המוזיאון לארכאולוגיה של ירדן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המוזיאון לארכאולוגיה של ירדן
متحف الآثار الأردني
הכניסה למוזיאון, 2010
הכניסה למוזיאון, 2010
הכניסה למוזיאון, 2010
מידע כללי
סוג גלריה, מוזיאון לארכאולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת מצודת עמאן עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום עמאן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ירדן עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1951
תאריך פתיחה רשמי 1951 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°57′14″N 35°56′03″E / 31.954°N 35.9343°E / 31.954; 35.9343
המוזיאון לארכולוגיה של ירדן באתר תיירות ירדני
(למפת ירדן רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המוזיאון לארכאולוגיה של ירדןערבית: متحف الآثار الأردني, תעתיק לעברית: מתח'פ אל-אאת'אר אל-ארדני) שוכן במצודת עמאן, בעמאן עיר הבירה של ירדן. המוזיאון נבנה בשנת 1951 והוא מציג ממצאים ארכאולוגיים שנמצאו בירדן מהתקופות הפרהיסטוריות ועד המאה ה-15.

היסטוריה ומבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיאון הוקם בשנת 1951 על ידי מחלקת העתיקות הירדנית בראש ג'בל אל-קלעה ("גבעת המצודה") במרכזה של העיר בגובה של 850 מטר, וזהו המקום בו שכנה רבת עמון ההיסטורית. ממצאים מתקופת הברונזה מצביעים על כך שהגבעה שימשה כמצודה ומקום יישוב משך אלפי שנים. במקום נמצאים אתרים ארכאולוגים, מקדש הרקולס מהתקופה הרומית המתוארך למאה ה-2, וארמון אומיי המתוארך למאה ה-8.

מקדש הרקולס בעמאן השוכן בסמוך למוזיאון

מבנה המוזיאון הוא בעל שתי קומות המשתרעות על שטח כולל של 525 מ"ר. קומת הקרקע משמשת לאחסון, הקומה הראשונה משמשת כשטח תצוגה בשלושה אולמות. בקומה זו שוכנים גם משרדי המוזיאון. מחסור בשטח תצוגה אינו מאפשר למוזיאון להציג תערוכות מתחלפות. המוזיאון נוהג להשתתף בתערוכות מקומיות ובינלאומיות בירדן ומחוצה לה.

במלחמת השחרור נכבש מוזיאון רוקפלר על ידי הצבא הירדני, ונוהל על ידי חבר נאמנים עד 1966, במהלך השנים עיקר הממצאים שנחפרו בגדה המערבית הועברו למוזיאון בירדן בעמאן והבולטת בהם היא מגילת הנחושת מן המגילות הגנוזות. בשנת 1966 הולאם מוזיאון רוקפלר על ידי ממשלת ירדן.

תצוגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התצוגה במוזיאון מאורגנת לפי סדר כרונולוגי, מהתקופה הפלאוליתית ועד השושלת האיובית. הממצאים במוזיאון כוללים פריטים של חיי היומיום כגון כלי צור, כלי זכוכית, מתכת וחפצי חרס, כמו גם פריטים אמנותיים כגון תכשיטים פסלים וצלמיות. במוזיאון נמצא גם אוסף מטבעות.

בעבר הוצגו במוזיאון פסלי עין ע'זאל, צלמיות המתוארכות לאלף ה-7 לפנה"ס מעין ע'זאל, שהוא אתר נאוליתי חשוב השוכן בסמוך לעמאן. הוצגו בו גם חלק ממגילות מדבר יהודה כולל מגילת הנחושת, והעתק מצבת מישע (המצבה המקורית מוצגת במוזיאון הלובר שבפריז). לאחר הקמת מוזיאון ירדן הועברו מוצגים אלו אליו.

אוסף האמנות האסלמית מוצג באחד האולמות ב-11 חלונות תצוגה והוא כולל כלי חרס ומתכת מהתקופה האומיית ועד התקופה הממלוכית. כלי המתכת כוללים מגיני ברזל וחרבות. כלי מזוגגים מהתקופה הממלוכית עד התקופה העות'מאנית כלים מסטיאטיט (steatite) ואבנים מגולפות מהתקופה האומיית, מטבעות ממגוון תקופות. וארבעה העתקים של אלמנטים אדריכליים מארמון הישאם מצפון ליריחו.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]