המרכז הארצי למדע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המרכז הארצי לַמְדַע הוא מרכז ארצי להכשרת מורים למדע וטכנולוגיה בבית הספר היסודיים בישראל. ממוקם במרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי בבית הספר לחינוך שבאוניברסיטת תל אביב.

המרכז הוקם בשנת 1995 על ידי ראש המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי, פרופ' דוד חן, במסגרת המרכז הישראלי להוראת המדעים (לימים, "המרכז הישראלי לחינוך מדעי וטכנולוגי") על שם עמוס דה-שליט.

בראשית קיומו היו למרכז ארבע זרועות:

  • פיתוח חומרי למידה למורים בהוראת המדעים, בעריכתו של פרופ' דוד חן.
  • הוצאה לאור של כתב עת למורים "אאוריקה", שהוקם ונערך על ידי ערן אבני ובהמשך ד"ר אלייה קוקלין.
  • פיתוח סביבה מתוקשבת (אתר בית) על ידי ישע סיון; בהמשך נבנה אתר "מטר", בניהולה של ד"ר רחל מינץ.
  • הכשרת מורים מובילים בניהולם של גידי זנד (1995–1996), ד"ר טוביה דרסלר (1996–2005), ד"ר מירי דרסלר (2005-2022) וגיא גרובס (2023 ועד היום).

הזרועות הללו התאחדו בהדרגה לניהול מערכתי על ידי ראש המרכז.

מטרות המרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת העל של מרכז למדע היא להטמיע תרבות מדעית וטכנולוגית בבתי הספר היסודיים, באמצעות טיפוח מנהיגות חינוכית מובילה שניזונה ממשאבי ידע ומידע מתחדשים, תוך למידה אקדמית ועבודת שדה, וכן קיום קשרי גומלין בין כל חבריה – מורים כתלמידים.

לשם השגת מטרה זו פועל המרכז למדע כמסגרת אקדמית מקצועית לכל השואפים לקחת חלק פעיל בעיצוב וקידום החינוך המדעי והטכנולוגי בבתי-הספר היסודיים.

הפיתוח המקצועי של המנהיגות החינוכית המובילה קשור בשלושה מעגלים המשלימים זה את זה: פיתוח תפיסת עולם, פיתוח ידע בתחומי הדעת של החינוך המדעי והטכנולוגי, ופיתוח כישורי מנהיגות. פיתוח המנהיגות נועד להביא לפיתוח מקצועי של המורים למדע וטכנולוגיה בבתי-הספר היסודיים.

חזון המרכז[עריכת קוד מקור | עריכה]

החזון של המרכז הארצי למדע ממומש באמצעות קהילה של מנהיגות חינוכית. תפקיד הקהילה הוא לקחת על עצמה את המחויבות להצמיח בקרב המורים דפוסי פעולה מקצועיים, ולהוביל את התחדשות מקצוע ההוראה בהתאם לדרישות המשתנות של תפיסת המקצוע ובהתאם לתמורות החלות בתחום החינוך המדעי והטכנולוגי.

על פי חזון המרכז, קיימים ארבעה מרכיבים עיקריים התורמים לבנייתה של קהילת המנהיגות החינוכית: מקום, עניין, פעולה וזמן.

מימוש החזון נעשה באמצעות מודל ההכלה: "מודל לפיתוח מקצועי של מורים למדע וטכנולוגיה".

כתב העת אאוריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז הארצי למדע מפיק את כתב העת המקצועי למורי המדע והטכנולוגיה בבתי הספר היסודיים, "אאוריקה". כתב העת מעלה לדיון סוגיות מרכזיות בחינוך המדעי והטכנולוגי. כתב העת מופק פעמיים בשנה ונשלח לכל בתי הספר היסודיים ברחבי הארץ.[1]

אתר ברשת – מט"ר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרכז הארצי למדע, בשיתוף עם המרכז לטכנולוגיה חינוכית – מט"ח, מפעיל ומפתח את אתר מט"ר. האתר משרת מורים, מדריכים, מפקחים, אנשי פיתוח ומחקר העוסקים בחינוך המדעי והטכנולוגי באמצעות כלים וירטואליים כמו פורומים, קבוצות דיון, מאגרי מידע, סביבות למידה ממוחשבות ועוד. כמו כן האתר מהווה במה לתחומי הפעילות המגוונים של המרכז הארצי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אאוריקה, באתר המרכז