הסירקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסירקס
The Circus, Bath
מידע כללי
סוג רצף בתים, מכלול מבנים, housing development עריכת הנתון בוויקינתונים
כתובת באת' עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום באת' וצפון מזרח סומרסט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1768
תאריך פתיחה רשמי 1768 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל ג'ון ווד האב, ג'ון ווד הבן עריכת הנתון בוויקינתונים
סגנון אדריכלי אדריכלות ג'ורג'יאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 51°23′10″N 2°21′50″W / 51.386°N 2.364°W / 51.386; -2.364
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הסירקס

הסירקס (אנגלית: The Circus) הוא רחוב ג'ורג'יאני בעיר באת' שבסאמרסט, אנגליה. בניית הרחוב החלה ב-1754, והסתיימה כעבור 14 שנים. שמו של הרחוב נובע מהמילה הלטינית קירקוס, שמשמעותה טבעת, אליפסה או מעגל. חלקים מהרחוב הוכרזו כבניינים רשומים מדרגה I.

הרחוב מחולק לשלושה קטעים שווי אורך, וצורתו היא מרחב מעגלי המוקף על ידי בתים עירוניים גדולים. בכל אחד משלושת הקטעים יש כניסה מעוצבת, כך שבכל דרך דרכה ייכנס המבקר במקום הוא יראה מיד חזית מעוצבת.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרחוב נודע בעבר כקינגס סירקס, והוא תוכנן על ידי האדריכל ג'ון ווד האב, שלא זכה לראות את יישום תוכניותיו מאחר שמת שלושה חודשים לאחר הנחת אבן הפינה. עבודתו הושלמה על ידי בנו, ג'ון ווד הבן. הסירקס היה חלק מחזונו של ג'ון ווד האב ליצור נוף אדריכלי קלאסי-פלדיאני בבאת'. הפרויקטים האחרים היו כיכר המלכה והפורום, שמעולם לא נבנה.

ההשראה של ווד הייתה הקולוסיאום ברומא, אך הסירקס פונה כלפי פנים, בניגוד לקולוסיאום שפנה כלפי חוץ.[1] השראה נוספת למבנה הכיכר הייתה האתרים המגליתיים של סטונהנג' וסטנטון דרו, שווד האמין שהיו שרידים של מקדשים דרואידים. ווד היה משוכנע כי באת' הייתה מרכז ראשי לפעילות הדרואידים בבריטניה. הוא סקר את סטונהנג' שקוטר הסוללה החיצונית שלו הוא 99 מטרים ותכנן את הסירקס בקוטר של 97 מטרים על מנת לחקות זאת.[2] שלושת הסדרים הקלאסיים (הסדר הדורי, הסדר המשולב והסדר הקורינתי) שימשו אותו לעיצוב חזית הרחוב בשלוש שכבות הנמצאות זו מעל זו. האפריז של האנטבלטורה הדורית מקושט במגוון טריגליפים וב-525 תמונות הכוללות נחשים, סמלי טבע, מכשירים המייצגים את המדעים והאמנויות, וסמלים של הבונים החופשיים. טיילת החומה (Parapet) מקושטת בסיומות אבן מחודדות. החלק המרכזי של הסירקס רוצף בסטים של אבנים, שכיסו את מאגר המים ששכן במרכז ושימש את הבתים.

חוזי החכירה הראשונים של המקטע הדרום-מערבי נחתמו בין 1755 ל-1767, במקטע הדרום-מזרחי בין 1762 ל-1766, ובמקטע הצפוני בין 1764 ל-1766. ב-1800 סגרו תושבי הסירקס את החלק המרכזי של החלל הפתוח באמצעות גן נוי. כיום מכוסה האזור המרכזי בדשא, ויש בו גם עצי דולב. במהלך הבליץ על באת' ב-1942 נהרסו בניינים אחדים בסירקס, ולאחר תום מלחמת העולם השנייה הם שוקמו ושוחזרו לצורתם המקורית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסירקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Circus
  2. ^ Conway, Hazel; Roenisch, Rowan (2006). Understanding Architecture: An Introduction to Architecture and Architectural History. p. 35.