המשמר המלכותי הספרדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המשמר המלכותי הספרדי
Guardia Real
פרטים
מדינה ספרדספרד ספרד
שיוך משמר מלכותי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המשמר המלכותיספרדית: Guardia Real) הוא גדוד עצמאי של כוחות הצבא הספרדיים, המוקדש להגנת מלך ספרד ובני משפחת המלוכה הספרדית ובשירותו משרתים 1,500 חיילים. [1] המשמר אמנם משתתף במצעדים ובאירועים טקסיים אחרים, אך זוהי יחידת לחימה מתפקדת לחלוטין. חבריה מגויסים משורות כל שלוש זרועות הצבא הספרדיים עוברים הכשרה קרבית זהה לזו של חיילים רגילים.

המשמר מכיל תמהיל מגוון של יחידות: יחידת חיל הנחתים המלכותי מהצי, צנחנים מחיל האוויר ויחידת חי"ר מהצבא, בין היתר. כמה יחידות שירתו באפגניסטן ובבוסניה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלך פרדיננד מאראגון מלווה על ידי המשמר המלכותי של קסטיליה במהלך השבעת הפוארס בגרניקה בשנת 1476 כלורד ביסקאיה

ההיסטוריה של המשמר המלכותי מתוארכת לתקופת ימי הביניים. היחידה הבכירה ואחד מגופים אבטחת אישים הוותיקים בעולם הוא חיל אנשי החצר, Monteros de Espinosa, משנת 1006 ונוצר על ידי סנצ'ו גרסיה מבית קסטיליה.

עוד לפני תקופת המלוכה הראשונה בספרד, הקימו המלכים הקתוליים את המשמרות הישנים של קסטיליה (Guardias Viejas de Castilla). בהמשך, המלך הראשון בספרד, קרל החמישי הורה לפלוגה של אותם שומרים לשמור ולהתגורר בארמונו.

מאוחר יותר, אביו של קרל החמישי, פיליפ הנאה הגיע לספרד בשנת 1502 הביא איתו את "הקשתים של בורגונדי" ועם סגנונם הבורגונדי, יחד עם שתי יחידות שירתו כגוף אבטחה מלכותי עד לארגון מחדש של "כוחות הבית המלכותי" (Tropas de Casa Real) על ידי פליפה החמישי. בתקופת שלטונו התארגנו משמרות המלוכה:

  • מטה
  • משמר המלוכה הלברדרס
  • משמרות החיל (מאורגן כטייסת)
  • שני גדודי חי"ר

במאה ה-19 נוסף למשמרת חיל רגלים ימי.

המשמר פורק בשנת 1931 כתוצאה מהקמת הרפובליקה השנייה והוחלפה על ידי "סיירת משמרות הסוסים הנשיאותית" (Escuadrón de Escolta Presidencial), שהייתה מערך פרשים. עד שנת 1936 הוא כלל את חיל הרגלים "גדוד המשמרות הנשיאותיים" (Batallón de Guardia Presidencial) שנשאר נאמן לרפובליקה במהלך מלחמת האזרחים.

תחת פרנסיסקו פרנקו, על פי צו מ-4 בפברואר 1949, אורגן ביתו הצבאי של הגנרליסימו מחדש ועל בסיס היחידות הרפובליקניות "הגדוד של משמרות כבודו ראש המדינה" (Regimiento de la Guardia de S.E. el Generalísimo) הוקם גדוד משמרות הגנרליסימו והיחידה שימשה כגוף אבטחה עד למותו של פרנקו.

עם מותו של פרנקו ועלייתו של המלך חואן קרלוס כראש המדינה והמפקד הראשי של הכוחות המזוינים, גדוד המדמר השתלב בצבא החדש תחת המלך והיווה את הבסיס למה שהוא כיום גווארדיה ריאל המודרני - "רגימנט המשמר המלכותי" (Regimento de la Guardia Real), האחראי לאבטחת המלך וכפוף משרד ההגנה.[2]

תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלך חואן קרלוס הראשון בוחן את המשמר המלכותי במהלך מצעד, 2009

תפקידו העיקרי של המשמר המלכותי הוא לספק ביטחון צבאי למלוכה. בנוסף להגנה על בני משפחת המלוכה הספרדית, תפקידיה הנוכחיים של היחידה כוללים הגנה על ראשי מדינות זרים המבקרים בספרד, ועל ארמונות מלוכה כמו ארמון המלוכה של מדריד, ארמון אל פרדו וארמון סרסואלה.

הגדוד הוא יחידת לחימה פעילה ונשלחה לבוסניה ואפגניסטן. המשמר לוקח חלק באופן קבוע בתרגילים צבאיים המאורגנים בשיתוף עם כל שלוש הזרועות של צבא ספרד.

המשמר מעורבת בטקס החלפת המשמר (Cambio de la Guardia) בארמון המלכותי ביום רביעי הראשון בכל חודש בין השעות 12 בצהריים לשעה 14:00 (למעט יולי, אוגוסט וספטמבר). חייליו נוכחים במצעדים צבאיים בבירה הלאומית מדריד בחגים רשמיים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ redacción, La. "San Juan El Precursor de Cristo Rey". www.arzobispadocastrense.com. נבדק ב-2020-02-19.
  2. ^ Reseña histórica (ארכיון)