הנספורד ג'ונסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנספורד ג'ונסון
Hansford Johnson
הנספורד ג'ונסון, 1990
הנספורד ג'ונסון, 1990
לידה 3 בינואר 1936 (בן 88)
אייקן, קרוליינה הדרומית, ארצות הברית
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
השתייכות חיל האוויר האמריקניחיל האוויר האמריקני חיל האוויר האמריקני
תקופת הפעילות 19591992 (כ־33 שנים)
דרגה גנרל (אוויר ארצות הברית) גנרל
תפקידים בשירות
מפקד כנף ההפצצה ה-22
מפקד פיקוד התובלה של ארצות הברית
מפקד פיקוד התובלה של חיל האוויר של ארצות הברית
פעולות ומבצעים
מלחמת וייטנאם
מלחמת המפרץ
עיטורים
צלב התעופה המצוינת (3)
לגיון ההצטיינות (3)
כוכב הכסף
מדליית השירות המצוין של חיל האוויר
מדליית השירות המצוין של מחלקת ההגנה (2)
תפקידים אזרחיים
מזכיר הצי של ארצות הברית בפועל
7 בינואר 200330 בספטמבר 2003
(38 שבועות ויום)
תחת נשיא ארצות הברית ג'ורג' ווקר בוש
סוזן ליווינגסטון
(מזכיר בפועל)
סגן מזכיר הצי של ארצות הברית למתקנים וסביבה
7 באוגוסט 20011 במרץ 2005
(3 שנים ו־29 שבועות)
תחת נשיא ארצות הברית ג'ורג' ווקר בוש
→ דנקן הולדיי
(סגן מזכיר בפועל)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנספורד טילמן ג'ונסוןאנגלית: Hansford Tillman (HT) Johnson;‏ נולד ב-3 בינואר 1936) הוא גנרל בדימוס, ששירת בחיל האוויר של ארצות הברית ושכיהן כמזכיר הצי בפועל בממשלו של נשיא ארצות הברית ג'ורג' ווקר בוש. הוא קצין חיל האוויר היחידי שהחזיק במשרה זו. הוא גם היה סגן מזכיר הצי למתקנים וסביבה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנספורד ג'ונסון נולד באייקן שבקרוליינה הדרומית. ב-1953 הוא סיים את לימודיו בבית הספר התיכון ולאחר מכן למד בקולג' קלמסון. ב-1959 הוא סיים בהצטיינות תואר בתרמודינמיקה ובאווירודינמיקה באקדמיית חיל האוויר של ארצות הברית. ב-1967 הוא סיים לימודי תואר שני באווירונאוטיקה באוניברסיטת סטנפורד וב-1970 הוא סיים תואר שני במנהל עסקים בשלוחת אוניברסיטת קולורדו בקולורדו ספרינגס. ג'ונסון הוא גם בוגר בית הספר למפקדי טייסות של חיל האוויר, הקולג' לפיקוד ומטה של צבא ארצות הברית, קולג' המלחמה הלאומי והתוכנית לניהול מתקדם של דארטמות' קולג'. ג'ונסון הוא הראשון מבין בוגרי אקדמיית חיל האוויר שהגיע לדרגת גנרל.

קריירה צבאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום הכשרתו באקדמיית חיל האוויר נשא ג'ונסון לאישה את לינדה ויטל מאוגוסטה, ג'ורג'יה והחל באימוני טיסה בבסיס חיל האוויר ברטאו שבפלורידה ולאחר מכן בבסיס חיל האוויר לארדו שבטקסס. ב-1960 הוא קיבל את כנפי הטיס שלו. הצבתו המבצעית הראשונה הייתה בכנף 317 להטסת כוחות בבסיס אברו-פוויל שבצרפת, שם הוא הטיס מטוסי C-130 הרקולס בכל רחבי אירופה, אפריקה, המזרח התיכון ומערב אסיה. הוא המשיך לשרת בכנף 317 גם לאחר שהיא הועברה לבסיס חיל האוויר לוקבורן שבאוהיו.

לאחר סיום לימודיו בסטנפורד התנדב ג'ונסון לשרת בווייטנאם. ב-1967 הוא שימש כבקר אווירי קדמי בטייסת התקיפה הטקטית ה-20 וניהל משימות תקיפה טקטיות בסיוע אווירי קרוב כנגד מטרות אספקה, אחסנה, רכב וכוחות של האויב. במהלך הצבתו זו הוא השתתף ב-423 משימות קרביות, שמתוכן 71 היו מעל צפון וייטנאם או מעל אזורים מפורזים. לאחר שובו מווייטנאם, שירת ג'ונסון כעוזר לפרופסור לאווירונאוטיקה באקדמיית חיל האוויר, ולאחר מכן כמפקד כנף ההפצצה ה-22 בבסיס חיל האוויר מרץ' שבקליפורניה ובמטה של פיקוד האוויר האסטרטגי בבסיס חיל האוויר אָפֶט שבנברסקה.

בין השנים 19821985 הוביל ג'ונסון צוות שאיזן בהצלחה את תוכניות חיל האוויר במסגרת התקציב של 100 מיליארד דולר. לאחר מכן הוא הוביל את מבצעי פיקוד האוויר האסטרטגי ב-1985, שם הוא ניהל את כוחות הסיור והתדלוק האווירי במהלך ההפצצות בלוב. לאחר מכן הוא מונה לסגן מפקד כוחות האוויר של ארצות הברית בגזרת האוקיינוס השקט. ב-1987 הוא מונה לסגן מפקד פיקוד מרכז של ארצות הברית בבסיס חיל האוויר מקדיל שבפלורידה במהלך מבצע ארנסט ויל בו ארצות הברית שינתה את דגל הנוחות של מכליות נפט כוויתיות וביצעה משימות ליווי במפרץ הפרסי. לאחר הצבתו זו שימש ג'ונסון כמנהל המטה של יושב ראש המטות המשולבים.

ג'ונסון סיים את הקריירה הצבאית שלו בתפקיד הכפול של מפקד פיקוד התובלה של ארצות הברית וכמפקד האחרון של פיקוד ההתובלה האווירית הצבאית וכמפקד הראשון של פיקוד התובלה של חיל האוויר של ארצות הברית. הכוחות שהיו תחת פיקודו סיפקו את כל פעילות התובלה האווירית וביצעו את כל המבצעים המיוחדים בפלישה האמריקאית לפנמה ובמלחמת המפרץ, שכללו הובלת כוחות, ציוד ואספקה אל המפרץ הפרסי וממנו במה שהיה מהלך התובלה המרוכז ביותר בהיסטוריה הצבאית של ארצות הברית.

ב-31 באוגוסט 1992 פרש ג'ונסון משירות פעיל.

קריירה אזרחית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פרישתו מחיל האוויר שימש ג'ונסון כסגן הנשיא של "אגודת השירותים המאוחדים למכוניות" (United Services Automobile Association) (USAA - אגודה המספקת שירותי בנקאות, השקעות וביטוח לאנשי הכוחות המזויניים הפעילים ולשעבר ולבני משפחותיהם) וכיושב ראש הבנק, חברת ניהול ההשקעות והמקרקעין של הארגון. במקביל לכהונתו בארגון זה, מונה ג'ונסון ב-1993 על ידי הנשיאים ג'ורג' ווקר בוש וביל קלינטון כחבר בוועדת האיחוד והסגירה של הבסיסים הצבאיים.

ב-1995, כאשר נסגר בסיס חיל האוויר קלי, מונה ג'ונסון על ידי עיריית סן אנטוניו לשמש כיושב ראש הרשות להשמשה מחדש של הקרקע, שהפכה בהצלחה את שטח הבסיס הסגור למרכז תעשייתי תוסס. לאחר מכן שימש ג'ונסון כסגן הנשיא והמנהל של "האיגוד הלאומי של אגודת האשראי" (Credit Union National Association) השוכן במדיסון. הוא גם שימש כנשיא ומנהל הכללי של חברת EG&G שסיפקה שירותים טכניים לכוחות ההגנה.

באוגוסט 2001 מינה הנשיא ג'ורג' ווקר בוש את ג'ונסון כסגן מזכיר הצי למתקנים ולסביבה. בפברואר 2003 הוא מונה למזכיר הצי בפועל והיה לקצין חיל האוויר היחידי ששימש בתפקיד זה. הוא כיהן כמזכיר הצי עד ספטמבר אותה שנה וב-2005 סיים את כהונתו כסגן מזכיר הצי.

לאחר פרישתו הוא היה לחבר בכיר ב"מכון לאנליזה ביטחונית" (IDA). ג'ונסון היה נשוי ללינדה שנפטרה ב-2011. לזוג בן ובת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנספורד ג'ונסון בוויקישיתוף