הנסיכה הלבנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנסיכה הלבנה
The White Princess
כריכת הספר בעברית
כריכת הספר בעברית
מידע כללי
מאת פיליפה גרגורי
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן היסטורי
נושא אליזבת מיורק עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה סיימון ושוסטר
תאריך הוצאה 2013
הוצאה בעברית
תרגום בתיה זיסו
סדרה
סדרת ספרים מלחמות בני הדודים
ספר קודם בתו של ממליך המלכים
הספר הבא קללת המלך
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003834783
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנסיכה הלבנהאנגלית: The White Princess) הוא רומן היסטורי משנת 2013 מאת פיליפה גרגורי, כחלק מסדרת הרומנים "מלחמות בני הדודים". זהו סיפורה של אליזבת מיורק, בתו של אדוארד הרביעי, מלך אנגליה ואליזבת וודוויל, שהייתה אשתו של הנרי השביעי ואמו של הנרי השמיני.[1][2]

באוקטובר 2013 דווח בעיתון הטלגרף על תוכנית של ערוץ Starz להפיק מיני-סדרה המבוססת על הרומן. הסדרה נועדה להיות סיקוול לסדרה "מלכה לבנה" משנת 2013, שהייתה עיבוד לרומנים "המלכה הלבנה" (2009), "המלכה האדומה" (2010), ו"בתו של ממליך המלכים" (2013). הפקת המיני-סדרה בת השמונה פרקים החלה ביוני 2016.[3]

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'רד השלישי נהרג בקרב בוסוורת', ואחייניתו אליזבת מיורק שמאוהבת בו חייבת להתחתן עם הנרי טיודור הכובש שהביס את ריצ'רד, והוא המלך החדש של אנגליה, כדי להביא לסיום מלחמות השושנים הארוכות בין בית לנקסטר ובבית יורק. כמלכה, אליזבת יכולה להבטיח את שלומם של אמה, המלכה האלמנה אליזבת וודוויל, ושל שאר בני משפחתה. עם זאת היא מאמינה שהנרי - שבז לה בגלוי על קשריה עם מי שהיה אויבו - הוא האחראי לרצח אחיה אדוארד, מי שהיה היורש המיועד לכתר אנגליה. לפי הצעתה של אמו הרודנית מרגרט סטנלי, הנרי מתעקש שאליזבת תיכנס להיריון ממנו לפני שהוא ישא אותה לאישה. היא אכן נכנסת להיריון והשניים מתחתנים. אליזבת יולדת בן ארתור, אבל שלטונו של הנרי עדיין אינו בטוח. אדוארד הצעיר (הקרוי "טדי"), בנו של ג'ורג' פלנטג'נט, דוכס קלרנס, וטוען לכתר מבית יורק, מוחזק במאסר במצודת לונדון, בשל התפרצות תמיכה ציבורית בבית יורק. הנרי מגלה שאמה של אליזבת תומכת בסתר ומממנת את תומכי בית יורק שנמצאים בגלות, והוא שולח אותה למנזר ברמונדזי. אליזבת קרועה בין אמה התומכת בבית יורק ובין נאמנותה לבעלה ולבנה, ומתענה בשל הסוד הידוע לה. על אף שהמלכה האלמנה הסתירה בכוונה מבתה את המזימות שלה, אליזבת יודעת שאמה שלחה את אחיה הצעיר ריצ'רד למקום מסתור בפלנדריה, ולמצודה נשלח נער מתחזה שנעלם יחד עם אדוארד וכנראה נרצח.

לאליזבת ולהנרי נולדת בת, מרגרט, ובן הנרי. אמה של אליזבת מתה. מרד מתפתח כשמופיע נער הטוען שהוא הנסיך ריצ'רד, והדוכסית מרגרט מבורגונדי, אחותו של אדוארד הרביעי, מזהה אותו כאחיינה. בטענתו תומכים גם ג'יימס הרביעי, מלך סקוטלנד ומלכי אירופה נוספים. אצילים שנחשבו נאמנים להנרי מתחילים להימלט לסקוטלנד. כשהכוחות נגדו הולכים וגדלים, והתמיכה בו הולכת ופוחתת, הנרי מתחיל לחשוד באליזבת ובבני משפחתה המורחבת. כנגד כל הסיכויים הנרי נוחל הצלחה ולוקח בשבי את ריצ'רד המתחזה. הצעיר הכריזמתי מוותר על תביעתו ומתקבל בברכה בחצר המלוכה בשם פרקין וורבק, עד שהנרי יחליט מה יעלה בגורלו. וורבק הוא בבירור היורש של בית יורק, אבל אליזבת לא מעיזה להכיר בו כאחיה. בינתיים הנרי התאהב באשתו של וורבק, קתרין הנטלי, שנענית לחיזוריו כדי לשמור על חייו של בעלה. וורבק רוכש בעלי ברית והשפעה בחצר המלך, ואחרי שנכשל ניסיון התנקשות בוורבק, הנרי שם אותו במעצר במצודה יחד עם טדי. אחר כך הוא דואג שייתפסו בניסיון בריחה. השניים נאשמים בבגידה והם מוצאים להורג.

תרגום לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר יצא לאור בעברית בתרגומה של בתיה זיסו בשנת 2015 בהוצאת אופוס.

עיבוד לטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2013 שודרה מיני-סדרה בשם "מלכה לבנה" בת 10 פרקים המבוססת על הספרים "המלכה הלבנה" (2009), "המלכה האדומה" (2010) ו"בתו של ממליך המלכים" (2012).[4] הסדרה שודרה בערוץ BBC One בבריטניה ובערוץ Starz בארצות הברית. פרייה מייבור מגלמת את דמותה של אליזבת מיורק הצעירה. על אף שתוכננה עונה שנייה לסדרה, ב-20 באוגוסט 2013 פורסם ב-BBC שלא תוזמן עונה נוספת.[5]

באוקטובר 2013 דווח בעיתון הטלגרף שערוץ Starz מתכנן סיקוול בשם "נסיכה לבנה" המבוסס על הרומן של גרגורי.[6] בינואר 2014 פורסם שאמה פרוסט, התסריטאית של "מלכה לבנה" תעבוד על הפרויקט.[7] באוגוסט 2015 אישרה גרגורי שהפרויקט מתקדם.[8] ההפקה של המיני-סדרה החלה ביוני 2016. הסדרה בכיכובה של ג'ודי קומר בתפקיד אליזבת שודרה בשנת 2017.[9]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד Helen Brown, ‏The White Princess, by Philippa Gregory, review, The Telegraph, 1 August 2013
  2. ^ "The White Princess (Official site)". PhilippaGregory.com. נבדק ב-7 באוקטובר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Bradley, Laura (13 ביוני 2016). "Two More Game of Thrones Actors Just Joined Starz's The White Queen Follow-Up". Vanity Fair. Vanity Fair. נבדק ב-30 בדצמבר 2016. For those who already dearly miss Essie Davis as Lady Crane, who got assassinated in the show’s most recent installment, great news: you’ll soon see her again in The White Princess. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "BBC – Media Centre: The White Queen, a new ten-part drama for BBC One". BBC. 31 באוגוסט 2012. נבדק ב-6 באוקטובר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Reign over for The White Queen". Belfast Telegraph. נבדק ב-20 באוגוסט 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ אתר למנויים בלבד Tim Walker, ‏The White Queen is to make a comeback, The Telegraph, 17 October 2013
  7. ^ Andreeva, Nellie (10 בינואר 2014). "TCA: Starz's Chris Albrecht On 2014 Plans, White Queen Sequel, Magic City Demise". Deadline Hollywood. נבדק ב-8 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Walker-Arnott, Ellie (10 באוגוסט 2015). "A sequel to The White Queen is definitely in the works". Radio Times. נבדק ב-7 בפברואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Petski, Denise (13 ביוני 2016). "The White Princess: Essie Davis, Joanne Whalley, More Join Cast". Deadline Hollywood. נבדק ב-14 ביוני 2016. {{cite web}}: (עזרה)