הלן דה מונטג'רו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הלן דה מונטג'רו
Hélène de Montgeroult
פסנתרנית ומלחינה צרפתייה
פסנתרנית ומלחינה צרפתייה
לידה 2 במרץ 1764
ליון, צרפת
פטירה 20 במאי 1836 (בגיל 72)
פירנצה, הדוכסות הגדולה של טוסקנה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Hélène Antoinette Marie de Nervo עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בזיליקת סנטה קרוצ'ה עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק הקונסרבטואר של פריז עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • André Marie Gautier de Montgeroult
  • Édouard Dunod de Charnage עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הלן דה מונטג'רוצרפתית: Hélène de Montgeroult‏; 2 במרץ 176420 במאי 1836) הייתה פסנתרנית ומלחינה צרפתייה. מונטג'רו נולדה למשפחה אריסטוקרטית ולמדה לנגן בפסנתר מילדותה. מונטג'רו הופיעה בסלונים ידועים בפריז. בשנת 1784 היא התחתנה עם המרקיז אנדרה מארי גוטיה (צר'), ובכך הפכה למרקיזה בעצמה.

בשנת 1793, שנים ספורות לאחר המהפכה הצרפתית, יצאה מונטג'רו עם בעלה, גוטיה למשלחת דיפלומטית באיטליה, שמטרתה הייתה להציל את מארי אנטואנט מהגיליוטינה. אולם, המשלחת נתפסה על ידי חיילי המהפכה שהכו אותם באלימות ושבו אותם. גוטיה מת בשבי, אך מונטג'רו הוחזרה לצרפת, הועמדה למשפט בבית המשפט של המהפכה (הידוע בגזרתו - עריפת ראשה של מארי אנטואנט).

ידידה של מונטג'רו משכבר הימים, ברנרד שארט (אנ'), שעמל באותו הזמן על הקמת קונסרבטוריון לאומי בפריז, נחלץ לעזרתה והעיד בבית המשפט כי הלן דה מונטג'רו היא פסנתרנית יוצאת דופן וכי הוא צריך אותה לקונסרבטוריון שלו. כדי להוכיח זאת, הוא דאג להביא פסנתר לבית המשפט, עליו אלתרה מונטג'רו, לעיני השופטים, פנטזיה על נושא ההמנון הצרפתי (La Marseillaise). כך הוכיחה גם את כשרונה, וגם את נאמנותה לשלטון המהפכה, והצילה את חייה.[1]

לאחר מכן, מונטג'רו מונתה לראש הקורס הראשי לפסנתר לגברים, בקונסרבטוריון של פריז, ובכך הייתה לאישה הראשונה שעשתה זאת. היא קיבלה שכר שווה לקולגות שלה, הגברים. מונטג'רו נודעה כמורה נפלאה ואף הלחינה קובץ יצירות לפסנתר לתלמידים.

בין יצירותיה, מונטג'רו הלחינה מגוון יצירות לפסנתר, וכן יצירות לכינור ופסנתר, אך לא ידוע על יצירות רבות שלה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הלן דה מונטג'רו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ notes to Orchid Classics CD Hélène de Montgeroult (2017); "M comme Montgeroult", in Improvisation so piano, Jean-Pierre Thiollet (Magland: Neva Éditions, 2017), p 79–82. ISBN 978-2-35055-228-6