המחלוקת סביב דיקסי צ'יקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להקת דיקסי צ'יקס מופיעה במדיסון סקוור גארדן ב-20 ביוני 2003, במהלך "Top of the World Tour".

המחלוקת סביב דיקסי צ'יקס מתייחסת למחלוקת שהתרחשה בשנת 2003, בעת הופעתה של להקת דיקסי צ'יקס בלונדון ובה סולנית הלהקה נטלי מיינס העבירה ביקורת כלפי התנהלותו של נשיא ארצות הברית, ג'ורג' ווקר בוש, במסגרת מלחמת ארצות הברית מול עיראק. הביקורת הביאה לתגובות שליליות מטעם המעריצים של הלהקה, שרובם היו ימניים ותמכו במלחמה. כתוצאה מכך, חברות הלהקה הוחרמו מאלפי תחנות רדיו ואף קיבלו איומים על חייהן . בנוסף לכך, חלה ירידה במכירות האלבומים והשירים של הלהקה ובמכירות הכרטיסים להופעות שלה. כתוצאה מכך, מיינס הביעה התנצלות על התבטאותה אך בשנת 2006 חזרה בה ואמרה ש"בוש אינו ראוי לכבוד".

הצהרתה של מיינס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-10 במרץ 2009, תשעה ימים לפני פלישת ארצות הברית לעיראק הופיעה דיקסי צ'יקס בלונדון במסגרת סיבוב ההופעות "Top of the World Tour". לאחר ששרה את השיר "Travelin 'Soldier" אמרה מיינס לקהל:

"רק שתדעו, אנחנו לא בעד שיהיה טוב לשני הצדדים. אנו לא רוצות את המלחמה הזו, את האלימות הזו ואנו מתביישות שנשיא ארצות הברית מטקסס".

מיינס[1]

לטענת בטי קלארק מגרדיאן הקהל דווקא הריע לדבריה של מיינס כשאמרה אותם. לאחר שאמרה את המשפט הזה אחת מחברות הלהקה האחרות אמרה: "אבל אנחנו מאחורי הצבא שלנו ב-100%" אם כי אמירה זו כמעט ולא דווחה בתקשורת.

השלכות האירוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערתה של מיינס עוררה זעם בארצות הברית.[2] אזרחים רבים במדינה ראו במיינס כ"בוגדת" בכך שלא תומכת בנשיא. לפי גופים תקשורתיים קהל המעריצים של הלהקה הרגיש "נטוש" וכינה את האמירה שלה כ"פחדנית" מכיוון שאמרה אותה בלונדון ולא בארצות הברית, אם כי מיינס טענה שאמרה זאת בלונדון מכיוון ששם היו באותו זמן ולא היה לזה קשר.[3]

באותה התקופה יצא השיר "Landslide" של הלהקה שהצליח להגיע למקום העשירי במצעד הבילבורד הוט 100 אך בעקבות החרם שנעשה על הלהקה בתחנות הרדיו השיר לא נוגן ברדיו ובכך נפל למקום ה-43 ולאחר שבוע נוסף יצא מהמצעד.[4] בעקבות התקרית הלהקה הוחרמה באלפי תחנות רדיו שמנגנות מוזיקת קאנטרי ומנהלי תחנות השעו שדרנים מהעבודה שלהם על כך שניגנו את המוזיקה שלה. גם תחנות רדיו נוספות הצטרפו לחרם לאחר שמאות מאזינים התקשרו להתלונן על כך שהלהקה מושמעת ברדיו.[4] המנהל של הלהקה גינה את החרם של תחנות הרדיו מכיוון שטען שהזמר טרייסי לורנס המשיך להיות מושמע בתחנות הרדיו לאחר שהואשם בהתעללות בבת זוגו.[5]

מיינס באוסטין, טקסס, 2006.

בסקר שנערך בקרב תחנות רדיו 76% משדרני הרדיו אמרו כי יחזרו לנגן את המוזיקה של הלהקה אם יוכלו. אך למרות זאת אנשים רבים מחו כנגד הלהקה ואף היו אנשים אשר השתמשו בטרקטור על מנת לגרוס דיסקים של הלהקה,[6] ובנוסף תחנת הרדיו KCSP הציבה פחי אשפה מחוץ למשרדם על מנת שאנשים יוכלו לזרוק את הפריטים הקשורים ללהקה.[6] ההשלכות המשיכו להגיע כאשר חברת ליפטון ביטלה את חוזה הקידום שלה עם הלהקה. בנוסף היו נהגי אוטובוסים שתלו שלטי מחאה על האוטובוסים שלהם כנגד הלהקה. על פרשת האוטובוסים הלהקה הגיבה ואמרה: "זה נראה לנו לא נתפס שאנשים לא ירצו להסיע אותנו בגלל דעות פוליטיות. אך אנו לומדות יותר ויותר עם הזמן שזה נראה נורמלי לאחוז גדול מהאוכלוסייה.

ב-12 במרץ, יומיים לאחר האירוע הצהירה מיינס הצהרה רשמית בנושא:

"בזמן שאנו תומכות בחיילינו, אין דבר מפחיד יותר מאשר הרעיון לצאת למלחמה עם עיראק והסיכוי שאנשים תמימים יאבדו את חייהם. אני מרגישה שהנשיא מתעלם מדעותיהם של רבים בארצות הברית ומרחיק את שאר העולם. הערותיי הושמעו בתסכול, ואחת מהפריווילגיות להיות אמריקאים היא שאתה חופשי להשמיע את נקודת מבטך".

מיינס[7]

אך ההצרה לא הצליחה לפייס את המעריצים ובעקבות כך פרסמה הצהרה נוספת ובה אמרה:

"כאזרחית אמריקאית מודאגת, אני מתנצלת בפני הנשיא בוש על הערתי הלא מכבדת. אני מרגישה שמי שמכהן בתפקיד הזה צריך להתייחס אליו בכבוד הרב ביותר. אנו נמצאים כיום באירופה ועדים לסנטימנט אנטי-אמריקאי עצום כתוצאה מהמהירות הנתפסת למלחמה. אמנם מלחמה עשויה להישאר אפשרות קיימא, אך אני רק רוצה לראות כל חלופה אפשרית לפני שחיילים אמריקאים יאבדו את חייהם. אני אוהבת את המדינה שלי. אני אמריקאית גאה".

מיינס[8]

בוש עצמו הגיב לכל הפרשה בריאיון שנערך איתו ב-24 באפריל: ”בנות דיקסי צ'יקס חופשיות לומר את דעתן. הן יכולות לומר את מה שהן רוצות לומר... הן לא אמורות לנצור את רגשותיהן רק מפני שאנשים מאיימים עליהן שלא יקנו את התקליטים שלהן... חופש הביטוי הוא רחוב דו-סטרי... לי לא ממש אכפת מה הן אמרו. אני עושה מה שנכון לעם האמריקאי ואם יש כוכבים הוליוודים שרוצים להביע את דעתם זה בסדר גמור.”

באותו היום פתחה הלהקה בקמפיין פרסומי על מנת להגיב על הביקורת. במהלך ריאיון בפריים טיים עם דיאן סויר ברשת ABC, אמרה מיינס שהיא נותרה גאה בהצהרה שלה. לאחר מכן ב-2 במאי הן הופיעו עירומות על הכריכה של מגזין אנטרטיינמנט ויקלי שהן מכוסות במילים ומשפטים כמו "בוגדות", "המלאכיות של סאדם" ו"דיקסי הזונות", בהתייחס לדברים שאמרו עליהן כתוצאה מהאירוע.[9] תמונה זו גרמה להן לאבד מעריצים נוספים.[3]

בעקבות כך, בנות הלהקה הבהירו את דבריהן ומיינס אמרה כי "הן תומכות בכוחות האמריקאים ושהן לא שונאות אנשים שתומכים במלחמה". חברות הלהקה האחרות גיבו את דבריה ואמרו: "ההערה שלה באה מתסכול שכולנו חלקנו - ככל הנראה היינו רחוקות ימים ממלחמה ועדיין נותרנו עם הרבה שאלות". ב-1 במאי הלהקה הופיעה בפעם הראשונה בארצות הברית מאז האירוע ובמהלך המופע מיינס לבשה חולצה עליה רשום "Dare to be Free" ("להעיז להיות חופשי").[10] הופעה זו גררה זעם נוסף בקרב הקהל כאשר נערכה הופעת מחאה כנגד הופעה זו בעיירה הסמוכה.[11] בהמשך מיינס החלה לקבל איומים על חייה מה שגרם להתקנת גלאי מתכות לפניי כניסה לכל הופעה של הלהקה ובדאלאס מיינס הייתה מלווה בליווי משטרתי מההופעה ובחזרה לשדה התעופה. בנוסף היא גם הזמינה שמירה על ביתה במשך 24 שעות ביממה אך למרות זאת היו משליכים אשפה על הבית שלה.

למרות הסערה סביבן הלהקה הייתה מועמדת לפרס "בדרן השנה" של טקס פרסי האקדמיה למוזיקת קאנטרי אם כי הן הפסידו את הפרס לזמר טובי קית'. בנוסף לסכסוך של הלהקה עם מעריציהם ותחנות הרדיו למיינס עצמה היה סכסוך עם קית' כאשר נהג קית' להקרין תמונות שלה בהופעות שלו לצד תמונות של עיראק וסאדם חוסיין. לאחר מכן לבשו חברות הלהקה בהופעות שלהן חולצה עם הכיתוב FUTK מה שגרם לרבים לפרש את זה כראשי תיבות של: "Fuck You Toby Kieth" ("לך תזדיין טובי קית'"). כתוצאה מכך אנשים החלו ללבוש חולצות עליהם היה רשום FUDC, ראשי תיבות של "Fuck You Dixie Chicks" והלהקה ספגה ביקורות שליליות נוספות. אם כי מאוחר יותר מיינס אמרה שראשי התיבות של החולצה היו "Friends United in Truth and Kindness" (בעברית: "חברים מאוחדים באמת ואדיבות").

כמה חודשים לאחר התקרית פתחו הלהקה בקמפיין גיוס תרומות אשר כל הכנסותיו הלכו לעמותת "Rock the Vote", עמותה המעודדת צעירים להצביע. על הקמפיין מיינס אמרה: "תמיד הרגשנו שאנחנו מחפשים דרכים להשפיע מחוץ למוזיקה ... אני מאמינה שכל מה שקרה בחודשים האחרונים קרה מסיבה. הרבה דברים חיוביים הגיעו מזה, וזה הוא רק אחד מהם."

בספטמבר אותה שנה אמרו בנות הלהקה כי הן כבר לא מרגישות חלק מסצנת המוזיקה. הן טענו לחוסר תמיכה מכוכבי קאנטרי ולהפסד בטקס פרסי האקדמיה לקאנטרי שהיה לדעתן מכוון (לאור העובדה שהפסידו לטובי קית' שגינה ולעג למיינס בעקבות הפרשה) ואף ציינו את הזכייה שלהן ב-3 פרסי גראמי לחיוב וטענו שבעקבות כך "הן מרגישות עכשיו חלק ממשפחת הרוק אנ' רול."

תגובות מאמנים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טובי קית' היה האמן הבולט אשר יצא כנגד מיינס כאשר במהלך הופעות שלו הראה תמונות שלה במדי רופאה ולצדה תמונות של עיראק וסאדם חוסיין. אם כי אמנים כמו ברוס ספרינגסטין ומדונה כן יצאו להגנתה של מיינס טענו כי מותר לה להביע את דעתה. אך מדונה בכל זאת נרתעה מלהביעה את דעתה כלפי בוש כאשר בקליפ לשירה "American Life" היא גם מתחה ביקורת כלפי התנהלותו של בוש במלחמה מול עיראק אך החליטה לצלם קליפ חדש לאור אירועים אלו.

גם זמר הקאנטרי מרל הגארד הוציא שיר בו מתח ביקורת על הסיקור התקשורתי של התקשורת האמריקאית בנושא של המלחמה מול עיראק ובעקבות כך יצא להגנתן של חברות הלהקה כאשר כינה את המתקפה נגדן כ"ציד מכשפות מילולי", "לינץ'", "עלבון לאמריקאים שנהרגו במלחמה" והעיר כי: "האמריקאים קפצו רק מפני שמישהו העז להביע דעה".

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסערה סביב המחלוקת תועדה בסרט תיעודי של הלהקה מ-2006 בשם: "דיקסי צ'יקס: סתמו ותתחילו לשיר". בנוסף, מיינס חזרה בה מהתנצלותה בשנת 2003 ואמרה: "אני לא מרגישה ככה יותר. אני לא חושבת שהוא חייב לקבל כבוד כלשהו".

גם בשנת 2006 כאשר הוציאו מוזיקה חדשה עדיין היו תחנות רדיו שסירבו להשמיע את המוזיקה של הלהקה. אך מסתבר כי בסקר שערך רדיו KFKF-FM גם הרבה מהמאזינים לא היו רוצים לשמוע את המוזיקה של הלהקה. מרטי מגוויר אחת מחברות הלהקה אמרה בתגובה לכך: "הייתי מעדיפה שתהיה לנו קבוצה קטנה של מעריצים אבל שהם יהיו ממש מגניבים ומקבלים, שיגדלו איתנו ככל שאנחנו גדלות ויאהבו אותנו לכל החיים מאשר מעריצים שיש להם דיסקים שלנו ביחד עם דיסקים של אמנים כמו טובי קית' וריבה מקנטייר. אנחנו לא רוצות מעריצים כאלה. מעריצים כאלה מגבילים את מה שאתה יכול לעשות". במאמר שנכתב בגרדיאן צוין כי בשנת 1999 אחוז השירים של נשים שהובילו את מצעד שירי הקאנטרי היה 38 אחוז אך מאז התקרית הוא הלך ודעך ונכון לשנת 2015 הוא עומד על 18 אחוז בלבד וזאת, כתוצאה מכך שהפסיקו להשמיע את המוזיקה של דיקסי צ'יקס, שתפסה נתח גדול לטובת הנשים במוזיקת הקאנטרי.

בשנת 2006 הוציאו הלהקה את השיר "Not Ready to Make Nice" בהתייחס לביקורת הציבורית כלפיהן. ביוני אותה שנה הן חזרו למקום בו הופיעו בלונדון ואמרו את המשפט שעורר את כל הסערה, שמה הן חילקו חולצות עליהן היה הכיתוב: "הבוש היחיד שאנחנו סומכות עליו הוא שפרד בוש". בנוסף, שוב הדגישה מיינס את העובדה כי הן מתביישות בכך שבוש הוא במקור מטקסס. לאחר מכן יצא אלבומן Taking the Long Way אשר למרות הסערה זכה להצלחה כאשר מכר 2 מיליון עותקים בארצות הברית ובכך היה זכאי למעמד פלטינה כפולה ובנוסף גם זכה בחמישה פרסי גראמי. במשך השנים אמני קאנטרי אחרים כגון טיילור סוויפט, קייסי מאסגרייבס ומירנדה למברט ציינו את המקרה כהשפעה עבורן.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ How I clipped the Dixie Chicks' wings, the Guardian, ‏2007-02-12 (באנגלית)
  2. ^ 'Dixie sluts' fight on with naked defiance, the Guardian, ‏2003-04-25 (באנגלית)
  3. ^ 1 2 Sachs, Andrea (May 21, 2006). "Chicks In the Line of Fire – Printout – TIME". Time.com. Archived from the original on December 6, 2012. Retrieved December 26, 2010.
  4. ^ 1 2 Smith, Grady (November 19, 2015). "Is country music ready to forgive the Dixie Chicks?". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved June 13, 2020.
  5. ^ "News : Dixie Chicks' Film Draws Full House of Bush Detractors".
  6. ^ 1 2 "Protesters Destroy Dixie Chicks CDs". Billboard
  7. ^ Upset About Bush Remark, Radio Stations Dump Dixie Chicks - Entertainment News Story - WCVB Boston, web.archive.org, ‏2012-02-07
  8. ^ CNN.com - Dixie Chicks singer apologizes for Bush comment - Mar. 14, 2003, web.archive.org, ‏2016-03-03
  9. ^ EW exclusive: The Dixie Chicks take on their critics | EW.com, web.archive.org, ‏2015-12-22
  10. ^ Dixie Chicks | Yoism, web.archive.org, ‏2013-10-29
  11. ^ "Fresh Dixie Chicks row erupts" (באנגלית בריטית). 2003-06-03. נבדק ב-2021-02-28.