המובסים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המובסים
סוגה ספרות בלשית, סרט היסטורי עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים
ארץ מקור גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות גרמנית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 1
מספר פרקים 8
הפקה
חברת הפקה Tandem Productions
Bron Studios
שידור
רשת שידור נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 18 באוגוסט 2021
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המובסיםגרמנית: Schatten der Mörder – Shadowplay) היא סדרת טלוויזיה של נטפליקס משנת 2021.[1][2][3][4]

בלש במשטרת ניו יורק מברוקלין שהוקצה לעבוד בנפה הקטנה ביותר במשטרת ברלין מחפש את אחיו, חייל צבא שנעלם בסוף מלחמת העולם השנייה ומסייע למפקדת במשטרת ברלין להילחם בפשיעה בברלין שלאחר המלחמה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השוטר מברוקלין, מקס מקלפלין, בשנת 1946 התנדב לסייע בברלין ההרוסה שלאחר המלחמה בבניית המשטרה המקומית. עם זאת, התוכנית שלו אינה לגמרי אנוכית, מכיוון שמקס מחפש את אחיו מוריץ מקלפלין וקיבל ידיעה שהוא בברלין. כשהוא מגיע לשם, מקס פוגש את השוטרת הגרמנית אלסי גרטן. יחד הם יצאו לעצור פושע חסר מצפון ולהביא אותו מאחורי סורג ובריח.

האיש שנקרא "יוצר המלאכים" מנצל את המהומה שלאחר המלחמה ואת המצוקה האישית של האוכלוסייה לביצוע פשעיו. אבל האח מוריץ, אותו מקס בעצם פגש שוב, הפך ככל הנראה לעבריין. במעין מסע נקמה אישי, הוא מחסל נאצים לשעבר שלדעתו ראויים לכך. סגן הקונסול האמריקאי פרנקלין מבריח פושעים נאצים אלמחוץ לעיר ומקבל כתשלום נאמנות נאצית.

מכיוון שהמשטרה, בעזרתו של מקלפלין, צמודה לעקביו של יוצר המלאכים, הוא ניגש למתקפת נגד. פצצה מתפוצצת במתחם וכאשר הניצולים בורחים מהבניין, הם יורים עליהם בנשק אוטומטי. מקס יכול לירות ביורים. אלסי ומקס גם מצליחים לעצור את ייוצר המלאכים. אך מכיוון שהוא יודע יותר מדי על האמריקאים והבריטים בגרמניה, הם לא יכולים למסור אותו למשפט. סוכן שירות חשאי אמריקאי אוסף אותו במכוניתו.

כאשר אלסי חוזרת הביתה באותו ערב, היא מוצאת שם את בעלה, ששוחרר מהכלא הסובייטי, חולה סופנית.

מוריץ חטף את סגן הקונסול פרנקלין ואשתו. הוא רוצה לפגוש את אחיו מקס "מתחת לעץ האגס". מקס מוצא את החווה שבה גדלה אמו ממוצא גרמני ופוגש שם את מוריץ, שמענה את הקונסול על כך שנתן לנאצים לברוח. מקס יורה במוריץ, שנופל מטה מקרקעית השחת. בזמן שמקס מטפל באשתו של פרנקלין, מוריץ בורח למרות פציעתו בחזה. הוא בדרך לאיטליה, שם הניחו לעצמם להביא את גדולי הנאצים לדרום אמריקה באמצעות "קו החולדות", מסלול מילוט נודע ששימש את הנאצים.

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה פרק שם מקורי אורך פרק תקציר
1 1 התעלול הראשון 51 דקות מקס מדווח לטום פרנקלין, סגן הקונסול האמריקאי בברלין, שאשתו הבריטית השברירית והמפתה קלייר נמשכת מיד למקס. הופעתה באירועים חברתיים, שנאתה לגרמנים והפלרטוטים השלההופכים אותה לאישיות צבעונית. מקס מוקסם, אך בו בזמן חש את הסכנה שהיא מהווה. בצד הגרמני, הוא עובד עם המפקחת הראשית אלסי גרטן, שבעלה כלוא במחנה שבויים רוסי. כוח המשימה שלכם מורכב בעיקר מנשים ויתומים שיש להם רגלי כיסא המשמשות כאלות ושעברו לשטח בנק שאינו בשימוש. במקביל הוא מחפש את אחיו הנעדר מוריץ, שאליו הוא מחובר באופן מבשר רעות דרך חוויה טראומטית בילדותו. אך גם הרוסים גורמים לבעיות: מקס ואלסי בקושי מצליחים למנוע מחיילים רוסים לירות על אזרחים גרמנים חסרי הגנה, ההעובדים אצל הקצין הרוסי חסר המצפון איזוסימוב. בחלק אחר של העיר מבקשת קארין, שנאנסה על ידי חיילים אמריקאים, מהרופא הברלינאי ואדון הפשע גלאדו, המכונה "יוצר המלאכים", לבצע הפלה בלתי חוקית. ובתמורה לנקום באנסים. מה שקארין עדיין לא חושדת: גלאדו דורש ממנה מחיר נורא. אבל מקס לא רק עוסק ברצח הכפול של אנשי צבא, אלא גם לקצה אנונימי שמוביל אותו לגוויות של נאצים לשעבר ומשפחתו בבניין נטוש. המעשה הזוועתי נראה כבימוי רצחני של המתיחה הראשונה מתוך ספר הילדים הגרמני "מקס ומוריץ", איתו משייכים שני האחים האמריקאים זיכרונות שמחים של אמם הגרמנייה.
2 האח של אדמונד 58 דקות הקצין הרוסי איזוסימוב לא הסתיר זמן רב כי שוטר אמריקאי מניו יורק נמצא בגזרה האמריקאית של ברלין. הוא רוצה לדעת מה השוטר באמת עושה. הוא לא נרתע מעינויים כדי להשיג את המידע מהחבר הצעיר ביותר במשטרה, היתום היהודי גד, שבו יכולה אלסי גרטן להשתמש למטרותיה - ובכך נגד האמריקאים. לאחר הנקמה שארגן ה"אנגלמאכר", הגינקולוג לשעבר ד"ר גלאדו, קארין בידיו כעת ודורש את התמורה שלו: לעבוד בארגון המחתרת המסוכן שלו. לאחר שהוא מכריח אותה לרצוח עדת ראייה אקראית, קארין עוברת בהדרגה מקורבן פסיבי לעבריינית פעילה. בינתיים, מקס מגלה שאחיו מוריץ מסתתר מאחורי רצח משפחה, כנקמה אכזרית בנאצים שהסתתרו. באשר למוריץ, מתגלה שהוא דורש את שבועת הנאמנות שפעם ביקש מאחיו הקטן: נגד החוק, מקס צריך לצאת איתו למסע נקמה.
3 קשתות בענן 55 דקות מקס חושש שמוריץ יכה שוב. ומוריץ בעצם הולך לבעלת חנות האופניים ברתה שפיל בחנות שלה וחוטף אותה. ברתה הייתה שומרת במחנה הנשים הנאצי ראוונסבריק ומוריץ רוצה לקבל דרכה מידע על הממונים עליה. בינתיים, מקס ואלסי חוקרים את קארין - מבלי להבין עד כמה הם קרובים לרוצח החיילים האמריקאים, אולם מיד לאחר שנחקרה ירדה קארין למחתרת בברלין. מקס פוגש את מפקדו לשעבר של מוריץ, גנרל רייט, שמספר לו על החוויות הטראומטיות במהלך שחרור מחנה הריכוז דכאו, ששינה את מוריץ לתמיד. ושוב מקס מקבל מסר אישי מאחיו מוריץ. זה מוביל אותו למחסן, שם הוא מוצא את ברתה שפיל הקשורה מתה, מכוויות קשות שלה. התהליך מזכירה מאוד את המתיחה השנייה מ"מקס ומוריץ".
4 נקם 57 דקות המלצרית קארין, החשודה ברצח, ברחה ל"אנגלמאכר" והציעה לו את השתתפותה הפעילה בארגונו. כמשימה ראשונה, היא קיבלה את המשימה להעביר מידע לגזרה המזרחית יחד עם מריאן. במקביל, המשטרה מצופה על מלון "אלט באיירן", שבו "יוצר המלאכים" מנהל בית בושת, כיוון שהם מקווים למצוא שם את קארין. אלסי נפגשת עם הקצין הרוסי איזוסימוב, שנותן לה את ההזדמנות לראות את בעלה לאופולד שוב, בתנאי שתמסור לו מידע על מקס. אלסי מסכימה ומתחילה להתבונן בעמיתה. אבל אז מקס נחטף על ידי הנקא, ארגון יהודי חשאי שמנהל מסע נקמה נגד נאצים שירדו למחתרת.
5 בטן מלאה 57 דקות משחק החתול והעכבר של שני האחים עולה מדרגה. מקס לא מוצא את מוריץ בעצמו, אבל לפחות הוא ימצא את המקלט שלו. בבית סירות. שם מוריץ מתעלל בקורבן הבא שלו, אוטו אוברלנדר, קצין נאצי בכיר. בינתיים, השוטר היהודי גד גילה שקארין בעצם שוהה במלון "אלט באיירן". כשמקס ואלסי רוצים לעצור אותה, קארין יורה ברובה נגד מטוסים לעבר המשטרה. היא מצליחה לברוח במהומה שלאחר מכן ולהזהיר את "אנגלמאכר" על הגעת המשטרה. על מנת להגן על עצמו, הוא משכנע את קארין להרוג את מריאן הפצועה. כי היא חלשה מכדי לברוח. קארין עושה מה שהוא מבקש ממנה - ובכך חושפת לא רק את חברתה היחידה, אלא בסופו של דבר גם את עצמה. קלייר מבקרת את מקס בחדר המלון שלו ומבהירה לו שהיא רוצה ממנו יותר. קס עדיין מתנגד לקסמה ומתמקד לחלוטין באחיו. כאשר הם נפגשים, שני האחים מנהלים קרב אגרופים ללא רחמים. הם פוגעים זה בזה עד שמקס נשאר מחוסר הכרה על הקרקע ומוריץ בורח.
6 מבורך 55 דקות קארין וד"ר גלאדו סבורים כי בידי המשטרה מידע רב מדי על מעשי העיסוק הבלתי חוקיים של רופא הנשים לשעבר ורוצים לשים סוף לרדיפות מצד שוטרי החוק פעם אחת ולתמיד. כשמקס מגיע לאחר ריב עם אחיו מוריץ בבית הסירות, הקצין הנאצי אוברלנדר שוכב מת לידו. מקס נפטר מהגופה. אבל הוא חייב להודות שאחיו כבר לא יכול להינצל ושהוא כבר לא יכול להגן עליו. אלסי מבקשת מאיזוסימוב לשחרר את בעלה לאופולד. בתמורה, היא מציעה לו להמשיך ולשתף איתו פעולה. באותו לילה ניסה לאופולד, יחד עם אסירים אחרים, להימלט מהשבי הרוסי. במסיבה בביתו של פרנקלין, מקס נכנע לבסוף לקלייר. לא הוא ולא קלייר חושדים כי פרנקלין צופה בהם. ואז מוריץ מופיע במסיבה - במדים אמריקאים. איש מהנוכחים לא התייחס אליו במיוחד. המטרה של מוריץ היא עדיין להביא את אחיו לצידו. מקס נותן לו הזדמנות אחרונה.
7 אימא 50 דקות מוריץ מוצא עדויות לכך שמפקדו של מקס פרנקלין מסייע לנאצים לשעבר בכך שמספק להם ניירות מזויפים. בתמורה, פרנקלין דורש חפצי אמנות גנובים. עבור אהבתו הקנאית לאמנות, הוא אפילו מוכן להרוג עבור סחר חליפין לא מוסרי זה. מקס נתמך כעת על ידי קלייר בחקירתו. היא נותנת לו גישה למרתף בווילה שלהם, ואכן יש שם הרבה יצירות אמנות חשובות. קלייר הרוסה כשהיא מבינה שבעלה משתף פעולה עם הנאצים שחיסלו את משפחתה. היא מחליטה לעזוב את פרנקלין ורוצה לחזור ללונדון. קארין ו"יוצר המלאכים" מתאמנים עם טרודה כיצד עליה להטמין את הפצצה בתחנת המשטרה. טרודה מתגלה כעצבנית מדי, ואז "יוצר המלאכים" הורג אותה בדם קר. אחר כך הוא מפציר בקארין לשתול את הפצצה בעצמה. בינתיים, מקס ומוריץ מתווכחים מה צריך לקרות לפרנקלין. מוריץ רוצה לירות בו, בעוד שמקס דוגל בהעמדתו של פרנקלין לדין. למחרת מוריץ מתחפש לנהג וחוטף את פרנקלין וקלייר ממכוניתם.
8 הביתה 54 דקות תוכניתו של "יוצר המלאכים" עובדת: הפצצה מתפוצצת, השוטרים בורחים, ואנשיו של "יוצר המלאכים" מפילים את הפקידים הנמלטים. אבל מתנקש, שנפצע קשה על הקרקע, חושף בפני אלסי את מקום הימצאו של "יוצר המלאכים". מקס ואלסי סוף סוף עוקבים אחריו ולוקחים אותו לחקירה בתחנת המשטרה. "יוצר המלאכים" קורא לשיחה את הסוכן האמריקאי הבכיר בוב טרוויס, המשרד לשירותים אסטרטגיים. מוריץ עדיין שומר את קלייר ופרנקלין בחווה מחוץ לברלין, שם גדלו האחים עם אמם. מקס עוקב אחריו ופורץ עימות מרתק בין השניים.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • טיילור קיטש בתפקיד מקס מקלפלין: השוטר ניו יורקי שמגיע לברלין בשנת 1946 כדי לסייע בהקמת כוח משטרה. בן 31, גדל בברוקלין, דור שלישי בניו יורק. אמו הייתה מהגרת גרמנית ויש לו אח גדול, מוריץ. ערב אחד כשמקס היה בן תשע, אביו חזר שיכור הביתה והתווכח עם אמו של מקס. הוא איים עליה בנשק השירות שלו וירה ירייה, שהרגה אותה במקום. מקס רץ לאמו המתה, מה שעורר את אביו עוד יותר, כך שהפנה את האקדח אל מקס. הוא ירה שוב, אך מוריץ זרק את עצמו לקו האש, יירט את הכדור ובכך הציל את חיי אחיו הקטן. לאחר מכן האב התאבד. החוויה הטראומטית מחברת בין האחים לטוב ולרע. מקס התחתן עם ילדה מהשכונה מוקדם, אך הקשר לא נמשך זמן רב. יש בו משהו שמונע ממנו ליהנות מהחיים, מלעסוק במערכות יחסים. למקס יש קשר מועט עם אשתו, אך הם מטפלים יחד בבנם ג'ימי בן העשר. מקס כותב מכתב מדי שבוע ומדבר איתו באופן קבוע בטלפון. הודות לאמו, מקס דובר גרמנית די טוב. יא גם העניקה לבניה שמות גרמניים, הנגזרים מהאחים המפורסמים מקס ומוריץ, הידועים לשמצה בשל מתיחותיהם המרושעות. מקס נוסע לברלין ביחס של אידיאליסט כחול עיניים והוא שם אחראי לבנייה מחדש של משטרת ברלין בגזרה האמריקאית. אבל יש גם סיבה אישית שמקס יגיע לברלין: הוא חושד ששם נמצא אחיו הנעדר.
  • מייקל סי הול בתפקיד טום פרנקלין: סגן הקונסול בגזרה האמריקאית בברלין המקושר היטב גם מעבר לגבולות הגזרה. בן 45. רהוט וחכם. הוא למד משפטים בסטנפורד כי משפחתו רצתה כך. אמנות כי הוא רצה. הוא גם קיבל את ההחלטה לנסוע לגרמניה בניגוד לרצון משפחתו. תפקידו הרשמי של פרנקלין בברלין כסגן קונסול, די מייצג, אך משימתו האמיתית היא ריגול. תפקידו לשלוט בגזרה הרוסית. גישתו מתאפיינת באינטרס עצמי טהור. ברלין היא המקום המושלם עבורו. טום פרנקלין הוא הממונה הרשמי על מקס. הוא מעודד את מקס לאסוף עבורו מידע שהוא יכול להשתמש בו לצורך עבודת הריגול שלו. פרנקלין נשוי לקלייר. מערכת היחסים ביניהם הזדקנה מעט, מה שאולי נובע גם מהמראה הדומיננטי של פרנקלין.
  • לוגאן מרשל-גרין בתפקיד מוריץ מקלפלין: אחיו הגדול של מקס שיצא למלחמה בשביל אמריקה. בן 35. אחיו הגדול של מקס. חייל האוגדה האמריקאית ה-45 של חיל הרגלים. דווח כנעדר, אך פעילים ברחובות ברלין עם אג'נדה משלו: הוא עוקב אחר נאצים זקנים בהם הוא רוצה לנקום והורג אותם. חוש הצדק שלו מקראי וחסר רחמים, מאוד פתולוגי. חוויה טראומטית בילדותו ובמלחמה הרסה אותו. סיפורי מקס ומוריץ מספקים לו את הבסיס למעשי הנקמה האכזריים שלו. בהשקפת עולמו המעוותת, הוא מקווה שמקס יצטרף אליו. (אנסון בון גילם את הדמות בצעירותו)
  • נינה הוס בתפקיד אלסי גארטן: אלסי עומדת בראש תחנת משטרה מאולתרת בברלין שסועת המלחמה. סוף שנות ה־30, נולדה וגדלה בברלין. נקרעת כמו העיר ברלין, אחרי שבעלה לאופולד נעדר ברוסיה. אבל אלסי חושדת שהוא עדיין חי. היא צודקת: הוא מוחזק במחנה שבויים בברלין. אלסי תרגל אחר הרוסים כדי להחזיר את בעלה. על מנת להשיג יותר תלושי מזון, עבדה אלסי תחילה כאשת הריסות. ואז היא קיבלה הצעה להצטרף למשטרה והיא הסכימה לכך במהירות. עבודה זו מרוויחה לא פחות כסף, אך אינה תובענית פיזית. אלסי מאמינה שהיא יכולה ליצור ברלין טובה יותר, ברלין חדשה הבנויה על אפר ההריסות. כמו ברוב מחוזות המשטרה בברלין, בעיקר נשים עובדות במחוז ואלסי היא ראש המדור, המחוז שלה נמצא בגזרה האמריקאית. המטרה האצילית של אלסי היא ליצור עתיד טוב יותר לעצמה ולבעלה, שהיא מכירה עמוק בפנים שהיא תראה אותו שוב. אבל המחיר שהיא צריכה לשלם על זה הוא גבוה.
  • טאפנס מידלטון בתפקיד קלייר פרנקלין: אשתו הקפריזית של סגן הקונסול האמריקאי, שימיה מורכבים ממסיבות והרפתקאות חובבות. בת 35, נולדה וגדלה בסאסקס, אנגליה. אף אחד לא יודע איך זה באמת נראה בתוכה. מצד אחד היא נהנית מהחיים במעמד הגבוה, מצד שני מזהים את הבדידות הגדולה שבה. עם מסיבות וזוהר, מייסדת מועדון עקרות הבית האמריקאי בברלין, תמיד חיוך על פניה: היא המארחת המושלמת, אבל היא שותה יותר מדי. כשקלייר פוגשת את מקס, היא נמשכת אליו מיד. אביה של קלייר ושני אחיה נהרגו כולם במלחמה בזמן בילוי עם פרנקלין בוושינגטון הבירה. היא חוותה את המלחמה רק מעבר לאוקיינוס האטלנטי, אך אחיה ואביה היו קרובים אליה ושנאתה לגרמנים יורדת עמוק. הצד האפל שמעצב את דמותה בא לידי ביטוי כשהיא מבינה שבעלה טום מסייע לנאצים לשעבר להימלט.
  • סבסטיאן קוך בתפקיד ד"ר הרמן "אנגלמאכר" גלאדו: רופא נשים שמשתמש בכישוריו בצורה מושכלת. בן 51 משטוטגרט. עובד בכל הגזרות. אינטליגנטי ואכזר. מומחיותו של "יוצר המלאכים" נוגעת לשוד, חטיפה, שוק שחור, רצח וזנות. יש לו צוות של 70 איש ורובם נשים. הוא דיסקרטי ומעטים יודעים מי הוא באמת - למעט האנשים שעובדים בשבילו. הוא אגדה בברלין וכולם מכנים אותו אנגלמאכר, "יוצר מלאכים". לפני המלחמה הוא היה רופא נשים. כינויו נגזר מהעובדה שהוא מסייע לנשים בהפלות, שהן לרוב אינן יכולות להרשות לעצמן. על שירותו הוא דורש טובות מהנשים. טובות הנאה אלה מכסות את כל קשת הפעילות הפלילית שלו: מזנות, הברחות וריגול ועד לרצח. "אנגלמאכר" מורכב כמו העיר ברלין - הוא נבל, אך גם מגלה חמלה רבה כלפי הקורבנות. חמלה זו מבטיחה את נאמנות אנשיו.
  • מקסימיליאן ארנרייך בתפקיד גד, יתום יהודי המשרת במשטרה כצייר קלסתרונים.
  • לנה דורי בתפקיד טרודה שוויינשטאגר, שוטרת.
  • בנג'מין סדלר בתפקיד לאופולד גרטן, בעלה של אלסי שנשבה בהיותו חייל בוורמאכט.
  • איוואן גוורה בתפקיד אלכסנדר איזוסימוב: קצין סובייטי, יליד גאורגיה, האחראי לניהול הגזרה הסובייטית של ברלין.
  • מאלה אמדה בתפקיד קארין מאן: מלצרית שמשתפת פעולה עם "יוצר המלאכים".
  • אן ראטה-פולה בתפקיד מריאן.

הפקה והפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה הופצה בנטפליקס ב-18 באוגוסט 2021.[5] הסדרה נכתבה על יד מאנס מארילנד,[6] והופקה על ידי Tandem Productions ואולפני Bron.‏[7] הצילומים נערכו בפראג ובמקומות הסובבים אותה בצ'כיה.[8]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Roxborough, Scott (12 באוקטובר 2020). "Taylor Kitsch on 'Shadowplay' and Taking on Darker Roles: "It's the Most Fulfilling"". The Hollywood Reporter. נבדק ב-28 באוגוסט 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Loder, Peter (27 באוקטובר 2020). "Im Schatten der Mörder: Brucker produziert internationalen ZDF-Krimi" [In Schatten der Mörder: Brucker produces international ZDF crime thriller]. Münchner Merkur (בגרמנית). נבדק ב-28 באוגוסט 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Scheer, Ursula (30 באוקטובר 2020). "Kommt ein New Yorker nach Berlin" [A New Yorker comes to Berlin]. Frankfurter Allgemeine Zeitung (בגרמנית). נבדק ב-28 באוגוסט 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Staude, Sylvia (31 באוקטובר 2020). ""Schatten der Mörder - Shadowplay" im ZDF: Leichen verstecken in Berlin" [“Schatten der Mörder - Shadowplay” on ZDF: Hiding corpses in Berlin]. Frankfurter Rundschau (בגרמנית). נבדק ב-28 באוגוסט 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ White, Abbey (31 ביולי 2021). "Netflix's New Releases Coming in August 2021". The Hollywood Reporter. אורכב מ-המקור ב-19 באוגוסט 2021. נבדק ב-28 באוגוסט 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Petski, Denise (10 באפריל 2019). "Taylor Kitsch & Michael C. Hall Lead Cast Of 'Shadowplay' Drama Series From Tandem & BRON". Deadline Hollywood. אורכב מ-המקור ב-23 באוגוסט 2021. נבדק ב-28 באוגוסט 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Hopewell, John (19 ביולי 2019). "Tandem's Berlin-Set 'Shadowplay' Goes for Edge". Variety. אורכב מ-המקור ב-21 באוגוסט 2021. נבדק ב-28 באוגוסט 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ "Prague-shot post-WWII drama 'The Defeated' premieres on Netflix". The Prague Reporter (באנגלית אמריקאית). אורכב מ-המקור ב-2021-08-31. נבדק ב-2021-08-31.