המתיני בבקשה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המתיני בבקשה
Please Stand By
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על מחזה קצר מאת מייקל גולאמקו
בימוי בן לווין
הופק בידי לארה עלם-א-דין
דניאל דובייצקי
תסריט מייקל גולאמקו
עריכה ליסה ברומוול
שחקנים ראשיים דקוטה פנינג
טוני קולט
אליס איב
ריבר אלכסנדר
מוזיקה הייטור פריירה
צילום ג'פרי סימפסון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה Allegiance Theater
2929 Entertainment
חברה מפיצה Magnolia Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 27 באוקטובר 2017 (אוסטין, טקסס)
משך הקרנה 93 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה קומדיה; התבגרות; דרמה
הכנסות 404,356 דולר[1]
הכנסות באתר מוג'ו pleasestandby
www.pleasestandbyfilm.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המתיני בבקשהאנגלית: Please Stand By) הוא סרט דרמה קומית אמריקאי משנת 2017, שביים בן לווין. בתפקיד הראשי משחקת דקוטה פנינג כצעירה אוטיסטית המבקשת להשתתף בתחרות כתיבת תסריטי חובבים ל"מסע בין כוכבים", ולצידה טוני קולט, אליס איב וריבר אלכסנדר.

את התסריט כתב מייקל גולאמקו לפי מחזה במערכה אחת פרי-עטו משנת 2008. המחזה נכתב בהשראת כתבה שקרא גולאמקו ב"ניו יורק טיימס" על אודות נערות אוטיסטיות במחנה קיץ, שאחת מהן כתבה סיפורים על-פי "שר הטבעות"[2].

הצגות הבכורה התקיימו בפסטיבל הסרטים באוסטין (אנ')‏ (27 באוקטובר 2017); פסטיבל הסרטים הבינלאומי ברומא (אנ')‏ (31 באוקטובר 2017) ובפסטיבל הסרטים בווירג'יניה (אנ')‏ (11 בנובמבר 2017), ובשנת 2018 הופץ הסרט לבתי קולנוע ולצפייה ביתית ברחבי העולם.

הסרט הוצג במסגרת יום המודעות העולמי לאוטיזם במטה האו"ם ב-5 באפריל 2018, ובעקבות ההצגה התקיים מפגש בנושא נשים אוטיסטיות בקולנוע עם הבמאי לווין, התסריטאי גולאמקו, המפיקה לארה עלם-א-דין, השחקנית הראשית דקוטה פנינג, ושני השחקנים האוטיסטים דומיניק בראון ובריטני סאנדרס. בתוך כך, פנינג אמרה שהיא מבקשת לשבור את הסטריאוטיפים הקשורים לאוטיזם, משום שכל אוטיסט חווה את ההפרעה באופן שונה[3][4].

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ונדי ולקוט (דקוטה פנינג) בת ה-21 היא אוטיסטית מבריקה ויצירתית, אשר לאחר מות אמה מתגוררת במעון לאוטיסטים בסן פרנסיסקו, קליפורניה, שאותו מנהלת סקוטלין "סקוטי" קייל (טוני קולט). אחותה הגדולה אודרי (אליס איב), נשואה ואם לתינוקת בשם רובי, לא יכולה לטפל בוונדי בעצמה. כהכנה למסוגלות תעסוקתית ולחיים עצמאיים, ונדי עובדת בסניף של רשת 'סינבון', יחד עם נימו (טוני רוולורי) המבקש את קרבתה. הביטוי "המתיני בבקשה" משמש עבור ונדי כאמצעי להפגת מתח נפשי וחרדה.

לוונדי יש קיבעון ל"מסע בין כוכבים", והיא חשה שותפות גורל עם ספוק משום ששניהם מתקשים להתמודד עם רגשות. אחרי שאולפני "סרטי פרמאונט" מכריזים על תחרות כתיבת תסריטי חובבים על פרס בסך 100 אלף דולר, ונדי כותבת תסריט שבו ספוק וקפטן קירק הם הניצולים היחידים מה"אנטרפרייז" שאבדה, והדיאלוגים ביניהם משמשים כאנלוגיה של יחסי ונדי ואודרי.

אודרי באה לבקר את ונדי במעון, נותנת לה תמונה של רובי ומספרת שהיא מוכרת את בית ילדותן. ונדי מתחננת שאודרי תבוא איתה לשלוח את התסריט בדואר ואחר כך תיקח אותה הביתה מאחר שהיא כבר מסוגלת לדאוג לעצמה. אחרי שתזכה בתחרות, לא יהיה צורך למכור את הבית והיא תעזור לטפל ברובי. אודרי מסרבת משום שלדעתה לוונדי אין מסוגלות עצמית לכך, ונדי מתמוטטת בהתקף זעם, ואודרי עוזבת בבכי. באותו לילה ונדי מבינה שהיא לא תספיק לשלוח את התסריט כדי שיגיע במועד, ומחליטה לנסוע ללוס אנג'לס ולמסור אותו במו-ידיה. עם בוקר היא חומקת מהמעון כאשר כלב הצ'יוואווה פיט מתעקש להצטרף אליה. כאשר סקוטי מגלה שוונדי נעלמה, היא מזעיקה את אודרי, והעלילה מתנהלת בשני צירים: מסעה של ונדי והחיפושים של סקוטי ואודרי.

ונדי עולה לאוטובוס ללוס אנג'לס, ומאחר שאסור להעלות בעלי חיים, היא מחביאה את פיט בתיק. הנהגת מורידה אותה בדרך אחרי שפיט עשה את צרכיו באוטובוס. ונדי, אשר לא מבינה את ממדי המרחק והזמן, ממשיכה בהליכה, וליד עיירה ענייה היא נקלעת למזנון דרכים עזוב, שם זוג צעיר, ג'ק וג'ולי (מייקל סטאל-דייוויד וג'סיקה רות', בהתאמה), מנצל את תמימותה ושודד את מרבית כספה ואת מכשיר האייפוד שלה. היא נכנסת לחנות בעיירה, המוכר מנסה לרמות אותה במחיר של שקית ממתקים, ולעזרתה נחלצת קשישה בשם רוז (מרלה גיבס) המזהה את מצבה משום שיש לה נכד אוטיסט. רוז מזמינה את ונדי להצטרף לאוטובוס של מעון הקשישים שהיא מתגוררת בו, ובשעת חשיכה האוטובוס מתהפך אחרי שהנהג נרדם על ההגה. ונדי מתעוררת בבית חולים בעיר בייקרספילד, ונחושה בדעתה להגיע ללוס אנג'לס, היא מערימה על צוות בית החולים, משאירה את פיט ובורחת דרך חלון חדר שירותים ומדרגות חירום. במנוסתה היא מאבדת חלק מדפי התסריט שלה, אך לא יכולה להתעכב לאספם פן תיתפס, וממשיכה בדרכה. בפח אשפה של בית דפוס היא מוצאת ערימת דפים, יושבת בצד הדרך ומתחילה לכתוב את החלקים שאבדו.

סקוטי רואה על קיר המעון את המודעה על תחרות התסריטים ומבינה שוונדי בדרכה ללוס אנג'לס. היא מודיעה למשטרה על היעדרות הצעירה, והבדיקה מעלה שוונדי הורדה מהאוטובוס. אודרי יוצאת במכוניתה בדרך לשם בעוד סקוטי מטלפנת לבתי חולים, ובבית החולים בבייקרספילד נמצא פיט בזכות הבגד שהוא עוטה עם הלוגו של "מסע בין כוכבים". סקוטי נוסעת לבייקרספילד עם בנה סם, אך הם מגיעים אחרי שוונדי ברחה, ומוצאים את דפי התסריט מפוזרים בחצר בית החולים. אודרי מגיעה והשתיים מתרעמות על ההתנהלות הכושלת של צוות בית החולים. שתי הנשים והנער מעבירים את הלילה חסרי אונים במלון דרכים בבייקרספילד.

בינתיים, ונדי מגיעה לתחנת האוטובוסים בבייקרספילד, אך מכיוון שהאוטובוס הבא ללוס אנג'לס יוצא רק למחרת בבוקר, היא מבלה את הלילה על ספסל מחוץ לתחנה. בבוקר מתברר שאין לה כסף לכרטיס והיא מתגנבת לתא המטען של האוטובוס. בהגיעה ללוס אנג'לס, אין לה מושג לאן לפנות. השוטר פרנק (פאטן אוזוולט) והשוטרת דויל (רובין וייגרט) היושבים בניידת, מזהים אותה לפי התמונה בהודעה שהופצה, קוראים בשמה והיא בורחת מהם. פרנק, בעצמו חובב "מסע בין כוכבים", מזהה את הלוגו על תרמיל הגב שלה, פונה אליה בקלינגונית וכך רוכש את אמונה ומביא אותה לתחנת המשטרה, שם ונדי מספרת לו על קורותיהם של ספוק וקפטן קירק בתסריט שלה. אודרי, סקוטי וסם מגיעים לתחנה ומחזירים לה את הדפים שאיבדה, ואת פיט. הארבעה נוסעים לאולפני "פרמאונט" ומגיעים רבע שעה לפני תום מועד הגשת המועמדות לתחרות. ונדי מפגינה תושייה ונכנסת למסור בעצמה את התסריט בחדר הדואר. הפקיד דוחה אותה משום שלפי תקנון התחרות מתקבלות רק מעטפות הנושאות חותם דואר. היא מערימה עליו, חומקת ומשלשלת את המעטפה שלה לתוך תיבת התסריטים שהוגשו לתחרות. גאה על שהשלימה את משימתה, ונדי אומרת לאודרי שהיא עשתה זאת כדי להוכיח שאפשר לסמוך עליה.

בחזרה במעון האוטיסטים, ונדי מקבלת מ"פרמאונט" מכתב המודיע שהתסריט שלה לא זכה, אך מעודד אותה להמשיך לכתוב. למרות הדחייה, ונדי מרוצה מהישגיה. אודרי מזמינה אותה בפעם הראשונה לבקר את רובי, ואף להחזיק אותה. ונדי מוסיפה סצנת סיום לתסריט שלה: ספוק וקירק (ונדי ואודרי, בהתאמה) לבדם אחרי ששרדו מה"אנטרפרייז", וקירק מבין שהגיעה העת לשחרר את ספוק למצוא את לבו האנושי.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות
דקוטה פנינג ונדי ולקוט
טוני קולט סקוטי קייל
אליס איב אודרי, אחותה הגדולה של ונדי
ריבר אלכסנדר סם, בנה של סקוטי
מרלה גיבס רוז
פאטון אוסוולט השוטר פרנק
ג'סיקה רות' ג'ולי
מייקל סטאל-דייוויד (אנ') ג'ק
טוני רוולורי נימו
דניז דאוז (אנ') דוריס, נהגת אוטובוס
פארה מקנזי ונדי בילדותה
מאדלן מרדן אודרי בילדותה
ג'ייקוב וייסוקי (אנ') אח בבית חולים בבייקרספילד
סטפאני אלין (אנ') אחות בבית חולים בבייקרספילד
רובין וייגרט (אנ') השוטרת דויל
לארה ליהייה מאדלן, אחות במעון האוטיסטים
לקסי ארון בתפקיד עצמה, דיירת במעון
דומיניק בראון בתפקיד עצמו, דייר במעון
בריטני סאנדרס בתפקיד עצמה, דיירת במעון
סינדי מיאשירו בתפקיד עצמה, דיירת במעון

הפקה והפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלב הצילומים החל ב-4 בינואר 2016, והתקיים באתרי צילום אותנטיים בסן פרנסיסקו ולוס אנג'לס[5][6]. הסרט הוקרן במספר פסטיבלי קולנוע בשלהי שנת 2017, וההפצה לבתי הקולנוע ולצפייה ביתית בעולם נעשתה במהלך שנת 2018[6][7].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאגר ביקורות הקולנוע Rotten Tomatoes צבר הסרט 58% דעות חיוביות בשקלול 38 ביקורות עם דירוג ממוצע של 5.88 מתוך 10. סיכום הביקורות היה שהסרט אמנם נוגע בהיבטי התבגרות מוכרים, אולם השילוב עם "מסע בין כוכבים" כשלעצמו עושה את העלילה למעניינת דיה[8]. באתר Metacritic קיבל הסרט ציון 49 מתוך 100 בשקלול 12 ביקורות שהוגדרו "מעורבות או ממוצעות"[9].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Please Stand By (2018). The Numbers. Retrieved May 11, 2020
  2. ^ Dercksen, Daniel. Please Stand By – A Significant Story About A Fiercely Independent Young Woman With Autism. Writing Stusio. May 22, 2018
  3. ^ Women with Autism in Film - Please Stand By. Nations Unies. Retrieved May 11, 2020
  4. ^ Dakota Fanning wants to break down autism stereotypes, סרטון בערוץ "United Nations", באתר יוטיוב, 5 באפריל 2018
  5. ^ Please Stand By (2017) Filming & Production. IMDb. retrieved May 11, 2020
  6. ^ 1 2 PLEASE STAND BY (2017). Set-jetter. February 4, 2018
  7. ^ Please Stand By (2017) Release Info. IMDb. Retrieved May 11, 2020
  8. ^ PLEASE STAND BY. Rotten Tomatoes. Retrieved May 11, 2020
  9. ^ Please Stand By 2018. Metacritic. Retrieved May 11, 2020