המרדף (שעשועון טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המרדף
סמליל התוכנית הישראלית
סמליל התוכנית הישראלית
מבוסס על "The Chase" (הממלכה המאוחדת)
סוגה שעשועון
בימוי סיון מגזניק
מנחים עידו רוזנבלום (עונות 1–5, 7–הווה)
לוסי איוב (עונה 6)[1]
משתתפים איתי הרמן
מיכל שרון
ומתמודדים שונים
פרסים סכום כסף מסוים
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפות עברית
מספר עונות 7
מספר פרקים 237
הפקה
מפיק עידית מיסטריאל, ליהי גולד
חברת הפקה יולי אוגוסט תקשורת והפקות בע"מ
הפצה תאגיד השידור הישראלי
עורכים אודי אידלסון, עמית סטרטינר
אתר צילומים אולפני פתח תקווה
צלמים הרצל כהן, ירון שאול
אורך פרק 50–55 דקות
שידור
רשת שידור כאן 11
תקופת שידור מקורית 18 במאי 2017 – הווה (6 שנים ו־44 שבועות)
קישורים חיצוניים
אתר התוכנית
דף התוכנית ב-IMDb

המרדף הוא שעשועון טלוויזיה ישראלי המשודר בכאן 11 מאז 2017, ומבוסס על פורמט בריטי ("The Chase"). במסגרת השעשועון מתמודדים ארבעה אנשים שאינם מכירים זה את זה כקבוצה. הם משיבים על שאלות טריוויה ומתחרים נגד ה"צ'ייסר" (הרודף), שהוא ידען ומומחה בשאלות טריוויה. את השעשועון מנחה כיום עידו רוזנבלום.

הפורמט הבריטי זכה לצפייה רבה ולמספר פרסים, לרבות תוכנית שעות היום הטובה ביותר[2]. לתוכנית גרסאות במדינות שונות, ביניהן בריטניה, אוסטרליה, סין, קרואטיה, גרמניה, נורווגיה, רוסיה, סרביה, טורקיה, ארצות הברית וישראל.

כללי המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מפגיש בין ארבעה מתמודדים, המשתפים פעולה על מנת לזכות בכסף על ידי מענה על שאלות ידע כללי. הם מתמודדים מול הצ'ייסר, שמנסה למנוע מהם את הזכייה.

למשחק שלושה שלבים:

  • בשלב הראשון, כל מתמודד מקבל הזדמנות לצבור כסף באמצעות מענה על סדרת שאלות טריוויה פתוחות במשך דקה אחת. בישראל כל תשובה נכונה מזכה ב-5,000 שקלים.
  • בשלב השני, הצ'ייסר נכנס למשחק ומנסה למנוע מהמתמודד להגיע לקופה הקבוצתית עם הכסף שצבר בשלב הראשון. המתמודד והצ'ייסר צריכים להשיב על סדרת שאלות בסגנון מבחן אמריקאי, בעלות שלוש תשובות אפשריות. אם המתמודד רוצה לשחק על הסכום המקורי הוא במרחק 5 שאלות מהקופה ו-3 שאלות מהצ'ייסר (מותר לו לטעות פעמיים בהנחה שהצ'ייסר לא טועה). אם הוא מתקרב צעד אחד לקופה מוצע לו פחות כסף, אבל אם הוא מתרחק צעד אחד מהקופה מוצע לו יותר כסף. על המתמודד להחליט על הסכום בטרם התחיל לשחק. בכל פעם שהמתמודד עונה תשובה נכונה, הוא מתקדם צעד אחד לכיוון הבנק. בכל פעם שהצ'ייסר עונה תשובה נכונה, גם הוא מתקדם צעד אחד לעבר המתמודד. אם הצ'ייסר תופס את המתמודד לפני שזה האחרון הגיע לבנק, המתמודד מודח מהמשחק והקבוצה מאבדת את כל הכסף שצבר המתמודד. אם המתמודד מגיע לבנק לפני שהצ'ייסר תפס אותו, אז הסכום שצבר מתווסף לקופה המשותפת והוא עובר לשלב הגמר.
  • בשלב השלישי, הוא שלב הגמר, כל המתמודדים שלא נתפסו על ידי הצ'ייסר מנסים לזכות בכל הכסף שהצטבר בקופה המשותפת. הם מקבלים שתי דקות, ובמהלכן עליהם להשיב כקבוצה על סדרת שאלות ידע כללי פתוחות, וכל תשובה נכונה מרחיקה אותם צעד אחד מהצ'ייסר. בנוסף, מקבלת הקבוצה מספר צעדי בונוס כמספר חברי הקבוצה שהגיעו לשלב הגמר (אם הם שלושה והשיבו נכון על עשרים שאלות, הצ'ייסר יצטרך לענות על עשרים ושלוש). לאחר מכן, יקבל הצ'ייסר הזדמנות לתפוס את הקבוצה בתוך מסגרת זמן זהה, על ידי מענה על סדרת שאלות ידע כללי חדשה, כך שכל תשובה נכונה תקדם אותו צעד אחד אל הקבוצה. אם הצ'ייסר טועה עוצרים את השעון ונותנים לקבוצה אפשרות לענות. תשובה נכונה של הקבוצה תיקח את הצ'ייסר צעד אחד אחורה, ותשובה שגויה של הקבוצה תשאיר את הצ'ייסר במקום. אם הצ'ייסר תופס את הקבוצה לפני תום הזמן שהוקצב לו, הקבוצה מאבדת את כל הכסף. אם הצ'ייסר לא תופס את הקבוצה במסגרת הזמן הקצוב לו, הכסף שבקופה יתחלק באופן שווה בין כל המתמודדים שהגיעו לשלב הגמר.
  • במקרה שכל המתמודדים נתפסו כבר בשלב השני, עליהם להתייעץ ולבחור מתוכם מתמודד אחד שישחק לבדו מול הצ'ייסר. בישראל המתמודד ישחק על 10,000 שקלים שיתווספו לקופה המשותפת. מאותו רגע המשחק מתנהל כמו מרדף גמר שאליו הגיע מתמודד אחד. השינוי היחיד הוא שאם בתום המרדף המתמודד לא נתפס, הכסף יתחלק באופן שווה בין ארבעת המתמודדים.

הגרסה הישראלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השידור של הגרסה הישראלית לשעשועון החל ב-18 במאי 2017 בערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי בהפקת יולי אוגוסט תקשורת והפקות בע"מ. את חמש העונות הראשונות של התוכנית הנחה עידו רוזנבלום, אשר הנחה בעבר מספר שעשועוני טלוויזיה. ה"צ'ייסר" בגרסה הישראלית הוא איתי הרמן, איש טלוויזיה שנחשב למומחה מוביל בפיתוח שעשועוני טלוויזיה וכתב בעברו שאלות לשעשועוני ידע טלוויזיוניים כמו "לעוף על המיליון", "1 נגד 100" ועוד[3]. התוכנית זכתה בפרס האקדמיה לטלוויזיה לשנת 2017, בקטגוריית שעשועון הטלוויזיה הטוב ביותר[4]. העונה השנייה עלתה ב-1 בפברואר 2018, העונה השלישית עלתה ב-18 בדצמבר 2018, העונה הרביעית עלתה ב-28 באוקטובר 2019 והעונה החמישית עלתה ב-11 באוקטובר 2020.

בעונה השלישית הצטרפה מיכל שרון בתפקיד הצ'ייסרית.

במהלך שידורי העונה החמישית של "המרדף" פורסם שהוחלט להחליף את המנחה עידו רוזנבלום בעקבות הנחייתו תוכניות רבות בקשת 12 המתחרה.[5] בעונה השישית החליפה אותו לוסי איוב[6].

בפברואר 2023 פורסם כי החל מהעונה השביעית עידו רוזנבלום יחזור לתפקיד המנחה, זאת לאחר עזיבתה של לוסי איוב מהתאגיד ומעברה לקשת 12[7].

פרקי ספיישל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום העצמאות ה-70 שודר פרק ספיישל בו התארחו רבקה מיכאלי, לאה לב, יניב ביטון ואבי אטינגר.

בעונות 1 ו-2 שודרו פרקי ספיישל ספורט שבהם ה"צ'ייסר" היה רון קופמן - אחד מהם בהשתתפות מתמודדים מתחום הספורט, ביניהם יעל ארד ונועם גרשוני.

לקראת מונדיאל 2018 שודר פרק ספיישל שבו ה"צ'ייסר" היה עיתונאי הספורט נדב יעקבי.

בסוף העונה השנייה שודר ספיישל "אלוף האלופים", שבו השתתפו כמתמודדים כמה מזוכי תוכניות טריוויה ישראליות לאורך השנים. בין השאר השתתפה בפרק מיכל שרון, שהחל מהעונה השלישית הצטרפה כצ'ייסרית קבועה.

בסוף העונה השנייה שודר פרק ספיישל "נוער", בו השתתפו בני נוער הלומדים בבתי ספר תיכון.

לפני אירוויזיון 2019, שנערך בישראל, שודר ספיישל אירוויזיון שהשתתפו בו יזהר כהן, דפנה דקל, מיי פיינגולד ומשה דץ.

לפני בחירות ספטמבר 2019, נערך פרק בהשתתפות חברי כנסת ממפלגות שונות, והשאלות בו עסקו בעיקר בפוליטיקה הישראלית.

בחג הפורים 2020, שודר פרק ספיישל ובו שני הצ'ייסרים, מיכל שרון ואיתי הרמן, התמודדו ביחד נגד ארבעת המתמודדים. כלומר, בשלב השני של התכנית, כל צ'ייסר התמודד מול שני מתמודדים שונים, ובשלב הגמר המתמודדים נתפסו אם ורק אם כמות השאלות ששני הצ'ייסרים ענו עליהם (לכל אחד הוקצבה דקה, ובה ענו על שאלות לבד) הייתה גדולה או שווה לכמות השאלות שהמתמודדים ענו עליהם (עונה 4 פרק 29).

בחג הפורים של 2021 התארחו בתוכנית 4 מכוכבי סדרת הקומדיה של התאגיד, היהודים באים, השחקנים יעל שרוני, יניב ביטון (פעם שנייה), עידו מוסרי ויוסי מרשק.

ביום העצמאות של 2021 שודר ספיישל עם 4 מכוכבי "גבעת חלפון אינה עונה"[8].

מוצרים נלווים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 הוציאה חברת הצעצועים Ideal Toy (אנ') משחק קופסה באנגלית המבוסס על השעשועון[9]. ב-2013 יצא משחק קלפים המבוסס על המשחק[10]. ב-12 בדצמבר 2012 יצאה אפליקציית iOS באנגלית המבוססת על השעשועון המיועדת למכשירי אייפון ואייפד, וב-2017 יצאה גרסה עדכנית לאפליקציה בשם "The Chase: Ultimate Edition"[11][12].

עם רכישת הפורמט על ידי תאגיד השידור הישראלי, יצאה אפליקציית השעשועון גם בעברית עם שאלות המיועדות לקהל הישראלי[13][14].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא המרדף בוויקישיתוף   המזהה לא מולא ולא נמצא בוויקינתונים, נא למלא את הפרמטר.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לוסי איוב תחליף את עידו רוזנבלום בהגשת "המרדף", באתר וואלה!‏, 31 במרץ 2021
  2. ^ Duncan Lindsay for Metro.co.uk, The Chase's Beast and Governess talk NTA win, Pointless rivalry and their future, Metro, ‏2016-01-21
  3. ^ לי-אור אברבך, ‏סמנכ"ל התוכן של חברת הגיימינג "מארס" איתי הרמן עוזב, באתר גלובס, 6 במרץ 2013
  4. ^ מערכת tvbee, ‏טקס פרסי הטלוויזיה 2017: "פאודה" סדרת הדרמה הטובה ביותר, באתר ‏מאקו‏, 9 במרץ 2018
  5. ^ מעריב אונליין, ‏דיווח: אחרי חמש עונות עידו רוזנבלום עוזב את "המרדף", באתר מעריב אונליין, 1 בנובמבר 2020
  6. ^ אחרי חמש עונות: זו המחליפה של עידו רוזנבלום ב"המרדף", באתר מעריב אונליין, 31 במרץ 2021
  7. ^ קיץ ברבנר, ‏"לא איכפת לי שהצ'ייסרים יכשלו לפעמים": עידו רוזנבלום חוזר ל"המרדף", באתר מעריב אונליין, 7 במרץ 2023
  8. ^ המרדף 🏃‍♂ | The chase - ספיישל יום העצמאות עם כוכבי גבעת חלפון 🇮🇱 - עונה 5 - פרק 31 🔥 -15.04.2021, נבדק ב-2021-05-24
  9. ^ The Chase, באתר boardgamegeek.com
  10. ^ "The Chase Card Game". Ginger Fox. אורכב מ-המקור ב-2018-11-21. נבדק ב-20 בנובמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ NOMISIAN LTD (12 בדצמבר 2012). "The Chase". App Store. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "The Chase: Ultimate Edition".
  13. ^ המרדף – טריוויה שאלות ידע כללי ראש בראש עם הצ'ייסר, באתר Google Play
  14. ^ המרדף - טריוויה, ידע כללי, באתר iTunes


הקודם:
20142015, 2016 - לעוף על המיליון
פרס האקדמיה לטלוויזיה - תוכנית שעשועון (2017–2021) / תוכנית בידור ושעשועונים (2022)
2017–2022: המרדף
הבא:
2023: