הנרי קולייר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנרי קולייר
Henry W. Collier
הנרי קולייר
הנרי קולייר
לידה 17 בינואר 1801
מחוז לוננבורג, וירג'יניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 28 באוגוסט 1855 (בגיל 54)
ביילי ספרינגס, אלבמה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא הנרי ווטקינס קולייר
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות אבר גרין, טסקלוסה, אלבמה, ארצות הברית
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אלבמה ה־14
17 בדצמבר 184920 בדצמבר 1853
(4 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנרי ווטקינס קולייראנגלית: Henry Watkins Collier;‏ 17 בינואר 180128 באוגוסט 1855) היה פוליטיקאי אמריקאי מאלבמה, איש המפלגה הדמוקרטית שכיהן כמושל אלבמה ה-14 בשנים 18491853.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנרי קולייר נולד במחוז לוננבורג שבווירג'יניה כבנם של ג'ייס קולייר ואליזבת בולדין. ב-1823 הוא עבר מקרוליינה הדרומית לטסקלוסה, אלבמה. במשך 18 שנים הוא כיהן כשופט בבית המשפט העליון של אלבמה, מתוכם, בשנים 18371849, כנשיא בית המשפט. ב-1826 הוא נשא לאישה את מרי אן ויליאמס בייטל. הוא היה תומך נלהב בעבדות ובזכויות המדינות, וגילה חוסר סובלנות כלפי הדיונים על ביטול העבדות. קולייר היה מיודד עם דורותיאה דיקס וקידם את החינוך, הדאגה לבעלי צרכים מיוחדים ואת הרפורמה במערכת הכליאה של אלבמה.

מושל אלבמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולייר כיהן כמושל אלבמה בשנים 18491853. בעת כהונתו כמושל אלבמה, העליב קולייר קבוצה של דיפלומטים צרפתים שייצגו אינטרסים עסקיים בנמל מוביל. הוא דחה מספר הזמנות שלהם, וגרם להם למתוח עליו ביקורת בפומבי. הביקורת שלהם דווחה בעיתונים "אלבמה רפורטר" ו"אדוורטייזר אנד סטייט גאזט". בתגובה, הזמין אותם קולייר למעון המושל במונטגומרי, אך הפגישה הפכה לאסון. הדיפלומטים הצרפתים עזבו את הפגישה בתחושה של "עלבון עצום". מאוחר יותר אמר קולייר, "הצרפתים הם פחדנים וקלי דעת, ערכי המוסר שלהם פסולים באופן כללי", ולא היה אכפת לו לפגוע בהם. הדיפלומטים הצרפתים הגיבו בטיפוח מערכת היחסים עם הפוליטיקאי מאלבמה, ג'יימס שילדס, שהם האמינו שהוא ישרת יותר טוב את האינטרסים שלהם. שילדס הוכיח את עצמו כידידותי יותר כלפי הצרפתים, ולעיתים קרובות אירח אותם. בבחירות למשרת מושל אלבמה של 1851, זכה שילדס לגיבוי של הדיפלומטים הצרפתיים ושל הקהילה העסקית של הגולים הצרפתים במוביל.

במהלך שמאוחר יותר תואר כסיבה לעזיבתו את ארצות הברית, נקט שגריר צרפת בוושינגטון, גיום-טל דה לה ואלה פוסן, בצעד חסר תקדים כאשר תמך בשילדס בבחירות למשרת המושל ו"עודד את אנשי אלבמה להפוך אותו למושל". זמן קצר לפני הבחירות, דיבר איש עסקים צרפתי, איב דה לה טור ד'אוברן, שבסיס פעולתו היה במרטיניק ובגיאנה הצרפתית, עם חבר בית הנבחרים דייוויד האברד, באופן שנראה להאברד כמתנשא, והסביר לו עובדות בסיסיות על אלבמה שהוא כביכול לא הכיר אותן (כולל עובדות ברורות באופן מכוון כמו איזו עיר היא בירת המדינה, והעובדה שאלבמה לא הייתה מדינה במשך מאה שנים) וכן התייחס להאברד בגוף שלישי, באנגלית, בעוד שהאברד היה נוכח במקום ודיבר אתו "כאילו הוא היה שוטה". במהלך חילופי הדברים הללו, היה האברד אורחו של ד'אוברן והיה המום מיחסו. האברד נודע כתומך גלוי של קולייר, וד'אוברן הרים כוסית לכבודו של שילדס במהלך אותו אירוע. שילדס החשיב את היותו אורח הכבוד באירוע, ומאוחר יותר סיכם האברד שהזמנתו לאירוע הייתה עלבון.

לאחר הבחירות היה ברור הן לד'אוברן והן לשגריר דה לה ואלה פוסן, שהם טעו בשיקול הדעת על הלכי הרוח בקרב האישים המובילים באלבמה, ובעקבות כך עזב ד'אוברן את מוביל.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר תום כהונתו כמושל, הוצע לקולייר לכהן כסנאטור, אך הוא דחה את ההצעה ופרש מהחיים הפוליטיים.

הנרי קולייר נפטר בביילי ספרינגס שבאלבמה ב-28 באוגוסט 1855. הוא נטמן בבית הקברות אבר גרין שבטסקלוסה. ביתו בטסקולסה (Collier–Overby House), נרשם ב-1971 במרשם הלאומי של מקומות היסטוריים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנרי קולייר בוויקישיתוף