המינהל השמיני של המטה הכללי הרוסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המינהל השמיני של המטה הכללי הרוסי
Восьмое управление Генерального штаба Вооружённых сил Российской Федерации
«Скрытно для пользы»
בדיסקרטיות לטובה
פרטים
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 7 באוקטובר 1941 – הווה (82 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים

המינהל השמיני של המטה הכללי של הכוחות המזוינים של הפדרציה הרוסיתרוסית: 8ףВосьмо́е управле́ние Генера́льного шта́ба Вооружённых Сил Росси́йской Федера́ции) הוא גוף פיקוד ובקרה של המטה הכללי הרוסי, המנהל את השירות להגנה על סודות מדינה[1][2][3][4]. המנהל דואג לספק את המידע הדרוש למילוי משימות הפיקוד והשליטה של כוחות הצבא של הפדרציה הרוסית[5].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המינהל השמיני של המטה הכללי הוקם מתוך גופי ההצפנה של הצבא האדום בשנת 1941. לקראת פלישת גרמניה הנאצית לברית המועצות, המחלקה הייתה מאוישת בכוח אדם ומהנדסים.

ב-7 באוקטובר 1941 המנהל לשירותי הצפנה של המטה הכללי החליף רשמית את שמו למנהל השמיני של המטכ"ל. במקביל, הוקמה יחידה מיוחדת כחלק ממטה השדה של הצבא ונוצרו גופים מיוחדים במנהל התותחנים הראשי, במנהל התקשורת הצבאי המרכזי, במנהל התקשורת, במנהל האספקה ובמספר אגפים אחרים. עד שנת 1920 המערכת להגנת סודות צבאיים פעלה באגפים.

בשנת 1926 הוסב המנהל למחלקה השנייה של משרד הוועדה העממית לענייני צבא וצי. בשנת 1930 הוסבה למחלקה השביעית של מטה הצבא האדום, ולאחר מכן למחלקה השמינית. חיילי היחידה גויסו מתוך האקדמיה הצבאית על שם פרונזה. בשנת 1939 שונה שם המחלקה למחלקת השירות המיוחד ונכללה במנהל המבצעים של המטה הכללי של הצבא האדום. עם תחילת המלחמה הוקמה לשכת השירות המיוחד של המטה הכללי של הצבא האדום עם סך של 197 אנשי שירות ו-50 עובדים.

מאז התפרקות ברית המועצות זהו גוף של משרד ההגנה והמטה הכללי המורכב מיחידות המאוישות במומחים להגנה על סודות המדינה. קציני המינהל אחראים גם לאבטחת המידע בתקשורת (צנזורה צבאית[6]). המידע הנתון לפיקוח המינהל הוא כזה נובע מפרסום חומרים על פעילויות הכוחות המזוינים - על חיי הצבא, הצי, חיל האוויר וכן על שיתוף פעולה צבאי-טכני[4].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]