה למסע גיוס כספים בחו"ל היה אוסף את בני הישיבה בבית המדרש ומתנה בפניהם את צערו על כך שהוא נאלץ לעזוב אותם ולצאת אל הניכר. בסוכות ובפסח היה מקבל בביתו אלפי תלמידים ובוגרים מרחבי הארץ שהיו עולים להקביל פני רבם.

נפטר בכ"ב בטבת תשע"ה, 13 בינואר 2015[2][3].

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פטירתו הוציא בנו הצעיר (הרב מנחם מנדל יוסף) סדרת ספרים בשם 'הרופא לשבורי לב' שם רוכזו שיחותיו שנאמרו בישיבה לאורך השנים על פי סדר פרשיות השבוע ומועדי השנה. וכן הוציא ספר חפץ חיים עם שיעוריו על העמוד וקראם בשם "מענה לשון".

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניו הנם:

  • בנו, הרב יעקב מרדכי
  • בנו, הרב צבי הירש
  • בנו, הרב יצחק זאב, המכהן במקומו כראש הישיבה
  • בנו, הרב אהרן
  • בנו, הרב ישראל מאיר
  • בנו, הרב דוד
  • בנו, הרב מנחם מנדל יוסף, המכהן כראש כולל לסניף בירושלים

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קונטרס יתהלל המתהלל, בתוך ישורון, לג, אלול תשע"ה, עמ' ק"מ ואילך

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]