הניב הריפוארי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הניב הריפוארי
Ripoarisch
מדינות גרמניה, הולנד, בלגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
דוברים 250,000 (נכון ל־1997) עריכת הנתון בוויקינתונים
כתב אלפבית לטיני עריכת הנתון בוויקינתונים
משפחה

שפות הודו-אירופיות

שפות גרמאניות
גרמאנית מערבית
גרמאנית עלית
הניב הריפוארי
קוד שפה ksh עריכת הנתון בוויקינתונים
ראו גם שפהכתברשימת שפות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הריפּוארית או הניב הריפּוארי או ריפוארי פרנקוני (בניב: Ribuarisch, בגרמנית: Ripuarisch, ripuarische Mundart, ripuarischer Dialekt) הוא קבוצת ניבים גרמניים, חלק מקבוצת השפות המערב-מרכז גרמניות. הניבים הריפואריים יחד עם הפרנקונית של המוזל (הכוללת את השפה הלוקסמבורגית) כלולים במשפחת הניבים המרכז פרנקוניים וכן לרצף הלשוני של השפות הרנאניות עם השפות הפרנקוניות התחתיות. מדברים בו בריינלנד (רנאניה) מתחת לקו בנראט (Benrath) (אנ') - מצפון-מערב לדיסלדורף, קלן ואאכן במערב ועד לוואלדברל (Waldbröl) במזרח. שטח תפוצת הניב כוללת גם את החלק הצפוני של קהילת הגרמנים בבלגיה וגם הגבול הדרומי של מחוז לימבורג בהולנד, במיוחד קרקראדה (קירכרואה).

השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הניב מקורו בפרנקים הריפוארים (הפרנקים של ארץ הריין) שהתיישבו באזור החל מהמאה הרביעית.

סוגי ניב ריפוארי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנציג הידוע ביותר מתוך קבוצה זו הוא "קלש" (Kölsch) (אנ'), הניב המקומי של העיר קלן. הניבים השייכים לקבוצה הריפוארית כמעט תמיד קוראים לעצמם "פלאט" (Platt), כמו למשל, "אכר פלאט" (Öcher Platt) המדובר בעיר אאכן, איישווילה פלאט (Eischwiele Platt) של תושבי אשווילר, קירכראדס פלאט (Kirchröadsj Platt) (אנ') של תושבי קרקראדה, בוכזר פלאט (Bocheser Platt) של תושבי בוכולץ, בנש פלאט (Bönnsch Platt) (אנ') של תושבי בון.

מעל מאה ניבים ריפואריים קשורים באופן בלעדי לכפר או עיירה אחת ספציפית. בדרך כלל ישנם הבדלים קטנים בין הניבים השכנים (אם כי המקומיים מבחינים בהם בקלות) ונעשים גדולים יותר כשמדובר בניבים רחוקים יותר מבחינה גאוגרפית.

ההבדלים בין הניבים ממופים במפת איזוגלוסות המשקפים מעתקי הגאים אופייניים הידועים כ"מעתק העיצורים של הגרמנית העילית" או "מעתק ההגאים הגרמאני השני".


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הניב הריפוארי בוויקישיתוף