הנערה הדנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנערה הדנית
The Danish Girl
מידע כללי
מאת דייוויד אברסהוף
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן
הוצאה
הוצאה ויקינג פרס (ארצות הברית)
תאריך הוצאה 2000
מספר עמודים 324
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת כנרת זמורה ביתן
תאריך 2001
תרגום נעה שביט
מספר עמודים 330
סדרה
הספר הבא פסדינה
קישורים חיצוניים
מסת"ב מסת"ב 0670888087

הנערה הדניתאנגלית: The Danish Girl) הוא רומן מאת הסופר האמריקאי דייוויד אברסהוף, שיצא לאור בשנת 2000 בהוצאת ויקינג פרס בארצות הברית ואלן אנד אונווין באוסטרליה.

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן הוא עיבוד בדיוני על חייה של לילי אלבה, אחת הנשים הראשונות שעברו ניתוח להתאמה מגדרית.[1]

הנערה הדנית, כפי שאמר אברסהוף, לא מנסה לספר סיפור אמיתי. הוא לא רק דמיין את רוב מה שכתב על חייה האישיים של אלבה, אלא גם בדה את כל הדמויות האחרות בספר, והכי חשובות ביניהן אישתה כחולת הדם של ווגנר, גרטה ווד, שכמו אברסהוף, מגיעה מפסדינה, קליפורניה.[2] גרדה ווגנר האמיתית הייתה דנית, אך ברומן שמה הוחלף לגרטה כדי לרצות את הקהל האמריקני.

הסיפור מתרחש בקופנהגן, דנמרק. איינר ווגנר נשוי באושר לאשתו גרדה ווגנר.

איינר גדל כבן, ביחד עם חברו הטוב ביותר האנס. גרדה גדלה בקליפורניה עם אחיה התאום קרלייל. בסופו של דבר היא עברה לדנמרק, ופגשה לראשונה את איינר באקדמיה המלכותית, אך הם הופרדו בגלל אירועי מלחמת העולם הראשונה. במהלך פרידתם, גרדה מתחתנת עם גבר אחר בשם טדי קרוס ויש לה ילד איתו. הילד מת בלידה וטדי מת משחפת. גרדה חוזרת לדנמרק ומתחתנת עם איינר.

בני הזוג הם ציירים, כאשר איינר מצייר בעיקר נופים וגרדה מציירת דיוקנאות של אנשים מפורסמים במקצת. יום אחד, אנה פונסמרק, חברתה של גרדה, חייבת לבטל את מפגש הציור המתוכנן שלה, אולם גרדה צריכה לסיים את הציור בהקדם האפשרי, ומכאן היא מבקשת מאיינר לדגמן כאנה. הפגישה נקטעה כאשר אנה נכנסת לביתם. לאחר מכן אנה מחליטה לקרוא לאיינר "לילי".

לאחר זמן קצר, הזוג מוזמן לנשף האמנים השנתי. גרדה משכנעת את איינר להתלבש כמו לילי, אך במהלך הנשף פוגשת לילי אדם בשם הנריק סנדאל. הנריק ולילי מתחילים מערכת יחסים קצרה (שגרדה מדכאת מכיוון שהיא חוששת שלילי עשויה לפגוע בהנריק בכך שהיא מרמה אותו). בסופו של דבר לילי והנריק נפרדים בדרכם.

לאחר מכן לילי מתחילה לדמם מהאף ולסבול מכאבי בטן רבים, מה שמוביל לכך שגרדה גורמת ללילי לבקר אצל רופא בשם ד"ר הקסלר, אולם כוונותיה האמיתיות של גרדה הן לראות אם מתפתח גידול באגן שלה, משום שהיא מאמינה שאם גידול אכן קיים, זה יכול להיות הגורם לדימום באף, לכאבי בטן ולבעיות פסיכולוגיות. הקסלר מבצע צילום רנטגן באיינר ורואה שאין גידול; עם זאת, הוא אומר לגרדה להרתיע את איינר מלהגיע לשום מקום בתור לילי.

גרדה מתחילה לצייר את לילי בתדירות גבוהה יותר, וציורים אלה מעוררים פופולריות אצל גרדה. לאחר מכן מצליחה גרדה להחזיק גלריה זמנית של ציוריה של לילי בצרפת.

בצרפת פוגשת גרדה בהאנס אקסגיל, חבר ילדותו של איינר. גרדה, האנס ואיינר שלבוש כלילי חולקים ארוחת ערב בה האנס לא מכיר את איינר.

איינר מרגיש שהבעיה ביחס לזהותו רק הולכת ומחמירה. קרלייל מודה שהוא יודע שאיינר הוא לילי ומחליט לעזור לו למצוא רופאים כדי לפתור את בעיותיו. גרדה, בינתיים, פוגשת את דוקטור אלפרד בולק. בולק מעוניין לעזור לאיינר להפוך לילי לחלוטין.

אז פוגש איינר את דוקטור בולק. בולק מספר לאיינר על הניתוחים שהוא מתכנן לעשות, אליהם מסכים איינר. בולק עובר לדרזדן ואיינר עובר אחריו.

בסופו של דבר האנס מודה בפני גרדה שהוא יודע גם על כך שאיינר הוא לילי. האנס תומך למעשה ואומר לגרדה לפגוש את איינר בדרזדן. היא מצייתת. במקביל, גרדה מתחילה להתאהב בהאנס.

הניתוח הראשון מסיר את האשכים של איינר, וכך הוא משלים את המהלך הראשון בדרך להפוך ללילי. גרדה מגיעה לדרזדן שם בולק מגלה שאיינר היה אמור להיוולד כאישה שכן היו לו שחלות לא מפותחות בגופו כל הזמן.

השחלות של איינר משוחזרות והוא מבצע את הניתוח האחרון שלו. הניתוח מצליח והוא הופך לחלוטין ללילי.

לאחר מכן לילי וגרדה חוזרות לדנמרק. לילי והנריק מתאהבים שוב בעוד גרדה והאנס מתחילים להתאהב. לאחר מכן, הנריק מציע נישואין ללילי, והאנס מבקש מגרדה לעבור איתו לאמריקה. בולק מצליח ליצור קשר עם לילי ומספר לה על ניתוח סופי; כזה שישתיל ללילי רחם כדי שתוכל להגשים את חלומה ולהיות אמא. לילי מספרת לגרדה על הניתוח, שבגללו גרדה מסרבת ללכת לדרזדן יחד עם לילי מפני שהוא "מסוכן מדי". במקום זאת קרלייל מביא את לילי לדרזדן.

בסופו של דבר לילי וגרדה נפרדות. גרדה עוברת לפסדינה.

הניתוח היה כישלון שכן נמצא כי זיהום גדל בתוך לילי. הסרט לא מסביר אם לילי חיה או מתה בסוף הסרט.[3]

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנערה הדנית זכה בפרס קרן רוזנטל מטעם האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולספרות ובפרס למדא בספרות. הוא גם הגיע לגמר בפרס טיפטרי, פרס האריות הצעירים של ספריית העיר ניו יורק, ופרס איגוד הספרייה האמריקני, והיה ספר ראוי לציון בניו יורק טיימס.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-The New York Times Book Review, הסופר והמבקר ג'ון ברנהאם שוורץ כינה את הרומן "מעצר": "אני מקווה שאנשים יקראו את הנערה הדנית. הוא מרתק ואנושי".[1] המבקר ריצ'רד ברנשטיין כתב בניו יורק טיימס," מר אברסהוף אומר לנו שאהבה אכן כרוכה במרחב חשוך קטן. האינטליגנציה והטאקט של חקירתו הופכים את הרומן שלו לאירוע ראוי לציון. " [4]

תרגומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן תורגם ליותר מעשר שפות ומתפרסם בכריכה רכה על ידי פינגווין.

עיבוד קולנועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן עובד לסרט עלילתי בבימויו של טום הופר, ובכיכובם של אדי רדמיין בתפקיד לילי אלבה, אליסיה ויקנדר בתפקיד גרדה וגנר, מתיאס שונארטס בתפקיד האנס אקסגיל, בן וישו כהנריק, סבסטיאן קוך בתפקיד ד"ר קורט וורנקרוס ואמבר הרד בתפקיד אולה פולסון.[5] הסרט קיבל ביקורת מועטה על הצגתו הבלתי לגיטימית של אירועים היסטוריים, אך ההופעות של רדמיין וויקנדר זכו לשבחים ולמועמדות לכל פרסי המשחק הגדולים. ויקנדר זכתה בפרס האוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר ורדמיין היה מועמד לפרס האוסקר לשחקן הטוב ביותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים [עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 John Burnham Schwartz, "Metamorphosis," The New York Times Book Review, February 27, 2000.
  2. ^ "BOOKS OF THE TIMES; Radical Change and Enduring Love". The New York Times. 14 בפברואר 2000. נבדק ב-11 בדצמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Ebershoff, David (2015). The Danish Girl. Penguin Books. ISBN 978-0-14-310839-9.
  4. ^ Richard Bernstein, "'The Danish Girl': Radical Change and Enduring Love," The New York Times, February 14, 2000. ("The historical fact is that in 1931 a Danish painter named Einar Wegener became the first man ever to be transformed surgically into a woman, changing her name to Lili Elbe and eventually leaking her story to the press. In 'The Danish Girl' David Ebershoff uses the bare facts of Wegener-Elbe's story to summon a rich imagined universe in which the main event is less the sexual transformation itself than the way that transformation affected other people.")
  5. ^ "The Danish Girl". IMDb. נבדק ב-5 בינואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)