העיטים אצילי הנפש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
העיטים אצילי הנפש
The gentle vultures
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
תאריך הוצאה דצמבר 1957 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין Super-Science Fiction גיליון דצמבר 1957
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

העיטים אצילי הנפש (בתרגום אחר: הנשרים אצילי הנפש; באנגלית: The gentle vultures) הוא סיפור מדע בדיוני קצר שנכתב בידי אייזיק אסימוב בשנת 1957 ופורסם בספר מחר כפול תשע. הסיפור תורגם לעברית בשנת 1972 ושוב בשנת 2005; יצא בעברית גם כחלק מקובץ כתבי אייזיק אסימוב חלק 4 ב-2014

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההוריאנים, חייזרים פרימטים קטנים, גילו במסעותיהם בחלל שגזעי פרימטים אינטליגנטיים אחרים נגררים למלחמות גרעיניות והורסים את עצמם. ההוריאנים מסייעים לתרבויות אלה, מנקים את הרדיואקטיביות מארצותיהם ומשנים אותם גנטית כך שיהיו שלווים יותר. בתמורה, על הגזע המשוקם לשלם להוריאנים באנרגיה, מחצבים או כוח עבודה.

ההוריאנים מגיעים לכדור הארץ בזמן המלחמה הקרה, ומקימים בסיס על הירח בעודם מחכים לפרוץ המלחמה האטומית ולהשמדת התרבות הארצנית. להפתעתם הדבר לא קורה והם חוששים שבני כדור הארץ יגלו את המסע בחלל בלי שיעברו הינדוס גנטי ויהיו משועבדים להוריאנים.

בייאושם חוטפים ההוריאנים בן אנוש כדי לנסות להבין מדוע המלחמה לא מתחילה. בן האנוש מאשים את ההוריאנים בהיותם 'עיטים'[1] (במובן "עופות דורסים הניזונים מנבלות") - מאחר שבמקום למנוע את המלחמה ואת ההרס שיבוא בעקבותיה הם ממתינים כדי לשקם את הניצולים, רק כדי לנצלם. ההוריאנים מבינים שכדי שהמלחמה תתחיל הם צריכים להתחיל אותה - על ידי ירי פצצה אטומית; אבל ההוריאנים פציפיסטים ולא יכולים לחשוב על הרג יצורים חיים, אפילו למען מטרה נעלה של שמירה על התרבות הגלקטית, ועל כן הם עוזבים את האנושות במנוחה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כך בתרגום הספר. בשם הסיפור המקורי המונח הוא Vultures, עוף אוכל נבלות בדומה לנשר, לעומת העיט, שהוא עוף טורף