העין של רע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
העין של הורוס
לבלר מצרי כורע על ברכיו בעת תפילה לאמון אל השמש עם אסטלה ובה העין של רע בפינה השמאלית והעין של הורוס בפינה הימנית בכתב חרטומים, במוזיאון החדש בברלין
העין של הורוס בכתב חרטומים
D10

העין של רע או העין של הורוס על פי שמה היווני היא מושג מתוך המיתולוגיה המצרית המסמן את בריאת האנושות.

המיתוס מספר כי האל אתום שלח את עינו לחפש אחר שני ילדיו האבודים של נו, אבי האלים, ברחבי תבל. משבוששה לחזור יצר לעצמו אתום עין חדשה. לאחר שילדיו חזרו עם העין, אתום בכה מתוך שמחה ומדמעותיו נוצרה הבן אדם הראשון. העין הראשונה הבחינה כי אתום החליף אותה באחרת וכעסה עליו. כדי לפייס אותה הוא העניק לה מיקום מיוחד- מרכז המצח שלו, משם היא שלטה עמו על הארץ.

סיפור אחר על העין, אשר קושר אותה להורוס, מספר שהורוס נלחם נגד סת כנקמה על כך שסת הרג את אביו, סת פגע בעינו ואימא שלו הכינה לו עין חדשה מהאור של הירח.

שימושים של סמל העין[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל העין מצויר כעין אנושית עם עיטור מעוגל בתחתיתה- המיוחס לפלומה של בז.

במצרים העתיקה הוא ייצג חיים טובים - עושר, אושר, בריאות מנטלית, בריאות פיזית וכדומה - לחיים ולמתים כאחד. השתמשו בו כקמע וסמל החל בטבעות, שרשראות, חריטה באבן, כלי חרס וכלה בקמעות שהצמידו לתכריכי המתים.

כל חלק של ציור העין שימש כמסמל שבר אחר: 1/2 מזוהה עם הצד הימני של גלגל העין, 1/4 עם האישון, 1/8 עם הגבה, 1/16 עם הצד השמאלי של גלגל העין, 1/32 עם הספירלה ו-1/64 עם הדמעה. במערכת השברים של העין של הורוס נעשה שימוש במהלך שנים רבות כדי לרשום מרשמים, וכדי לספור תבואה ואדמה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא העין של רע בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא מיתולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.