הסוכן סמית'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הסוכן סמית'
Agent Smith
הוגו ויבינג מגלם את הסוכן סמית' בסרט.
הוגו ויבינג מגלם את הסוכן סמית' בסרט.
הופעה ראשונה מטריקס עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים האחיות וצ'אוסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות הוגו ויבינג
מידע
גזע בינה מלאכותית
מין זכר
נטייה רע
דמויות קשורות
אויבים ניאו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסוכן סמית'אנגלית: Agent Smith) הוא דמות בדיונית בטרילוגיית המטריקס בגילומו של הוגו ויבינג. סמית' הוא יריבו העיקרי של ניאו, גיבור הטרילוגיה, והמאבק בין השניים הוא אחד הצירים המרכזיים בעלילה. בסרט הרביעי, מטריקס: התחייה, הוא גולם על ידי ג'ונתן גרוף.

סמית' והמטריקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטי המטריקס הם סרטי מדע בדיוני המתרחשים בעתיד. בני האדם יצרו מכונות בעלות אינטליגנציה מלאכותית והפכו אותן למשרתיהם. המכונות התמרדו ביוצריהן ופתחו במלחמת חורמה. בני האדם החליטו לחסום מפני המכונות את מקור האנרגיה העיקרי שלהם - השמש, בה השתמשו לצורכי אנרגיה סולארית - וכיסו את פני האדמה בעננים סמיכים אשר מנעו חדירת קרני אור. בתגובה המכונות החלו להשתמש בבני האדם עצמם כמקור אנרגיה - המכונות החלו לייצר באופן מלאכותי בני אדם ב"שדות" ולאחר מכן לחברם ל"מטריקס" - מערכת מציאות מדומה המדמה את התרבות האנושית בטרם המצאת האינטליגנציה המלאכותית - סוף המאה ה-20. בעוד שבני האדם מחוברים למציאות המדומה המכונות צברו את האנרגיה החשמלית והתֶרמית שגופם מייצר לשימושיהן.

כדי לתחזק את המערכת יצרו המכונות מספר תוכנות שמטרתן לווסת ולנהל את המערכת. עם הזמן נוצרה "חריגה" במערכת - בני אדם המצויים בתוך המטריקס החלו להיות מודעים לכך ולהשתחרר ממנה ואף לעוות את חוקיה. אלו הפכו למורדים והקימו עיר אנושית מוגנת היטב ממנה נלחמו במכונות בתוך ומחוץ למטריקס. כדי להילחם במורדים אלו פותחו תוכנות ה"סוכנים", אשר מופיעים במטריקס כאנשי אכיפת חוק רמי דרג, אך בעלי יכולת לכופף את חוקיה. כך, חוקים פיזיקליים המכתיבים את מהירותם וחוזקם הופכים לבעלי גמישות רבה יותר - הם מסוגלים לנוע מהר יותר מכדורי אקדח ולשבור קירות בטון באגרופיהם. בנוסף, ביכולתם להשתלט על בני אדם אחרים הנמצאים במטריקס (ובתנאי שמחוברים באופן רגיל, בניגוד למורדים), בדומה להאקר הפורץ תוכנה. בני האדם אשר הופכים מודעים למטריקס גם כן מצליחים להגמיש חלק מהחוקים, אך לא באותה עוצמה כשל הסוכנים.

ברם, עם התפתחות העלילה מתגלה כי המודעות אותה מפתחים חלק מבני האנוש למטריקס היא "תקלה" שהמכונות לא הצליחו לתקן. מבין אותם אנשים נולד מדי מספר דורות "האחד" - בעל יכולות רבות יותר המסוגל להילחם בהצלחה בסוכנים ולהשפיע באופן רב יותר על חוקי המטריקס, ואף לשבור אותם. ה"ארכיטקט", התוכנה אשר יצרה את המטריקס, נאלצה לשאת בקיום התקלה ולקיים מחזוריות - כאשר אנשי המרד מוצאים את "האחד" והמרד מתגבר המכונות יוצאות להתקפה מוחלטת על עירם של בני האדם, משמידים את כולם מלבד מספר מצומצם ונבחר, לרבות "האחד", אשר נועד ליצור את דור ההמשך. הטרילוגיה נפתחת לקראת סיום המחזור השישי בסדרה זו, עם גילויו של "האחד" - ניאו.

סמית' הוא אחד מה"סוכנים" אשר דולקים אחר בני האנוש המורדים. כשאר הסוכנים הוא נוצר על ידי המכונות וכפוף לתפקיד שהם נותנים לו (במיקרה של הסוכנים הרג אנשים מנותקים) אך הוא גם בעל מודעות משלו. הוא מופיע בחליפה מעונבת ומצויד במשקפי שמש, אקדח נשר המדבר ואוזניה, המהווה את הקשר שלו עם סוכנים אחרים ושאר תוכנות ומכונות.

עם זאת, בניגוד לשאר הסוכנים, סמית' מגלה יוזמה וכן רגשות עזים. הוא שואף להשתחרר מכבליו ב"מטריקס" וכן מביע שנאה עזה למין האנושי, אותו הוא רואה כנחות. בסוף הסרט הראשון סמית' משתחרר מאדוניו מעולם המכונות לאחר שניאו תוקף אותו. כתוצאה הוא בורח ממחיקה במחשב הראשי וחוזר למטריקס אבל בדרך התוכנה שלו מיתקלקלת והוא מפתח יכולות נוספות - הוא מצליח לשנות עוד יותר את עולם המטריקס כרצונו ולשכפל את עצמו על ידי שיכפולו על תוכנות ובני אדם אחרים, כמעין וירוס מחשב.

בסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטריקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוכן סמית' מתגלה לראשונה לעיני הצופים כסוכן "רגיל". הוא צד יחד עם שני סוכנים נוספים אחר צוותו של מורפיאוס, אחד מהמורדים, אשר בתורו נכנס למטריקס כדי לחפש אחר "האחד". מטרתו של סמית' היא לדלות ממורפיאוס את קודי הגישה לשרתים של עיר המורדים כדי לתוקפם. הוא רוקם עסקה עם אחד המורדים בצוותו של מורפיאוס וזה מגלה לסוכנים את מיקומו של מורפיאוס בעת ביקור במטריקס והורג את רוב חברי הצוות, לפני שנהרג בעצמו על ידי אחד המורדים.

הסוכנים חוקרים את מורפיאוס בתוך המטריקס אך לשווא, בעוד שצוותו של מורפיאוס מנסה לשחררו. סמית' מבקש מעמיתיו לאפשר לו לחקור את מורפיאוס לבד. סמית' מסיר את האוזניה שלו, ובכך מנטרל הקשר בינו לבין הסוכנים האחרים ושאר תוכנות המטריקס ומתוודה בפני מורפיאוס על שנאתו העזה לאנושות ורצונו להתרחק ממנה - ולשם כך, להשתחרר מהמטריקס. סמית' מתאר את האנושות כוירוס המשתלט על העולם בעוד שהמכונות והסוכנים הם "התרופה".

ניאו, בסיועה של טריניטי, סגניתו של מורפיאוס, מצליח לשחררו תוך כדי תקיפת הסוכנים. מורפיאוס וטריניטי מצליחים להימלט מהמטריקס, אך ניאו נותר לכוד לאחר שסמית' מנטרל את נקודת היציאה. בין השניים מתפתח קרב, בו סמית' מסביר לניאו, בעודו מתכוון להורגו, כי מותו של ניאו מידיו הוא בלתי נמנע. על אף זאת מצליח ניאו להתחמק ואף להרוג, כביכול את סמית', אך זה מיד חוזר, משתלט על גוף אדם אחר במטריקס, ורודף אחרי ניאו.

סמית' אורב לניאו בנקודת היציאה בה הסיק כי ישתמש ויורה בו. לאחר שבדקו כי מת, סמית' והסוכנים הולכים לדרכם אך ניאו קם לתחייה, עוצר באוויר את כדוריהם של הסוכנים ונלחם בסמית' ניאו מזנק "לתוך" דמותו הווירטואלית של סמית' וגורם לה להתפוצץ.

מטריקס Reloaded[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיבוטי סמית' במטריקס

על אף הרושם כי סמית' מת בסוף הסרט הראשון הוא חוזר שוב בתחילת השני. הוא מופיע במפגש של מנהיגי המורדים במטריקס ומוסר לניאו את האוזניה שקישרה בינו לבין שאר תוכנות המטריקס באומרו כי ניאו "הוציא אותו לחופשי".

ברם, סמית' השתנה במעט - חליפתו שינתה צבע ומשקפיו צורה (בעוד שקודם לכן היו זהים לאלו של כל שאר הסוכנים) ויכולתיו גברו, וכללו עכשיו שיכפול של עצמו בתוכנות ובני אדם אחרים במטריקס אשר יוצרים תכפילים של סמית'. כאשר סמית' משכפל את עצמו על אחד המורדים בתוך המטריקס הוא משבט את עצמו על גופו גם "בעולם האמיתי".

סמית' מוצא את ניאו, בדיוק אחרי שדיבר אם האורקל, ומספר לניאו על הקשר שלהם ומסביר לו אך הוא שרד, הוא אומר לו שאחרי שניאו הרס אותו הוא הבין את החוקים ומה הוא צריך לעשות אבל הוא היה חייב שלא לציית, ושהתוכנה שלו חזרה למטריקס היא היתקלקלה ונתנה לו את הכל לשבט את עצמו על תוכניות ובני אדם במטריקס. הוא מנסה לשכפל את עצמו בגופו של ניאו, אבל הוא ניכשל ואז מתחיל קרב בין השיבוטים של סמית' וניאו, בסוף הקרב אחרי שכימעט הובס ניאו בורח בתעופה ושיבוטי סמית' מיתפזרים מאוכזבים.

סמית' פותח במערכה המכוונת כנגד ניאו והמורדים. בתוך המטריקס הוא תוקף את ניאו ומנסה להרוג אותו כשהוא ניסה לגשת ל"ארכיטקט" - התוכנה אשר בנתה את המטריקס ואמורה להסביר לניאו את ייעודו. בעוד שהוא נכשל בכך, סמית' מצליח לפגוע במורדים בעולם האמיתי אם המורד שעל גופו השתלט. סמית' פוגע בגל אלקטרומגנטי בספינות המורדים בעודן אורבות לצבא המכונות אשר נשלח להרוס את ציון, משתקן ובכך מאפשר לצבא המכונות להמשיך להתקדם באין מפריע אל עבר העיר. בשתקו את ספינות המורדים ביין כלומר סמית' בגופו של ביין, מאבד את ההכרה ונאסף אל אחת מספינות המורדים, לצד ניאו - אשר איבד ההכרה גם כן באחד הקרבות.

מטריקס Revolutions[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמית' ממשיך לשבט את עצמו ולהשתלט על המטריקס, עד אשר גם המכונות אינן יכולות לעצור בעדו. ניאו, אשר מחלים מהתרדמת ומגלה כי ביכולתו להשפיע גם על המציאות הולך לפגוש ב"אורקל" - תוכנה במטריקס אשר סייעה למורדים ומהווה הגורם המאזן ל"ארכיטקט". ניאו לומד מהאורקל כי סמית הוא הגורם המאזן שלו עצמו, המייצג את ההפך המוחלט שלו - כשם שניאו מייצג את חופש הבחירה, סמית' מייצג את הבלתי נמנע - הדטרמיניזם.

זמן קצר לאחר מכן סמית' משתלט גם על האורקל והופך אותה לתכפיל נוסף, ובכך מקבל את כוחותיה לרבות יכולת ראיית העתיד שלה ותעופה כמו זאת של ניאו, והופך לחזק ועוצמתי בהרבה מאי פעם.

בעוד המכונות מיתקרבות לעיר המורדים ניאו וטריניטי יוצאים בספינה אל עבר עיר המכונות, במטרה לעצור את המלחמה. אל הספינה מתגנב סמית' בגופו של ביין, פוצע את טריניטי ותוקף את ניאו, אך לבסוף נהרג בעצמו. ניאו וטריניטי ממשיכים לעיר המכונות, שם ניאו רוקם עסקה עימן - הוא יחסל את הווירוס של סמית' לפני שיתפשט גם במחשבי המכונות, בתנאי שהם ישחררו את בני האדם ויביאו שלום. המכונות מסכימות ומכניסות את ניאו בחזרה למטריקס.

בשלב זה סמית' השתלט כמעט לחלוטין על המטריקס ועשה בה כרצונו. הוא אומר לניאו שהוא (ליתר דיוק - התכפיל של סמית' שנוצר מהאורקל) ילחם לבדו וללא עזרת שכפוליו, כי הוא ראה מה יקרה והשיכפולים שלו יכולים "להנות מההצגה" כי הם כבר יודעים שהוא ינצח, בקרב המהווה את שיא הסרט. ניאו נאבק בסמית' ואף נראה שמביס אותו, אך סמית' מתאושש שוב בהכריזו "זה העולם שלי! העולם שלי!" ונראה כבלתי מנוצח. הוא תוקף את ניאו בעוצמה, אך זה שב וקם כל פעם, על אף שכוחו תש. סמית' שואל את ניאו מדוע הוא נאבק בבלתי נמנע - ניצחונו של סמית' - וממשיך להילחם, וזה מסביר לו כי הוא בוחר להמשיך.

לפתע סמית' נתקף תחושת דז'ה וו - ונזכר במחזורים הקודמים של המטריקס בהם התחולל הקרב הזה. הוא נתקף פחד מפני ניאו, אשר מעודד אותו לא לפחד, ולהשלים את ניצחונו. לבסוף סמית' משתלט על גופו ניאו והופכו לכפיל שלו. בבהלה הוא שואל את הכפיל האם בכך הסתיים המאבק, אך על אף שזה מבשר לו שכן - במהרה סמית' וכל תכפיליו מתפוצצים.

מטריקס: התחייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמית' חוזר במטריקס: התחייה, בגילומו של ג'ונתן גרוף. למרות תבוסתו בסוף "מטריקס: מהפכות", סמית' שרד הרס מכיוון שניאו שרד, אף על פי שאיבד את היכולת לשכפל את עצמו על פני אחרים, במקום זאת החזיר לעצמו את היכולות שהיו לו כשהיה סוכן. כאשר האנליסט יצר את הגרסה החדשה של המטריקס על מנת לשמור על ניאו מאופק כך שניתן יהיה לפתור את משבר האנרגיה של המכונות, סמית' לקח על עצמו מעטפת חדשה כדי להישאר מוסתר. האנליסט, היוצר של המטריקס החדש, גילה שניאו וסמית' היו קשורים, והוא בחר להפוך את הקשר הזה ל'שרשרת': כשניאו דוכא, סמית' דוכא באופן דומה, ולקח את תפקיד השותף העסקי של תומאס אנדרסון. ניאו, בדמותו המקורית של תומאס אנדרסון, יצר סדרת משחקי וידאו המבוססת על זיכרונותיו המודחקים. לאחר שניאו התעורר מחדש למטריקס, סמית' החזיר לעצמו את זיכרונותיו ותקף את ניאו, והצהיר שמצא חן בעיניו החופש שקיבל, ושהחזרה הפוטנציאלית של ניאו לחוסר מודעות מאיימת על החופש הזה. סמית' הופיע בסימולטה, במהלך העימות של ניאו וטריניטי עם האנליסט, הציל אותם וסייע להם בלחימה בכוחות האנליסט. סמית' ירה באנליסט, מה שגרם לו להיעלם. בהתייחסו לניאו בתור תום, סמית' הכריז שהברית הבלתי צפויה שלהם הסתיימה והצהיר שההבדל בין השניים הוא ש"כל אחד יכול היה להיות אתה בעוד שתמיד הייתי כל אחד". לאחר מכן סמית' עוזב את גופו המארח ומשאיר את האיש מבולבל מהחוויה.

ניאו גם יצר באופן לא מודע גרסה של הסוכן סמית' במודל המושפע מהזיכרונות המודחקים שלו. גרסה זו של הסוכן סמית' (מגולם על ידי יחיא עבדול-מאטין השני) התבססה על זיכרונותיו של ניאו ממורפיאוס שהתמזגו עם זיכרונותיו מהסוכן סמית' המקורי ושוחררה על ידי באגס והפכה למורפיאוס החדש.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסוכן סמית' בוויקישיתוף