המרכז הסורי לזכויות אדם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לוגו הארגון

המרכז הסורי לזכויות אדםערבית: المرصد السوري لحقوق الإنسان, תעתיק מדויק: אלמרצד אלסורי לחֻקוּק אלאנסאן; באנגלית: Syrian Observatory for Human Rights, ובקיצור SOHR) הוא ארגון תקשורתי, שמושבו בבריטניה, המציג עצמו כאחראי לתיעוד ואספקת מידע על הפרת זכויות האדם בסוריה ונתונים ממלחמת האזרחים בסוריה. דיווחיו מצוטטים באתרי חדשות רבים וגדולים כגון CNN ו-BBC, ומשמשים גם את האו"ם בקביעת מספר ההרוגים במלחמת האזרחים (אם כי לא כמקור יחיד).[1] לטענת הארגון הוא אינו מקושר לאף גוף פוליטי,[2] אך הוא נחשב למתנגד למשטר הסורי.

הקמה ופעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון הוקם ומופעל מאז שנת 2006 על ידי ראמי עבד א-רחמן (رامي عبد الرحمن), שפועל מהעיר קובנטרי בבריטניה. ראמי עבד א-רחמן הוא שם העט של אוסמה סולימאן[3], סורי סוני הפעיל למען דמוקרטיה וזכויות אדם בסוריה שלאחר שלושה מאסרים קצרים בכלא הסורי ברח בשנת 2000 לבריטניה.[4] עם הקמתו ב-2006 הארגון ניטר אחר שינויים בחוק ובמשפט הסורי ותיעד הפרות של זכויות אדם מצד המשטר הסורי.

לאחר תחילת מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011 הארגון עבר להתמקד בדיווח מהשטח על התפתחויות ואירועים ממלחמת האזרחים.[5] לטענת עבד א-רחמן הארגון מספק מידע מקורי באמצעות רשת של פעילים בתוך סוריה שעמם הוא נמצא בקשר מתמיד בטלפון ובסקייפ. בריאיון בשנת 2011 טען כי לארגון יש יותר מ-200 פעילי שטח.[4] המרכז הפך למקור מידע מרכזי לדיווחים חדשותיים ונתונים מספריים (כגון מספר ההרוגים) בקשר למלחמת האזרחים בסוריה, בפרט לאור הגבלת חופש העיתונות בסוריה מאז תחילת המלחמה והקושי של עיתונאים זרים לפעול באופן חופשי באזור.[5][3]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הפיכתו למקור מידע חשוב לאירועי מלחמת האזרחים, הארגון ספג ביקורת רבה מצדדים ומגופים שונים. במאמר על המחלוקת על מספר ההרוגים במלחמת האזרחים, מתאר אותו מוסא אל-ע'רבי (Musa al-Gharbi) כ"ארגון שהוא ללא בושה אנטי-משטרי [משטר אסד] ופרו-מהפכני".[6] נגד הארגון הועלו טענות להעדפת צדדים במלחמה ומתן נתונים מפוברקים או לא מדויקים מצד גורמים שונים. המשטר הסורי ואף מורדים סורים האשימו אותו בבגידה.[7] לטענת עבד א-רחמן, ההאשמות והביקורת על פעילות הארגון נובעות מכך שהוא לא מצדד באף גורם פוליטי.[8]

בינואר 2012 פעיל אופוזיציה סורי בשם מוסעב עזאווי, שמקום מושבו בלונדון, העלה מכתב בדומיין האינטרנט Syrianhr.org, דומיין הדומה מאד לדומיין של הארגון Syriahr.net. במכתב הועלו טענות שונות כנגד ראמי עבדול רחמן, אמינותו, כישוריו וקשריו. בין היתר נטען בו כי עבדול רחמן לא היה מייסד הארגון, וכי הוא השתלט על הדומיין של הארגון באמצעות שינוי ססמאות האתר, וכי הארגון האמיתי מיוצג בדומיין הראשון.[9] עבדול רחמן הכחיש את הטענות הללו ובכל מקרה הדומיין Syrianhr.org לא נשאר פעיל מאז וכיום אף משמש אתר אחר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בדו"ח מאוגוסט 2014 של משרד נציב האו"ם לזכויות האדם, העוסק במספר ההרוגים במלחמת האזרחים, נטען כי הארגון סיפק מידע עבור דו"ח קודם מ-2013 לתקופה של מרץ 2011 ועד אפריל 2013, אך לא נעתר לבקשה לתת מידע עדכני: Updated Statistical Analysis of Documentation of Killings in the Syrian Arab Republic, p. 1
  2. ^ על המרכז, באתר הרשמי שלו (באנגלית)
  3. ^ 3.0 3.1 Asa Winstanley, "The Syrian Observatory: The Inside Story", al-akhbar english, 26 January 2012
  4. ^ 4.0 4.1 Mohammed Abbas, "Coventry - an unlikely home to prominent Syria activist", Reuters, 8 December 2011
  5. ^ 5.0 5.1 Olivia Lang, "Profile: Syrian Observatory for Human Rights", BBC, 28 December 2011
  6. ^ [בהערת שוליים מס' 1] Musa al-Gharbi, "Syria Contextualized: The Numbers Game", Middle East Policy, Vol.20 (1), 2013, p. 65
  7. ^ Neil MacFarquhar, "A Very Busy Man Behind the Syrian Civil War’s Casualty Count", The New York Times, 9 April 2013
  8. ^ Paul Crompton, "Counting death: The Syrian Observatory for Human Rights", Al Arabiya, 25 April 2014
  9. ^ המכתב בדומיין syriahr.org (ארכיון האינטרנט)