המרכז למבצעי תודעה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המרכז למבצעי תודעה (מל"ת) הוא יחידה ללוחמה פסיכולוגית הכפופה לחטיבת ההפעלה המבצעית באגף המודיעין של צה"ל.

המרכז הוקם בשנת 2005 במסגרת אגף המבצעים כגוף תכנון מערכתי וביצועי במטרה לרכז ולפתח את תחום התודעה ולתאם בין מאמצי התודעה בצה"ל לכדי מערכה תודעתית. במהלך 2006 הועברה היחידה לאגף המודיעין והייתה לגוף ביצועי בלבד אשר חלק ניכר מפעילותה חשאי.

המערכה על התודעה היא 'אוסף הפעולות שנועדו לשנות את תפיסת המציאות, העמדות, הרגשות וההתנהגות של קהל היעד׳. זהו מושג רחב, הכולל פעולות חשאיות וגלויות. כמה מהן פורסמו ברבים: חלוקת כרוזים, השתלטות על שידורי רדיו וטלוויזיה של הרשות הפלסטינית ומדינות ערב ושיבושם, הקמת אתרי אינטרנט פיקטיביים ועוד.[1]

מבצעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • במלחמת לבנון השנייה, בהובלת היחידה הטיל חיל האוויר הישראלי על לבנון עצי ריח, בצורת עץ ארז שמסמל את לבנון, וחסן נסראללה קטן מסתתר מאחוריו. זאת במטרה להכניס לתודעה של תושבי לבנון שהצרות שלהם נובעות מנסראללה, ושהוא משתמש במדינה לצרכיו ומסתתר מאחוריה. בנוסף, השימוש בסמלים התכתב עם פתגם בערבית שמשמעותו "עזוב אותנו בריח טוב".[2]
  • במבצע "עופרת יצוקה" מבצעי המידע של צה"ל נועדו בעיקר לפגוע בתמיכה העממית בחמאס בקרב האוכלוסייה. המל"ת הפעיל כלים שכללו הטלת כרוזים, השתלטות על תחנות רדיו וטלוויזיה, ופעילות באתרי מדיה חברתית. בנוסף, צה"ל חסם שידורי רדיו וטלוויזיה המזוהים עם חמאס והמל"ת הפיק "מהדורות חדשות" ששודרו בתחנות הרדיו עליהן השתלט צה"ל. בנוסף בוצעו שיחות טלפון שקיבלו אזרחים בעזה עם מסר אוטומטי אותו היה המל"ת מעוניין להעביר.
  • במבצעים "עמוד ענן" ו"צוק איתן" התמקד המל"ת בעיקר בלוחמה פסיכולוגית שמטרתם דמורליזציה בקרב חמאס ולא בניסיון להשפיע על תפיסת הרחוב העזתי את חמאס. בתחום מבצעי המידע תפקידו עסק בעיקר באזהרת אוכלוסייה האזרחית והרחקתה מאזורי הקרבות בניסיון למנוע פגיעה בחיי אדם. משימה זו מומשה בכלל האמצעים שבהם השתמש המל"ת בעבר, דוגמת כרוזים והשתלטות על רשתות טלוויזיה ורדיו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא יחידות צה"ל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.