הנרי ג'יי קייזר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנרי ג'יי קייזר
לידה 9 במאי 1882
Sprout Brook, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 באוגוסט 1967 (בגיל 85)
הונולולו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות מאונטן ויו עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • היכל התהילה של העבודה (1990)
  • היכל התהילה של קליפורניה (2009) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנרי ג'יי קייזראנגלית: Henry J. Kaiser, שם מלא: Henry John Kaiser) (4 במרץ 1882 - 24 באוגוסט 1967) היה תעשיין אמריקאי, הקים את "מספנות קייזר" (אנ') אשר בנו אוניות משא מסוג אוניות ליברטי בתקופת מלחמת העולם השנייה, "קייזר אלומיניום" (אנ'), "קייזר פלדה" (אנ'), הקים את קייזר פרמננטה[1], ייסד עם ג'וזף וו. פרייזר את מותג יצרנית המכוניות קייזר-פרייזר

קייזר היה מעורב בפרויקטים גדולים של בנייה כמו מרכזים אזרחיים וסכרים, והשקיע בנדל"ן, לאחר מכן עבר לשידורי טלוויזיה.

קייזר הקים בעזרת הונו את "קרן משפחת קייזר" (אנ') ארגון צדקה ללא מטרות רווח, שאינו מפלגתי.

ראשית חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קייזר נולד ב"Sprout Brook, New York" (אנ'), בנם של פרנץ ואנה מארי קייזר יוצאי גרמניה. אביו היה סנדלר[2].

בגיל 16 קייזר עבד כקופאי בחנות כלבו ביוטיקה במדינת ניו-יורק. בהמשך, קייזר עבד כצלם חניך בשלב מוקדם של חייו, והפעיל את הסטודיו באגם פלאסיד בגיל 20[3][4].

בשנת 1906 קייזר השתמש בחסכונותיו כדי לעבור למדינת וושינגטון בחוף המערבי של ארצות הברית והקים חברת בנייה שמילאה חוזים ממשלתיים.

בשנת 1914 הקים קייזר חברה לסלילת כבישים, הנרי ג'יי קייזר ושות' בע"מ, מהראשונים שהשתמשו במכונות כבדות לבנייה. משרדו התרחב משמעותית בשנת 1927 כשקיבל חוזה בסך 18 מיליון דולר להקמת כבישים במחוז קמגיי, קובה. בשנת 1931 משרדו היה אחד הקבלנים הראשיים בבניית סכר הובר על נהר הקולורדו. בעקבות התעניינותו במרוצי סירות מנוע, הקים מספנות בסיאטל ובטקומה, שם החל להשתמש בטכניקות ייצור המוני, כגון שימוש בריתוך.

מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קייזר היה תומך מוקדם בהבאת סיוע אמריקני לסובלים מהתוקפנות הנאצית באירופה. בשנת 1940, שנה שלמה לפני כניסתה של ארצות הברית הנייטרלית למלחמת העולם השנייה, שימש קייזר כיושב ראש הלאומי של אוסף הביגוד המאוחד למען סיוע במלחמה הבינלאומית במטרה לספק בגדים נחוצים לפליטים מכיבושי היטלר באירופה[5]

במהלך מלחמת העולם השנייה פיתח, במספנת קייזר בריצ'מונד, קליפורניה, טכניקות ייצור שאפשרו בניית אוניית משא ב-45 יום בממוצע. ספינות אלה התפרסמו כאוניות ליברטי. קייזר התפרסם בעולם כאשר קבוצותיו בנו ספינה בארבעה ימים.

ביקור במפעל הרכבה של פורד על ידי אחד ממקורביו הביא להחלטה להשתמש בריתוך במקום מסמרת לבניית ספינות. לריתוך היה יתרון מכיוון שנדרש פחות כוח לבצע והיה קל יותר ללמד את אלפי העובדים, רובם עובדים בלתי מיומנים ורבים מהם נשים. קייזר אימץ את השימוש במכלולי משנה בבניית ספינות, בעבר מאות פועלים הצטופפו יחד כדי להשלים ספינה. אף על פי ששיטה זו נוסתה בחוף המזרחי ובבריטניה, קייזר הצליח לנצל את התהליך במלואו על ידי הקמת מספנות חדשות מתוך מחשבה זו.

מספנות קייזר אחרות שכנו בריאן פוינט (ונקובר) על נהר קולומביה במדינת וושינגטון ובאי הברבורים בפורטלנד, אורגון. המושגים שפיתח לייצור המוני של אוניות מסחר וציוד נמצאים בשימוש גם כיום.

קייזר פרמננטה - היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במספנות קייזר בעיר הנמל "ריצ'מונד", קליפורניה, קייזר יישם את הרעיון החלוצי של ד"ר סידני גארפילד (אנ') מקייזר פרמננטה. בית חולים שדה "קייזר ריצ'מונד" (אנ') עבור מספנות קייזר נפתח ב -10 באוגוסט 1942 על ידי הוועדה הימית של ארצות הברית, בחסות קרן פרמננטה של הנרי ג'יי קייזר, ובניהולו של ד"ר גארפילד[6]

בחלקו בגלל הקיצוב של חומרים בזמן המלחמה, בית החולים שדה היה מבנה מסגרת עץ בן קומות חד פעמיות שתוכנן במצב מודרניסטי פשוט. בית החולים שדה נועד במקור לשימוש בעיקר כמתקן חירום, ונפתח עם 10 מיטות בלבד. תוספות מאוחרות הגדילו את קיבולתן ל -160 מיטות עד 1944.

"בית החולים שדה ריצ'מונד של קייזר" שימש מרכיב חשוב במערך הטיפול הרפואי בן שלוש שכבות שכלל שש תחנות עזרה ראשונה מאובזרות במספנות, ובית החולים הפרמנטנטי הראשי באוקלנד, שם טופלו המקרים הקריטיים ביותר.

באוגוסט 1944, 92.2 אחוזים מכלל עובדי מספנות ריצ'מונד הצטרפו לתוכנית הביטוח הרפואי "קייזר פרמננטה", התוכנית הקבוצתית הראשונה שהתקיימה במדינה הכוללת תרגול רפואי קבוצתי, תשלום מראש ומתקנים רפואיים משמעותיים בהיקף כה גדול.

לאחר תום מלחמת העולם השנייה הורחבה תוכנית הבריאות לכלול משפחות עובדים. כדי לשרת עובדים בעסקיו המגוונים, פתח קייזר את מתקני פרמננטה בוואלנוט קריק, קליפורניה, בהוואי, בדרום קליפורניה, במקומות רבים אחרים.

משנת 2014 קייזר פרמננטה היא חברת ביטוח בריאות הגדולה ביותר בארצות הברית.

ענף הרכב כולל קייזר-פרייזר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1945, קייזר חבר בשיתוף עם מנהל הרכב הוותיק ג'וזף וו. פרייזר כדי להקים חברת רכב חדשה שהייתה קרויה קייזר-פרייזר משרידי גרהאם-פייג', שפרייזר כיהן כנשיא החברה. קייזר השתמש במפעל של חברת פורד מוטור ב"ווילו רון", מישיגן, שנבנה במקור לייצור מטוסים ממלחמת העולם השנייה על ידי פורד. "קייזר מוטורס" ייצרה מכוניות תחת שמות "קייזר" ופרייזר עד שנת 1955, אז נטשה את השוק האמריקני והעבירה את הייצור לארגנטינה. בסוף שנות השישים נמכרו פעולות דרום אמריקה לשילוב של פורד- רנו. בשנת 1953 רכש קייזר את "וויליס-אוברלנד", יצרנית קו הג'יפים של ג'יפ, ושינה את שמה ל"וויליס מוטורס". בשנת 1963 שונה השם שוב ל"קייזר-ג'יפ", שנמכר בסופו של דבר לחברת "אמריקן מוטורס" בשנת 1970[7]

בנקאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנק "קייזר פרמננטה אשראי פדרלי" (Kaiser Permanente Federal Credit Union (Kaiperm FCU)), שנוסד בשנת 1952, והבנק הפדרלי קייזר (Kaiser Federal Bank), שנוסד בשנת 1953, היו איגודי אשראי לעובדי בתי החולים והקבוצות הרפואיות השונות בקייזר. החל משנת 1999, "Kaiser Permanente Federal Credit Union " הפך למגילת חסכון פדרלית. בספטמבר 2008 בחר הממשל הלאומי לאיחוד אשראי (National Credit Union Administration (NCUA)) את איחוד האשראי בשיקגו לרכוש את נכסי "Kaiperm FCU" מקליפורניה, קליפורניה. הרכישה הושלמה ב־26 בספטמבר 2008. הבנק הפדרלי של קייזר הוסב לבנק חיסכון הדדי פדרלי בשנת 1999. בשנת 2012 נמכר ל-"HomeStreet Bank"[8].

תעשייה, בנייה וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קייזר הקים את "קייזר אלומיניום"[9] בשנת 1946 באמצעות חכירה ורכישה של מתקני אלומיניום במדינת וושינגטון לאחר מכן מממשלת ארצות הברית[10].

קייזר עסק בבניית מרכזים אזרחיים, דרכים ובתי ספר. קייזר היה חלק מהקונסורציום שבנה את סכר הובר וסכר סכר גרנד קולי.

קייזר קנה ובנה שרשרת תחנות רדיו וטלוויזיה שהתפרסמו בשם "Broadcasting Kaiser".

פעילות פילנתרופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1948 הקים קייזר את "קרן משפחת הנרי ג'יי קייזר" (הידועה גם כקרן משפחת קייזר), קרן תפעול פרטית, ללא מטרות רווח, המתמקדת בנושאי שירותי בריאות. במקור באוקלנד, קליפורניה עם מותו של קייזר, חצי מהונו הושאר לקרן.

קייזר מימן גם את פיתוח העיר פנורמה, קהילה מתוכננת באזור עמק סן פרננדו בלוס אנג'לס. בתי ספר נקראו לכבודו בהוואי, מערב וירג'יניה, וקליפורניה.

קייזר תרם לקידום הרפואה בפיתוח ובניית בתי חולים, מרכזים רפואיים ובתי ספר לרפואה.

חיים אישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 באפריל 1907 נישא עם בס לבית פוסבורג[11], נולדו אדגר (אנ') והנרי ג'וניור. בס נפטרה בשנת ב-14 במרץ 1951 לאחר מחלה קשה. ב-10 באפריל 1951, נישא בשנית עם האחות שטיפלה ברעייתו הראשונה, אליס צ'סטר. אימץ את בנה.

בשנת 1955 עבר עם משפחתו להוואי. קייזר בילה רבות משנותיו המאוחרות בהונולולו ופיתח אובססיה לשכלול הנוף האורבני שלה. הוא בנה את מלון "קייזר הוואי וילג'", הידוע כיום בשם "כפר הילטון הוואי" (אנ').

בשנת 1960 הושלמה בניית מרכז קייזר "Kaiser Center" (אנ')[12] שממנו פעלה "קייזר פלדה".

קייזר נפטר בהונולולו.

בשנת 1990 קייזר הונצח ב"היכל הכבוד לעבודה של ארצות הברית" (אנ')

ב־1 בדצמבר 2009 הונצח קייזר ב"היכל התהילה של קליפורניה" (אנ') ב"מוזיאון קליפורניה" (אנ') בסקרמנטו על ידי מושל קליפורניה ארנולד שוורצנגר ורעייתו, מריה שרייבר.

הגיטריסט הנרי קייזר הוא נכדו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנרי ג'יי קייזר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קייזר פרמננטה היא קונסורציום לניהול-טיפול (בדומה לקופת חולים או חברה לביטוח בריאות), שבסיסה באוקלנד, קליפורניה, בארצות הברית. הקונסורציום נוסד בשנת 1945 על ידי התעשיין הנרי ג'יי קייזר והרופא סידני גארפילד
  2. ^ "הנרי ג'יי קייזר" immigrantentrepreneurship.org/entry
  3. ^ Lavery, Brian. Ship: The Epic Story of Maritime Adventure (2004), Smithsonian. p. 317 ISBN 0756667410
  4. ^ "הנרי ג'יי קייזר" findagrave.com/memorial
  5. ^ Sawyer, L. A. and Mitchell, W. H. The Liberty Ships: The History of the "Emergency" Type Cargo Ships Constructed in the United States During the Second World War, Second Edition, pp. 10-11, Lloyd's of London Press Ltd., London, England, 1985. ISBN 1-85044-049-2.
  6. ^ חולים שדה Kaiser Richmond Field Hospital - היסטוריה ci.richmond.ca.us/DocumentCenter/View/2125/Kaiser-Field-Hospital
  7. ^ ג'וזף וו. פרייזר hemmings.com/blog/article/joseph-w-frazer
  8. ^ קייזר Kaiser-Federal-Financial-Group globenewswire.com/news
  9. ^ קייזר אלומיניום community.seattletimes.nwsource.com/archive
  10. ^ היסטוריה של קייזר אלומיניוםkaiseraluminum.com/about-us/history
  11. ^ בס פוסבורג קייזר findagrave.com/memorial
  12. ^ מרכז קייזר skyscrapercenter.com/building/kaiser-center