המטה הטכנולוגי של חיל האוויר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף המטה הטכנולוגי)
המטה הטכנולוגי של חיל האוויר
סמל המטה הטכנולוגי
סמל המטה הטכנולוגי
היתרון הטכנולוגי האווירי של מדינת ישראל - ליצור. להעמיק. לקיים.
פרטים
סוג יחידת מטה
בסיס האם מחנה הקריה בתל אביב.
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות מרץ 2022 – הווה (כשנתיים ו־6 שבועות)
נוצרה מתוך להק ציוד
פיקוד
יחידת אם מפקדת להק ציוד

המטה הטכנולוגי של חיל האוויר הוא, החל ממרץ 2022, גוף המטה של להק הציוד בחיל האוויר הישראלי, כחלק מהמערך הטכני של חיל האוויר.

המטה הטכנולוגי אחראי על פיתוח, העמקה ושימור היתרון הטכנולוגי האווירי של מדינת ישראל. הלהק פועל בעולמות האחזקה, פיתוח המערכות השונות שמפעיל החיל ובשמירת מלאי החלפים עבור מערכות אלו. הלהק קובע את מדיניות האחזקה של מערכות החיל ומוביל את פעילויות התכנון, ההנדסה והפיתוח, שנערכות בתעשיות בישראל ומחוצה לה וביחידות חיל האוויר.

בשנת 2020, התבצע שינוי ארגוני נרחב במטה להק הציוד כחלק מתוכנית 'תנופה טכנולוגית'. מטרת התהליך הייתה להתאים את הארגון למגמות טכנולוגיות ומבצעיות חדישות תוך שיפור האפקטיביות והיכולות ההנדסיות. השינוי כלל בין היתר:

  • הקמת מחלקת מערכות הגנה אווירית
  • הקמת מחלקת תוכניות והנדסת כלי טיס
  • פיצול ענפים גדולים לפי דיסיפלינות
  • מענה לתחומים טכנולוגיים ומבצעיים חדשים המצויים בווקטור גידול כגון עולמות התקשוב והסייבר.

במרץ 2022 בוצע מהלך נוסף למיצוב גוף המטה של להק הציוד במסגרתו שונה שמו ל"המטה הטכנולוגי".

כחלק מהמהלך עוצב סמל מאחד לכלל מחלקות המטה המהווה גם את סמל המחלקות החדש. סמל המטה הטכנולוגי עוצב תוך מחשבה על עקרונות פעולה ומאפיינים של המטה הטכנולוגי ובהם: יוזמה, מקצועיות, הבנה מערכתית, תכליתיות ושותפות ומוטיבים מרכזיים בעשייה כגון: מסלול טיסה, תמיכה במשימה המבצעית, מטוס, חץ המצפן, הנדסה ותעוזה, טכנולוגיה וחזון.

מפקד המטה הטכנולוגי הוא ראש להק הציוד (רלצ"ד). קצין בדרגת תת-אלוף מהמערך הטכנולוגי של החיל. ראש להק הציוד הנוכחי (מאוגוסט 2022) הוא תא"ל שלומי קונפורטי.

יחידות המטה הטכנולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחלקות המטה
מחלקת מטוסים אחראית בתחומי האחזקה ההנדסה והלוגיסטיקה של כלי הטיס המאוישים.
מחלקת חימוש ול"א אחראית בתחומי האחזקה, ההנדסה, הלוגיסטיקה והפיתוח במערכי החימוש האווירי, אמצעים מיוחדים ולוחמה אלקטרונית.
מחלקת מערכות הגנ"א אחראית בתחומי ההנדסה, האחזקה, הלוגיסטיקה והפיתוח במערכי ההגנה האווירית ומערכות הבקרה האווירית.
מחלקת כטמ"ם ומודיעין אחראית בתחומי ההנדסה, האחזקה והלוגיסטיקה של כלי הטיס המאוישים מרחוק, הרחפנים, וטכנולוגיות מודיעין אווירי.
מחלקת תאו"ם (תכנון, איכות ומשאבים) אחריות מקצועית על עולמות הלוגיסטיקה, ניהול הפרויקטים, מערכות המידע והמשאבים כמו כן, אחראית על כלל משאבי המערך הטכני והובלת תהליכים רוחביים.
מחלקת הנדסת מערכות אחראית על תחומי ההנדסה, האחזקה והלוגיסטיקה של מערכות האוויוניקה, תקשורת אווירית ניווט, מערכות תקשוב ומולטימדיה, מערכות המיתוג, המאמנים וביצוע הנדסת מערכת לקביעת ארכיטקטורה.

מהווה את מטה הדיגיטל וקובעת מדיניות וארכיטקטורה בתחומי ה-IT.

מחלקת תוכניות והנדסת כלי טיס אחראית על ניהול ומימוש תוכניות רכש מרכזיות של פיתוח וקליטת כלי טיס ומערכות נלוות לצד ניהול הפרויקטים והנדסת פלטפורמת כלי הטיס ובכלל זה עולמות מדעי הטיסה, תיכון אווירונאוטי, מערכות כלי טיס (מכניות וחשמליות) ומבנה המטוס.
מחלקת הנדסת תשתיות ובינוי אחראית בתחומי ההנדסה, האחזקה ובניין הכוח של תשתיות וציוד קרקע.

המחלקה מובילה את מערך הבינוי במטה ובבסיסיו.

תחומי אחריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטה הטכנולוגי אחראי על כלל התהליכים לפיתוח היכולת הטכנית המבצעית להשגת יעדי הכשירות, הכוננות, הזמינות והבטיחות של הציוד בחיל האוויר הישראלי.

המטה אחראי על הנחיית כלל גופי המערך הטכני של חיל האוויר למימוש אחזקת המטוסים, מערכות הנשק ומערכות התכנון, השליטה והבקרה.

  • פיתוח מערכות נשק ויכולות חדשות - אחראי על ניהול ובקרת פרויקטי אמל"ח ותקשו"ב לפיתוחים טכנולוגיים במגוון עולמות תוכן, החל מפיתוח מערכות מחשוב מבצעיות, מערכות אוויוניקה, כטמ"מ, מערכי חימוש ויכולות הגנה אווירית ואמצעים מיוחדים.
  • הנדסה - אחראי למימוש בניין הכוח: רכישה ופיתוח מערכות נשק, ציוד ותשתית לשיפור יכולותיו המבצעיות של חיל האוויר. מוביל פרויקטים להשבחת ושדרוג המטוסים הוותיקים והבאתם לרמת ביצועים קרובה למטוסים החדישים ביותר, בכלל זה כל פעילויות התכנון, ההנדסה והפיתוח, שנערכות בתעשיות בישראל ומחוצה לה וביחידות חיל האוויר.
  • אחזקה – תחזוקת כלי הטיס ומערכות הנשק הקיימות, אחראי על קביעת מדיניות האחזקה של כלי הטיס ומערכות הנשק ועל הקצאת המשאבים לביצוע. כמו כן מנחה את דרגי האחזקה השונים בביצוע האחזקה, ומבצע עליהם בקרה. בנוסף, אחראי לבצע הנדסת אחזקה לשם מציאת פתרונות הנדסיים למקרים שאינם מוכרים בספרות ועל ניהול ומימוש תוכניות רכש מרכזיות של כלי טיס חדשים ומערכות נלוות. פעילויות האחזקה מתבצעות בהנחיית אנשי הלהק על ידי הטכנאים בטייסות ובבסיסים.
  • לוגיסטיקה – אחראי על ניהול שרשרת האספקה, ניהול מלאי החלפים למערכות השונות, הן לצרכים השוטפים והן ללחימה. אחראי על קביעת מדיניות העיתוד וניהול מלאי, רכש ואחסנת חלפים לשם תפקוד מלא ברגיעה ובחירום ומתן מענה להצטיידות ואירועים חריגים. כמו כן, קובע את המדיניות לתפעול המחסנים, מתכנן ומפתח שירותים ממוכנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]