המדבר מתעורר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המדבר מתעורר
The Living Desert
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ג'יימס אלגר
הופק בידי וולט דיסני, בן שרפסטין
תסריט ג'יימס אלגר, וינסטון היבלר
עריכה נורמן ר. פאלמר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים וינסטון היבלר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה פול סמית' עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום נ. פול קנוורטי, רוברט ה. קרנדל עריכת הנתון בוויקינתונים
אנימטור ג'ושוע מידור, ג'ון הנצ', ארט ריילי
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Walt Disney Pictures
חברה מפיצה Buena Vista Distribution (ארצות הברית)
איגל פילם דיסטריבוטרס (ישראל)
שיטת הפצה הפצה לאולמות הקולנוע, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 10 בנובמבר 1953
ישראלישראל 22 בספטמבר 1956
משך הקרנה כ-69 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט טבע
תקציב 300,000 דולר
הכנסות 2.6 מיליון דולר
פרסים ראו כאן
סרטים בסדרה True-Life Adventures
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המדבר מתעורראנגלית: The Living Desert) הוא סרט טבע קולנועי אמריקאי משנת 1953, אשר מציג את חיי היומיום של חיות המדבר של דרום-מערב ארצות הברית. הסרט בוים ונכתב על ידי ג'יימס אלגר, יחד עם כתיבתו של וינסטון היבלר שגם מקריין אותו. מפיקי הסרט הם וולט דיסני ובן שרפסטין, כאשר הוא הולחן על ידי פול סמית' ונערך על ידי נורמן ר. פאלמר. הסרט צולם על ידי רוברט ה. קרנדל ונ. פול קנוורטי בעיר טוסון שבמדינת אריזונה.

הסרט הופק על ידי Walt Disney Pictures כחלק מסדרת הסרטים "True-Life Adventures", כאשר הוא הראשון שבאורך מלא בה. הסרט הופץ לבתי הקולנוע בארצות הברית על ידי Buena Vista Distribution, לאחר שחברת ההפקה החליטה לבטל את החוזה עם RKO שהפיצה את סרטיה. הקרנת הבכורה של הסרט הייתה ב-10 בנובמבר 1953, כאשר לפני הקרנתו הוקרן הסרט הקצר המונפש "בן ואני". בישראל הקרנת הבכורה של הסרט הייתה ב-22 בספטמבר 1956 בהפצת איגל פילם דיסטריבוטרס, לאחר שהקרנת טרום-בכורה הייתה ב-17 בספטמבר. אורך הסרט הוא כ-69 דקות.

הסרט זכה לביקורות חיוביות ולהצלחה מסחרית, כאשר הרוויח כ-2.6 מיליון דולר מתקציב של 300,000 דולר. הסרט גם זכה בפרסים רבים, ביניהם פרס אוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר, ונבחר לשימור בארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית על ידי ספריית הקונגרס.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישרדות באזורים מדבריים דורשת מידה גבוהה של הסתגלות של בעלי חיים וצמחים. במהלך היום החום בלתי נסבל בעוד בלילה הכל קפוא. לאחר מספר שבועות של בצורת ואחר כך גשמים טרופיים, המוני המים של המדבר מציעים כמה שעות של הפוגה לחיים.

הסרט מציג את יצורי האזור המדברי בתחילת העונה הגשומה, עם בימת אירועים יעילה. ראשית, הקריין וינסטון היבלר מסביר את המקורות והמאפיינים של פני המדבר. ואז, עם התעוררות החי והצומח, חיים חדשים מנצלים את מראה הגשם.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1948 החלה להיות מופצת סדרת הסרטים האמריקאית "True-Life Adventures", אשר הופקה על ידי Walt Disney Productions והתמקדה בסרטי טבע. לאחר ששבעת הסרטים הראשונים בסדרה היו סרטים קצרים שזכו להצלחה רבה, הוחלט שהסדרה תתחיל להפיץ סרטים באורך מלא[1], כאשר הסרט הראשון הוא סרט זה[2].

הסרט נוצר בהשראת קטעים באורך 10 דקות שצולמו על ידי נ. פול קנוורטי, אשר עקבו אחר קרב בין טרנטולה לנץ הטרנטולה. הצילומים סיקרנו את וולט דיסני שהחליט להפיק סרט על חיות מדבריות יחד עם בן שרפסטין[2][3]. חברת ההפקה של הסרט היא Walt Disney Pictures שמימנה את הפקתו בתקציב של 300,000 דולר[2]. וינסטון היבלר קריין את הסרט, לאחר שקריין את כל סרטי הסדרה, כאשר הוא נכתב גם על ידיו יחד עם ג'יימס אלגר שביים אותו. המוזיקה שמופיעה בסרט הולחנה על ידי פול סמית'.

הסרט צולם על ידי קנוורטי יחד עם רוברט ה. קרנדל בעיר טוסון שבמדינת אריזונה שבדרום-מערב ארצות הברית, כאשר הוא נערך על ידי נורמן ר. פאלמר. בתחילת הסרט מופיעים קטעי הנפשה, אשר הונפשו על ידי האנימטורים ג'ושוע מידור, ג'ון הנצ' וארט ריילי. בעלי חיים רבים שהופיעו בסרט נתרמו לאחר הפקתו למוזיאון מדבר אריזונה-סונורה[4].

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת וולט דיסני הפיצה את כל סרטיה בארצות הברית דרך RKO מאז יולי 1937. חברת ההפצה לא התלהבה מסרטי הטבע של חברת ההפקה, ולכן הוחלט לבטל את החוזה איתה. עקב אירועים אילו, הוחלט להקים את חברת ההפצה Buena Vista Distribution, אשר משמשת כחברת בת לחברת ההפקה ואחראית על הפצת תכניה[2].

הסרט הוקרן לראשונה בארצות הברית בבתי הקולנוע ב-10 בנובמבר 1953, כאשר לפני הקרנתו הוקרן הסרט הקצר המונפש "בן ואני". לאחר מכן הסרט הופץ ברחבי העולם והוקרן בגרמניה המערבית, צרפת, שוודיה, איטליה ופינלנד. הסרט הוקרן גם ביפן, שם זכה לפופולריות רבה ונבחר להיות הסרט הזר הרווחי ביותר עם רווח של למעלה מ-800,000 דולר, לאחר שהסרט "חלף עם הרוח" היה עם התואר[5]. לאחר הקרנתו בבתי הקולנוע, הסרט הופץ לצפייה ביתית על גבי VHS ו-DVD. בהמשך הסרט היה זמין גם בנטפליקס ובדיסני+[6][7], שם נקרא בעברית המדבר החי.

הפצה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-9 ביולי 1956 המועצה לביקורת סרטים ומחזות קיבלה בקשה מחברת ההפצה איגל פילם דיסטריבוטרס להקרין את הסרט במדינת ישראל[8]. בנוסף היא ביקשה להקרין את הסרט הקצר "בן ואני" לפניו, כמו בהקרנה בארץ המקור[9]. ב-15 ביולי הבקשה להקרין את הסרטים אושרה, כאשר הקרנת הבכורה הייתה ב-22 בספטמבר 1956 בקולנוע אדיסון שבירושלים[10], לאחר שהקרנת טרום-בכורה הייתה ב-17 בספטמבר לעיתונאים ואנשי ציבור. יום לאחר הקרנת הטרום-בכורה דווח בעיתון "חרות" שמשרד האוצר מסרב לשחרר ממיסים את הסרט "שמוצג לשם הפצת הידיעות על הטבע"[11]. נציגי החברה להגנת הטבע פנו למועצה והוחלט להוריד את המיסים למי שטרם הגיע לגיל 18[8].

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות ולהצלחה מסחרית, כאשר הרוויח כ-2.6 מיליון דולר מתקציב של 300,000 דולר. באתר "Rotten Tomatoes" הסרט מחזיק בדירוג של 75% מביקורות הקהל[12]. בעיתון "הניו יורק טיימס" נכתב על הסרט ביקורת מאת בוסלי קראות'ר, אשר כתב "אנשיו הרציניים של מר דיסני עשו עבודה יוצאת דופן באיסוף קטעים יוצאי דופן והעורכים שלו אספו אותם היטב למען התרגשות וריתק, יותר מאשר לחינוך"[1].

בביקורת שכתב עמוס בן-ורד בעיתון "הארץ" נכתב שהסרט מציג את מעגל הטבע ושהוא לא כולל טכניקות חדשות של צילום[13]. זאב רב-נוף כתב על הסרט בעיתון "דבר", שם שיבח את הצילום ושיתף שהוא "חוויה מיוחדת במינה"[14]. בביקורת על הסרט "במבי" שהופק על ידי אותה חברת הפקה, עשה רב-נוף השוואה בין שני הסרטים, בה כתב שמגמת סרט זה הייתה "סימפוניה של צבעים ומוזיקה מחיי הטבע", לעומת הסרט השני שהוא שיעור על המעגל המסתורי של החיים[15].

בסרט הישראלי "גבעת חלפון אינה עונה" משנת 1976 בכיכובם של הגשש החיוור מושר השיר "תן לשים ת'ראש על דיונה", שנכתב על ידי אסי דיין והולחן על ידי נפתלי אלטר. במהלך השיר מוזכר הסרט בחלק הבא:

"קח ת'זמן וטייק איט איזי
שום דבר פה לא בוער
רק בסרט של וולט דיסני
המדבר שם מתעורר"[16]

פרסים ותארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטקס פרסי האוסקר ה-26 שהתקיים בשנת 1954, זכה הסרט בפרס אוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר. באותו טקס, חברת ההפקה זכתה בפרס אוסקר לסרט המונפש הקצר הטוב ביותר עבור הסרט "Toot, Whistle, Plunk and Boom", בפרס אוסקר לסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר עבור הסרט "The Alaskan Eskimo" ובפרס אוסקר לסרט הקצר הטוב ביותר עבור הסרט "Bear Country"[17].

בנוסף לפרס האוסקר שהסרט קיבל, הוא זכה בפרס גלובוס הזהב ובפרסים בפסטיבל הקולנוע בקאן ובפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בברלין[18][19][20]. בשנת 2000 נבחר הסרט לשימור בארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית על ידי ספריית הקונגרס, בטענה שהוא "משמעותי מבחינה תרבותית, היסטורית או אסתטית"[21].

מדיה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 בוסלי קראות'ר, TWO PICTURES HAVE PREMIERES; ' The Living Desert,' a Disney Feature-Length Documentary, Is Presented at the Sutton Paul Muni Returns in 'Stranger on the Prowl,' Italian-Made Offering at the World, באתר הניו יורק טיימס, 10 בנובמבר 1953
  2. ^ 1 2 3 4 בוב תומאס, Walt Disney : an American original, עמודים 248–249
  3. ^ נ. פול קנוורטי, The Living Desert
  4. ^ ז'והנה אוובאנק, Tales from the Morgue: Desert Museum's first year a success, באתר Arizona Daily Star‏, 4 בספטמבר 2010
  5. ^ Desert Living' Tops 'Gone With Wind' Gross ($800,000) in Japan', בעיתון וראייטי, 20 ביולי 1955
  6. ^ The Living Desert - (1953) - Netflix, באתר flixlist.co
  7. ^ המדבר מתעורר, באתר What's On Disney Plus
  8. ^ 1 2 המדבר מתעורר, באתר ארכיון המדינה
  9. ^ בן ואני, באתר ארכיון המדינה
  10. ^ המדבר מתעורר, דבר, 19 בספטמבר 1956
  11. ^ הכרטיסים להצגת "המדבר מתעורר" לא שוחררו ממיסים, חרות, 18 בספטמבר 1956
  12. ^ המדבר מתעורר, באתר Rotten Tomatoes
  13. ^ עמוס בן-ורד, האפוס של חיות המדבר, בעיתון הארץ, 21 ספטמבר 1956⁩
  14. ^ זאב רב-נוף, נשמת הטבע, בעיתון דבר, 16 אוקטובר 1956⁩⁩
  15. ^ זאב רב-נוף, נסיך היער, בעיתון דבר, 26 אוגוסט 1958⁩
  16. ^ הגשש החיוור - תן לשים ת'ראש על דיונה, באתר יוטיוב
  17. ^ 1953 Academy Awards Winners and History, באתר Filmsite
  18. ^ המדבר מתעורר, באתר איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד
  19. ^ המדבר מתעורר, באתר פסטיבל הקולנוע בקאן
  20. ^ פסטיבל הסרטים הבין-לאומי בברלין - תוכנית 1954, באתר פסטיבל הסרטים הבין-לאומי בברלין
  21. ^ קרייג ד'אוג', Librarian of Congress Names 25 More Films to National Film Registry, באתר ספריית הקונגרס, 27 בדצמבר 2000
  22. ^ המדבר מתעורר מאת ולט דיסני, בעיתון למרחב, 11 בנובמבר 1956
  23. ^ המדבר מתעורר, באתר הספרייה הלאומית
  24. ^ Disney Shorts: 1970ies, באתר Disneyfilmguide.page.tl