המשפחה שלי (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המשפחה שלי

זה התחיל משני הורים
עליזים וצעירים
שהולידו בשבילי
את המשפחה שלי.
וכשיש לי מסיבה
רק תביטו מי שבא:

סבא בא, אבא בא
אריה מכפר סבא בא

הבית הראשון ותחילת הפזמון הראשון
"המשפחה שלי"
"המשפחה שלי, זה התחיל משני הורים"
סינגל בביצוע שלמה ניצן
מתוך האלבום הפסטיבל הישראלי לשירי ילדים מספר 11
יצא לאור 1980
סוגה שיר ילדים עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 2:50
כתיבה יורם טהרלב
לחן נורית הירש
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המשפחה שלי, המוכר במילותיו הראשונות: זה התחיל משני הורים, הוא שיר ילדים שכתב יורם טהרלב והלחינה נורית הירש, ואשר בוצע לראשונה על ידי שלמה ניצן ב-1980 במסגרת פסטיבל שירי הילדים ה-11. השיר מציג מסיבת יום הולדת משפחתית מנקודת המבט של הדובר, הוא הילד החוגג.

תולדות השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחבר, יורם טהרלב, סיפר על השיר ועל חיבורו:

כמו במרבית שירי הילדים שלי, גם בשיר הזה אימצתי את נקודת המבט של הילד הסובל. המשפחה חוגגת אבל הוא כל הזמן מסכן: רואה איך המבוגרים מתווכחים, רואה את הלהיטות שלהם לזלול, סובל מהחיבה היתרה שהם מעניקים לו (מנשקים את אחותו ובאים לצבוט אותו). בשיר זה [...] תיארתי משפחה גדולה ומגובשת. תמיד קינאתי בילדים שהיתה להם משפחה גדולה. לי היתה משפחה זעירה.[1]

השיר הולחן על ידי נורית הירש ב-26 באוקטובר 1980.[2] הוא נמסר לביצועו של שלמה ניצן – מכוכבי הילדים הפופולריים בשנות ה-70 וה-80, שהיה מוכר מהסדרות "רגע עם דודלי" ו"מה פתאום?". ניצן ביצע את השיר בליוויה של להקת חטיף[3][4] בפסטיבל שירי הילדים ה-11, שנערך בדצמבר 1980, והוא הגיע למקום השני בפסטיבל.[5]

השיר הופיע באלבום הפסטיבל, שיצא ב-1980 בהוצאת ישראדיסק.[6] כבר ב-1981 הוא נדפס בספר שיריו של טהרלב "לאוהבים את האביב",[7] ומאז הופיע בקובצי שיריו ובאסופות רבות של שירי ילדים עבריים.

השיר (במלואו או במסגרת מחרוזת) הושר על ידי זמרים נוספים, בהם ציפי שביט, עוזי חיטמן, חני נחמיאס וגבי ברלין,[3] ונכלל באלבומי מוזיקה לילדים.

על שם השיר נקרא אלבום אוסף של שירי ילדים מאת נורית הירש, "המשפחה שלי: ממיטב שירי הילדים של נורית הירש" (2001), וכן ספר מנגן משיריה (2020), המלוּוה באיוריה של גל ויצמן.[8]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביצועים:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ השיר באתר של יורם טהרלב.
  2. ^ המשפחה שלי: מילות השיר, באתר של נורית הירש. תווי השיר בכתב ידה של הירש שמורים בארכיונה שבספרייה הלאומית (MUS 0304 A 0004). ראו רשומה באתר הספרייה.
  3. ^ 1 2 הפסטיבל הישראלי לשירי ילדים מס’ 11 באתר סטריאו ומונו.
  4. ^ אלבום הפסטיבל באתר Discogs.
  5. ^ לימים, ב-2004, נכלל השיר במצעד פסטיבלי הילדים שנערך באתר ynet. ראו נעם שגב, ובמקום הראשון: "רציתי שתדע", באתר ynet, 17 בדצמבר 2004; מצעד פסטיבלי הילדים באתר פזמונט.
  6. ^ ראו אלבום פסטיבל שירי הילדים ה-11 ובו ביצועו של שלמה ניצן לשיר, באתר הספרייה הלאומית.
  7. ^ לאוהבים את האביב: שירי יורם טהרלב, תל אביב: משרד הביטחון, 1981, עמ' 146.
  8. ^ נורית הירש, המשפחה שלי, איורים: גל ויצמן, קריית גת: יוסף שרברקדני ספרים, [תש"פ 2020].