המרכז הרפואי בית ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המרכז הרפואי בית ישראל
Beth Israel Medical Center
הבניין המרכזי של בית החולים
הבניין המרכזי של בית החולים
מאפייני הארגון
סוג בית חולים אוניברסיטאי
אוניברסיטה בית הספר לרפואה ע"ש איקן
היסטוריה
תאריך ייסוד 1852
שירותים
מיטות 1,368
http://www.bethisraelny.org
גאוגרפיה
מיקום מנהטן, ניו יורק
קואורדינטות 40°44′01″N 73°58′57″W / 40.7335°N 73.9826°W / 40.7335; -73.9826
(למפת ניו יורק רגילה)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הבניין בשדרה הראשונה

המרכז הרפואי בית ישראלאנגלית: Beth Israel Medical Center) הוא בית חולים בניו יורק. בית ישראל משמש גם כבית חולים לימודי. במקור, הוקם המרכז הרפואי במטרה לשרת מהגרים יהודים שגרו בלואר איסט סייד. הבניין המרכזי של בית החולים נמצא בפינת השדרה הראשונה ורחוב 16, מול כיכר טויווסאנט. קמפוסים ובנינים אחרים של המרכז כוללים את מחלקת "דרך המלכים - בית ישראל" בברוקלין ואת המרכז לטיפול אמבולטורי פיליפס בכיכר יוניון.

המרכז משמש גם כבית חולים אוניברסיטאי וכקמפוס ללימודי הרפואה של ישיבה יוניברסיטי. בית החולים הוא גם בית חולים לימודי של אוניברסיטת סיינט ג'ורג' ומרכז ללימודי אחיות "בית ישראל פיליפס".

ב-2013 הצטרף המרכז למערכת הבריאות מאונט סיני (אנ'), מערכת ללא מטרת רווח שנוסדה בידי בית החולים מאונט סיני.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית ישראל הוקם בשנת 1890 על ידי קבוצה של 40 חרדים בלואר איסט סייד אשר ביניהם הפילנתרופ - הארי פישל, כאשר כל אחד מהם שילם 25 סנט בעבור פתיחת בית החולים, שיועד לשימוש תושבים יהודים שהיגרו, ובעיקר מהגרים חדשים. בזמנים ההם בתי החולים בניו יורק טיפלו רק בתושבים שהתגוררו בעיר מעל לשנה. בתחילה, נפתחה מרפאה בלואר איסט סייד ובשנת 1891 היא הועברה לבניין בית החולים הראשון שבו היו 20 מיטות. בשנת 1902 הועבר בית החולים לבניין עם 115 מיטות.

בשנת 1929 עבר בית החולים לבניין בעל 13 קומות ו-500 מיטות במיקום הנוכחי, מול כיכר טויווסאנט. הבניין שליד, ששימש בעבר את בית החולים הכללי של מנהטן, נרכש על ידי בית החולים בשנת 1964 ואז שונה שמו למרכז הרפואי בית ישראל.

עד אמצע שנות השמונים, התרחב בית החולים מעבר לבסיס היהודי שבו. בשנת 1988 הייתה בבעלות בית החולים רשת המרפאות לטיפול בגמילה מהרואין הגדולה בארצות הברית, בה טופלו כ-7500 מטופלים בשנה.

ב-1994, במשך ארבעת החודשים האחרונים לחייו היה מאושפז במקום הרבי מנחם מנדל שניאורסון מחב"ד שנפטר בין כותלי המרכז הרפואי.

נכון לשנת 2010, המרכז הרפואי בית ישראל כולל כמעט כל תחום התמחות ברפואה, בין היתר: רפואת חירום, רפואה פנימית, רפואת אף אוזן גרון, כירורגיה, רדיולוגיה, רפואת משפחה, דרמטולוגיה, גינקולוגיה וילודה, נוירולוגיה, אופתלמולוגיה, פתולוגיה, פסיכיאטריה, פודיאטריה ואורולוגיה.

בית החולים נראה מספר פעמים בסדרה "חברים" ובו התאשפזה פיבי בופה.

ביולי 2016, בעקבות משבר פיננסי הוחלט על סגירת חלק מהמרכז הרפואי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]