המוסד הסגור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המוסד הסגור
בימוי אלון גור אריה
הופק בידי איל שינדלר
תסריט אלון גור אריה, נועם שגב
שחקנים ראשיים רון שחר
אילן דר
לנה אטינגר
אלי גורנשטיין
איריס אברמוביץ'
לארי בצ'ינס
דב פרידמן
אלעד שרעבי
מוזיקה אלון גור אריה, בועז שחורי
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2007
משך הקרנה 45 דקות
שפת הסרט עברית, אנגלית, סוג'יירית (שפה בדויה)
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 40,000 ש"ח
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המוסד הסגור הוא סרט קומי-פרודי ישראלי על המוסד, שיצא לאקרנים ב-2007. הסרט מוקרן למעלה מעשור בסינמטק תל אביב בליל שבת בחצות, משבצת השמורה לסרטי פולחן.

הסרט נוצר כסרט הגמר של הבמאי אלון גור אריה במסגרת לימודי הקולנוע. התסריט נכתב על ידי גור אריה ונועם שגב, והופק על ידי איל שינדלר. השלושה היו חברים בתוכנית "היפופוטם" בגרסת הרדיו והווידאו שלה ועל כן נחשב הסרט כראשון שיצא מבית היוצר של "היפופוטם הפקות יוקרה". הסרט השתתף בפסטיבל הקולנוע ירושלים בשנת 2007.

הסרט לא מומן על ידי גורמים מסחריים, ובהפקתו השתתפו בהתנדבות כמאתיים אנשים, בהם צוות שחקנים ידועים ותזמורת סימפונית.

סרט זה שימש כהוכחת היתכנות להפקת הסרט "המוסד" שהפך לשובר קופות בשנת 2019.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמי חרובי (רון שחר), סוכן נועז של המוסד, נשלח להציל את שגריר ארצות הברית בישראל שנחטף ומוחזק במדינה הדמיונית סוג'יירה. ראש המוסד (אילן דר) מודאג, שכן החטיפה אירעה בתזמון גרוע ביותר – מועד החופשה השנתית בכפר הנופש אולגה. רמי יוצא למשימת החילוץ עם מיכל (לנה אטינגר), בתו של סוכן המוסד שוקי, והשניים מצטיידים במיטב הטכנולוגיה של משרד הביטחון על ידי קוצ'יק (אלי גורנשטיין). במהלך ביצוע המשימה, מסתבכים השניים עם קרוליין (איריס אברמוביץ') בת השגריר וזה עם זה.

ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף על פי שהסרט הוא סרט קצר (כ-45 דקות), הפקתו נמשכה ארבע שנים וזאת עקב התפאורה המורכבת והכמות הגדולה של אפקטים ממוחשבים, אנימציה ופעלולים מיוחדים אותם למדו השחקנים לקראת הצילומים.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסקול הסרט מורכב מלחנים מקוריים של אלון גור אריה ובועז שחורי. את הפסקול נגנה בהתנדבות התזמורת הבין-דורית ת"א – תזמורת חובבים בניצוחו של גיא פדר, המונה כ-50 נגנים. את שיר הנושא של הסרט, "שיר אהובת הסוכן", שרה מיקי קם. השיר הולחן על ידי גור אריה ועובד על ידי שרון לוי. לוי וגור אריה ישתפו פעולה גם בסרטי הקולנוע "מבצע ביצה" ו"המוסד".

הצלחת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות היותו סרט סטודנטים דל תקציב, הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל הקולנוע ירושלים בתחרות הסרט הקצר.

אחר כך "המוסד הסגור" החל בהקרנות מסחריות רציפות בסינמטק תל אביב מאז יולי 2007 מדי חודש בליל שבת לקראת חצות. כמו כן, הסרט זכה לחשיפה תקשורתית רבה, לביקורות אוהדות ולקהל מעריצים שחוזר וצופה בסרט שוב ושוב בסינמטקים ברחבי ישראל. בשנת 2008 הוקרן הסרט בערוץ 2 וקיים להקרנה במסגרת שידורי HOT VOD.

לאחר ביסוס מעמדו של הסרט כסרט פולחן החלו התארגנויות ספונטניות של אירועים סביב הקרנותיו התל אביביות: את הקהל מקבלות דמויות ממערכוני היפופוטם שעורכות הפעלות, מחלקות שתייה ועורכות תחרויות היתוליות. הקהל בוחר מערכוני היפופוטם שיוקרנו לפני הסרט, על הבמה צוות היפופוטם בודק מי ראה את הסרט הכי הרבה פעמים ועורך שירה בציבור לצלילי קסילופון. בשאר הסינמטקים מוקרנים מערכוני היפופוטם לצד הסרט, ולעיתים מגיע הבמאי גור אריה לשיחה עם הקהל בה הוא מספר על יצירתו.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרס הבמאי הטוב ביותר - Houston Comedy Film Festival 2009
  • פרס בחירת הקהל - Toronto World Of Comedy Film Festival 2009
  • פרס אפקטים מיוחדים הטובים ביותר - Houston Comedy Film Festival 2009
  • פרס סרט האקשן הטוב ביותר - Action On Film Festival 2010 - לוס אנג'לס
  • פרס הקומדיה הטובה ביותר - Dixie Film Festival 2010 - אטלנטה
  • ציון לשבח - MocFest 2010 - הוליווד

ההפגנה לעצמאות סוג'יירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות שמועות על הפסקת ההקרנות השבועיות בסינמטק תל אביב נערכה "הפגנה" למען מדינת סוג'יירה הבדיונית בכיכר דיזנגוף, בה התקבצו מעריצי הסרט שערכו חידונים, שרו שירים מהסרט, עברו סדנת בישול גזר ובזיליקום (התוצר הלאומי של סוג'יירה), למדו את השפה הסוג'יירית, חילקו חולצות מודפסות עם הדגל הרשמי של המדינה והצטלמו עם אביזרים מתוך הסרט. כתוצאה מכך החליטה הנהלת הסינמטק להמשיך את ההקרנות אחת לחודש.

פעילות מעריצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך העשור שחלף נערכו מספר אירועים במטרת קידום יצירת סרט ישראלי באורך מלא ברוח הסרט הקצר.

במלאת שנתיים לסרט נערכה הקרנה מיוחדת בהשתתפות היוצרים והצוות.

מעריצי הסרט ערכו שיווד (Sweding) - גרסה משונמכת של הסרט - ברוח "קדימה, תריץ אחורה" בו כיכבו בעצמם.[1]

במלאת שש שנים לסרט הופק קליפ ויראלי ובו מעריצי הסרט שצפו בו עשרות פעמים מדברים למצלמה תחת הכותרת "למה היינו צריכים להגיע למצב הזה?", פרודיה על מכורים כבדים כי אין סרט חדש שיציל אותם מההתמכרות.

הפקת "המוסד" כסרט באורך מלא[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המוסד (סרט)

החל משנת 2014 חברו בהדרגה לפרויקט דרומהפקות, סרטי יונייטד, המיזם לקולנוע ולטלוויזיה בירושלים וקרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב.

למרות הצלחת הסרט הקצר גור אריה קיבל תשובה שלילית מקרן הקולנוע הישראלי לקבלת תקציב פיתוח לתסריט.

הוא הגיע לקרן הקולנוע עם סרט בו רואים את הקהל צוחק במהלך הסרט והדגמה בה אנשים בקהל מספרים כמה פעמים צפו בו שוב ושוב בקולנוע. בעקבות כך החליטה הקרן בשנת 2009 לתת מענק פיתוח מיוחד לכתיבת תסריט באורך מלא.

בשנת 2017 הצטרף הבמאי והתסריטאי הישראלי אבי נשר לפרויקט כעורך תסריט.

לאור הזמן הרב שחלף בשנים בהם ניסה גור אריה לגייס תקציב לפרויקט, נכתבו דמויות וקווי עלילה חדשים לחלוטין שיתאימו למבנה עלילתי של פיצ'ר ויהיו רלוונטיים לתקופה בה הסרט עתיד להיות מופץ.

דייוויד צוקר, יוצר, במאי ותסריטאי סרטי הז'אנר "טיסה נעימה", "סודי ביותר" ו"האקדח מת מצחוק" פגש את אלון גור אריה כשביקר בישראל. השניים ערכו סדרת כיתות אמן בסינמטקים, במהלכן נחשף לקיומו של הסרט הקצר. מאוחר יותר נכח צוקר בלוס אנג'לס בהקרנת הפיצ'ר הראשון של גור אריה, מבצע ביצה במסגרת פסטיבל הסרטים הישראלי. אז הודיע על הסכמתו להצטרף לפרויקט.

צוקר חזר לישראל בינואר 2018 כדי לשתף פעולה עם גור אריה כשהוא מלווה את הפקת, בימוי וכתיבת התסריט החדש. כמו כן נכח בחזרות ובצילומים שנערכו באנגלית ובעברית.

ב-15 בינואר 2018 החלו צילומי סרט הקולנוע "המוסד!" (שם זמני), בכיכובם של צחי הלוי, טל פרידמן, אפרת דור, דביר בנדק, עדי הימלבלוי, שלומי קוריאט, אילן דר, גילה אלמגור, עומר דרור, טל טירנגל, תומר שרון ואחרים.

הסרט יצא לאקרנים בקיץ 2019 והביא כרבע מיליון צופים לבתי הקולנוע.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]