המגדלים הגבוהים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המגדלים הגבוהים
The Looming Tower: Al-Qaeda and the Road to 9/11
מידע כללי
מאת לורנס רייט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה עיון עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה אלפרד א. קנופף עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2006
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת זמורה-דביר
תאריך 2007
תרגום רותי ונֹעם אור
פרסים
פרס פוליצר לספרי עיון כלליים (לורנס רייט, 2007) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-375-41486-2
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המגדלים הגבוהים: 11 בספטמבר, אלקאעידה וכישלון המודיעין האמריקניאנגלית: The Looming Tower: Al-Qaeda and the Road to 9/11) הוא ספר תיעודי משנת 2006 מאת לורנס רייט. הספר מהווה מבט היסטורי על אופן התהוותו של ארגון הטרור אל-קאעידה, הרקע לפיגועי טרור שונים וכיצד נחקרו והאירועים שהובילו לפיגועי 11 בספטמבר. בשנת 2007 הוענק לרייט פרס פוליצר ועיבוד טלוויזיוני בן 10 פרקים שודר בשנת 2018 בהולו.

בספר מתוארים אישים אמיתיים בתור הדמויות המרכזיות בו כמו אוסאמה בן לאדן עצמו; סגנו, איימן א-זוואהירי; ראש המודיעין הסעודי לשעבר, הנסיך תורכי אל-פייסל; ומנגד, סוכני ה-FBI וה-CIA ובראשם מי שהיה ראש מטה הלוחמה בטרור של ה-FBI ג'ון אוניל, שמצא את מותו במרכז הסחר העולמי בניין אילבן, בהיותו ממונה על הביטחון במקום.

הספר מתבסס על מחקר מדוקדק ועל יותר מ-500 ראיונות, בכללם עם ידידיו של בן לאדן באוניברסיטה, ג'מאל ח'ליפה ויוסרי פאודה, וריצ'רד קלארק, לשעבר ראש מטה הלוחמה בטרור בבית הלבן. המחבר מתעכב על מאבקי היוקרה בין ה-FBI וה-CIA, שאלמלא כישלונם לחלוק ביניהם את המידע שהיה בידיהם, היה אפשר למנוע את הפיגועים. הקורא את התיאור החי של פגישה סוערת בין ראשי שני הארגונים, שלושה חודשים בדיוק לפני הקטסטרופה, אינו יכול שלא להזדעזע נוכח המחדל הנורא והטיפשות והיוהרה שגרמו לו.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן מתמקד ברובו באנשים שקשרו קשר לביצוע פיגועי 11 בספטמבר, במניעים שלהם ובאישיותם, וכיצד התנהלו ביניהם. הספר מתחיל בסייד קוטב, חוקר דת מצרי שביקר בארצות הברית בסוף שנות הארבעים וחזר לביתו כדי להפוך לאסלאמיסט נגד המערב ובסופו של דבר למי שמוכן להקריב עצמו למען אמונותיו. ברומן ישנו גם דיוקן של איימן א-זוואהירי, מילדותו במצרים ועד השתתפותו בהמשך בהנהגת הג'יהאד האסלאמי המצרי ועד להתמזגות ארגונו עם אל-קאעידה.

אוסאמה בן לאדן הוא האדם המתואר ביותר, מילדותו בסעודיה במשפחה עשירה, השתתפותו בג'יהאד נגד ברית המועצות באפגניסטן, תפקידו כמממן של קבוצות טרור, שהותו בסודאן, שובו לאפגניסטן וקשריו לטליבאן. הפצצות השגרירויות של ארצות הברית בשנת 1998 בדאר א-סאלם, טנזניה וניירובי, קניה מתוארות אף הן, כמו גם הפצצת המשחתת קול בשנת 2000.

לורנס רייט מתאר בפירוט כמה מהאמריקנים המעורבים ובמיוחד ריצ'רד א. קלארק, יועץ הטרור הראשי במועצה לביטחון לאומי וג'ון פ. אוניל, עוזר סגן מנהל החקירות של ה-FBI. כצייד בן לאדן הבכיר באמריקה עד פרישתו מה-FBI באוגוסט 2001, לאחר מכן עבד כראש הביטחון במרכז הסחר העולמי, שם מת בפיגועי ה-9/11.

הספר מתאר גם כמה מהבעיות הקשורות לחוסר שיתוף הפעולה בין ה-FBI, ה-CIA וארגונים אחרים של הממשל, מה שמנע מהם מלמנוע את הפיגועים בזמן.

מכיוון שהספר מתמקד במידה רבה בסיפורם של האנשים המעורבים, הוא אינו מתאר את עלילת ה-9/11 ואת ביצועה בפירוט רב ומתמקד יותר ברקע ובתנאים שהניעו את האנשים שתכננו ויישמו את הפיגועים ומידע על אלה שנלחמו בטרור בארצות הברית.

התייחסות לקוראן בכותרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילים "מגדלים גבוהים" או "מגדלים נעלים" (بروج مشيدة ) מופיעים בקוראן 4:78 (4:78, סוראת אלניסא). לדברי רייט, אוסאמה בן לאדן, בחתונה לפני מתקפות ה-9/11, ציטט את השורה וחזר עליה שלוש פעמים: "בכל מקום שאתם נמצאים, מוות ימצא אתכם, אפילו אם אתם במגדלים נעלים" (أينما تكونوا يدرككم الموت ولو كنتم في بروج مشيدة).[1]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיבוד טלוויזיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – המגדלים הגבוהים (סדרת טלוויזיה)

מיני-סדרת טלוויזיה בת 10 פרקים על בסיס הספר שודרה בהולו ב-28 בפברואר 2018. צוות השחקנים כולל את אלק בולדווין כמנהל ה-CIA, ג'ורג' טנט, ג'ף דניאלס בתפקיד ג'ון אוניל, טהר רחים כעלי סופאן ופיטר סרסגארד כאנליסט סוכנות הביון, מרטין שמידט, המבוסס על דמותו של מייקל שויר.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lawrence Wright Interview at The Institute of International Studies, UC Berkeley, page 3.
  2. ^ Pedersen, Erik (14 בנובמבר 2017). "Hulu Sets Premiere Dates For 'Handmaid's Tale', 'The Path' & Two New Series". Deadline Hollywood. נבדק ב-14 בנובמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)