המרכז לזיכרון ותיעוד השואה

המרכז לזיכרון ותיעוד השואה
Holokauszt Dokumentációs Központ és Emlékhely
מידע כללי
סוג מוזיאון להיסטוריה ואתר הנצחה
כתובת רחוב פאווה, בודפשט
מיקום בודפשט, הונגריה הונגריההונגריה
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–2004
תאריך פתיחה רשמי 2004 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 47°29′01″N 19°04′26″E / 47.48374°N 19.07378°E / 47.48374; 19.07378
hdke.hu
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
המרכז לזיכרון ותיעוד השואה ברחוב פאווה, בודפשט, הונגריה - צילום מהאוויר

המרכז לזיכרון ותיעוד השואההונגרית: Holokauszt Dokumentációs Központ és Emlékhely) ובקיצור: המרכז לזיכרון השואה הוא מוזיאון ואתר זיכרון, שנבנה בסמוך לבית הכנסת ברחוב פַּאוָוה בבודפשט, הונגריה שמתעד ומציג את אירועי שואת יהודי הונגריה[1].

תולדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הכנסת ברחוב פאווה הוקם בשנת 1923 על פי תוכניותיו של האדריכל היהודי-הונגרי ליפוט באומהורן. אזור בית הכנסת שימש כמחנה מעצר לקראת סוף מלחמת העולם השנייה. לאחר המלחמה בית הכנסת לא חזר יותר לשימוש בשל מיעוט הניצולים בשואה והעדר מתפללים בו. הוא אכן נסגר לגמרי בשנת 1982. מרכז התיעוד הנוכחי הוקם בשנת 2004 כחלק מהשיקום העירוני של רובע 9 בבודפשט (רובע פרנצווארוש כשם קבוצת הכדורגל המפורסמת של הרובע) והתחדשותו בראשית המאה ה-21.

האדריכלים ניסו במהלך התכנון לחקות את נזקי הבנייה שגורמות רעידות אדמה, על מנת לשקף את השואה כרעידת האדמה של היהודים בהונגריה. קירות המבנה לא סדירים במכוון, פעמים רבות הם נטויים בכוונה וקטעים מתוכם מתרוממים בהדרגה לגבהים שונים מהקצה האחד עד לשני. אי הסדירות מחריפה לעין על ידי בניית קירות מיוחדים, שבניגוד לאחרים, שורות הלבנים מותקנות בהם לא בצורה אופקית, אלא בקו עולה מול הירידה בגובה הקיר המדובר.

חזית המבנה ברחוב הטווס קופצת באמצע כצורת "וי", והכניסה למבנה גם כאן. פנים בית הכנסת שופץ וחודש אף הוא והחל לפעול. הגן הפנימי בחצר ושורת העמודים שם הוקדשו להנצחה. בקומת הקרקע הוקם חלל תצוגה. גם בגג הבניין יצרו גן. התכנון של חידוש המבנה זכה בפרס הצטיינות באדריכלות של העיר בודפשט (2004), בפרס אדריכלות נוסף בשנת 2005 ופרסי הצטיינות נוספים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]