הנרייט דהאן כלב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנרייט דהאן כלב
לידה 27 באפריל 1947 (בת 76)
מרוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מדע המדינה, לימודי מגדר עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האוניברסיטה העברית בירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנרייט דהאן כלב (נולדה ב-27 באפריל 1947) היא פרופסור אמריטה למדע המדינה ומיסדת התוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בן-גוריון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דהאן כלב נולדה במרוקו ועלתה לישראל יחד עם הוריה בהיותה פעוטה בשנת 1949. לאחר עלייתם שוכנו במחנה העולים "שער העלייה". משם נדדו לפרדס חנה, לטבריה ולחולון, ובהיותה בת עשר עברו להתגורר בירושלים.

עשתה את חוק לימודיה מהתואר הראשון עד השלישי באוניברסיטה העברית בחוג למדע המדינה. התזה שלה לתואר השני הייתה בנושא "אינטלקטואלים בפוליטיקה" והיא נעשתה בהדרכתו של דוקטור ברוך (בריאן) קני-פז. קיבלה את הדוקטורט בשנת 1992 בהנחייתו של פרופסור יצחק גל-נור, נושא הדיסרטציה היה "מערכת ארגון עצמית: ואדי סאליב והפנתרים השחורים - השלכות על החברה הישראלית". זה היה המחקר הראשון שנעשה על אירועי ואדי סאליב וזיהה את הקשר בין ואדי סאליב למחאות הפנתרים השחורים. המחקר עסק במנגנוני האפליה של מוסדות המדינה כלפי מזרחים. ממסקנותיו החשובות, ההחמצה הגדולה של מדינת ישראל להכיל מחאה כאקט דמוקרטי. חלקים מן המחקר התפרסמו כמאמרים במכון הישראלי לדמוקרטיה ובמכון יד בן-צבי ובפרסומי מכון ון ליר. מאמרה "פמיניזם מזרחי - בין מזרח למערב" עוסק בחקר הפמיניזם בישראל על צמיחתו של הזרם הפמיניסטי המזרחי. מאמר נוסף פרי עטה של דהאן-כלב הוא "את כל כך יפה, לא רואים שאת מרוקאית". המאמר פורסם גם באנגלית "You're so pretty, you don't look Moroccan" ובגרמנית ונלמד בתוכניות לימוד פוסטקולוניאליות בישראל ומחוצה לה[1][2].

דהאן-כלב חוקרת את ההגות פוליטית והמשטרים דמוקרטיים, תאוריות בפמיניזם, יחסי הגומלין בין מגדר לפוליטיקה, גלובליזציה ופוסטקולוניאליזם. שימשה עמיתת מחקר במכון לחקר האידאולוגיה של המחלקה למדע המדינה והיחסים הבינלאומיים באוניברסיטת אוקספורד והייתה אורחת Somerville College. ייסדה וכיהנה כראש התוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בן-גוריון ומרצה במכללה החברתית-כלכלית. והיא חברת מועצת העיתונות הארצית, הוועדה הציבורית לחינוך בישראל. ייעצה לצה"ל ולעיריית באר שבע בנושאי נשים.

כיהנה כיו"ר וחברת הנהלת "בצלם", חברת צוות החשיבה של מרכז יצחק רבין לחקר ישראל, ומייסדת וחברה בוועד המנהל של אחותי וחברה בוועד המנהל של המרכז לאינפורמציה אלטרנטיבית. היא אחת ממייסדות של הקשת הדמוקרטית המזרחית וחברה בוועד המנהל שלה.

דהאן-כלב היא כלת פרס נשים שחוללו שינוי לשנת 2000 והייתה חברה בוועדה אירופית שהתכנסה לצורך בחירת מועמדות לפרס נובל לשנת 2004.

במאי 2023 השתתפה בתוכנית הטלוויזיה התיעודית "מדורות השבטים" של כאן 11[3].

כתביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרים שהשתתפה בכתיבתם ועריכתם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחר מפרסומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Mizrachim In Israel." Who's Left in Israel. Ed. Dan Leon. Brighton: Sussex Academic Press, 2004. 161-168.
  • "Constituting the Moral Subject: The Self and the Other in Gender Theories of Justice". Double Dialogues: Journal Special Issue on Otherness, eds. Maeve Tynan and Rebecca Parbo
  • “Breaking Their Silence: Mizrahi Women and the Israeli Feminist Movement.” Studies in Contemporary Jewry: Sephardic Jewry and Mizrahi Jews XXII (2007): 193-209
  • "Officers as Educators: The Ex-Military in the Israeli School System.” Israel Affairs 12.2 (2006): 268-283.
  • “Female Genital Mutilation and Human Rights.” Sex Roles 51 (2004): 339-348.
  • "Fear of Arabness." Fear Horror and Terror Oxford Press, Inter-Disciplinary Press, ‘At the Interface/Probing the Boundaries' Series, Rodopi Press
  • “You are So Pretty, You Don’t Look Moroccan.” Israeli Studies 6 (2001): 1-14.
  • “Bargaining with Spiritual Patriarchy: The Women in the Shas Movement in Israel.” New Topics in Feminist Philosophy of Religion: Contesting Concepts, Practice and Transcendence. Ed. Pamela Sue Anderson. London: Springer Kluwer Press,
  • “Tensions in Israeli Feminism: The Mizrahi Ashkenazi Rift.” Women’s Studies International Forum 24 (2001): 1-16.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנרייט דהאן כלב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]