הסכם פורטסמות' (1948)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הסכם פורטסמות' של 1948, או ההסכם האנגלו-עיראקי (1948), היה הסכם בין עיראק לבריטניה שנחתם בפורטסמות' ב-15 בינואר 1948. היה זה תיקון של ההסכם האנגלו-עיראקי (1930).

ב-1941, במהלך מלחמת העולם השנייה, כבשו הבריטים מחדש את עיראק כדי לבטל הפיכה פרו-נאצית שהתרחשה ב-1941 בראשות רשיד עאלי אל-כילאני. מעט לפני החתימה על הסכם פורטסמות', ניהל ראש ממשלת עיראק, סאלח ג'בר, שהיה איש אמונו של שליט עיראק בפועל, נורי א-סעיד, משא ומתן על נסיגה בריטית מעיראק. עם זאת, ההסכם כלל מועצת הגנה בריטית ועיראקית משותפת לפיקוח על התכנון הצבאי של עיראק. בנוסף, הבריטים המשיכו לשלוט בענייני החוץ העיראקים.

בנוסף לסאלח ג'בר ולנורי א-סעיד, ייצגו את עיראק בשיחות שקדמו לחתימה גם שר החוץ פאדל אל-ג'מאלי ושר ההגנה שאקר אל-ואדי.[1] בעת החתימה, המטרה האסטרטגית של בריטניה הייתה ליצור גוש ערבי שיהיה אנטי-סובייטי ופרו-בריטי. לאחר ששכנעה את סוריה, ירדן ומצרים להצטרף לגוש, ויתרה בריטניה על ארץ ישראל המנדטורית, שהאו"ם אישר את חלוקתה למדינה ערבית ולמדינה יהודית והועיד אותה לעיראק. הוסכם על תוכנית צבאית שבאמצעותה שתי דיוויזיות עיראקיות, שיחומשו בנשק בריטי מודרני, יעברו דרך סוריה וירדן ויצטרפו ללגיון הערבי של ירדן כדי לכבוש את המדינות היהודיות והערביות המתוכננות.

בהסכם נקבע כי עיראק עדיין תהיה קשורה לבריטים לצורך אספקה ואימונים צבאיים עד 1973, דבר שלא יכול היה להתקבל על ידי הלאומנים הערבים בעיראק. כתגובה נחרצת להסכם, הובילו לאומנים עיראקיים את מרד בגדאד (1948) נגד המשך הנוכחות הבריטית בעיראק. א-סעיד הישעה את מימוש ההסכם כוויתור שהוצע ללאומנים העיראקים והערבים.

ההסכם בוטל באופן רשמי לאחר שמהפכת 14 ביולי 1958 הדיחה את פייסל השני מהשלטון, והמדיניות העיראקית הפרו-מערבית התהפכה לכיוון הגוש הסובייטי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מיכאל אפל, המזרח התיכון בימינו; עיראק - מלוכה, מהפכה, רודנות, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 2005
  • עזרא נשרי, הסוס הטרויאני הבריטי במלחמת השחרור הישראלית,, הוצאת סטימצקי, 2019

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מיכאל אפל, "המזרח התיכון בימינו; עיראק - מלוכה, מהפכה, רודנות", הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 2005, עמ' 86