העתיד של המוח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
העתיד של המוח
The Future of the Mind: The Scientific Quest to Understand, Enhance, and Empower the Mind
מידע כללי
מאת מיצ'יו קאקו
שפת המקור אנגלית
סוגה מדע פופולרי
הוצאה
הוצאה דאבלדיי עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2014
מספר עמודים 375
הוצאה בעברית
הוצאה אריה ניר
תאריך 2015
תרגום אורי שגיא
סדרה
ספר קודם הפיזיקה של העתיד
הספר הבא עתיד האנושות
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-385-53082-8
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

העתיד של המוח (אנגלית: The Future of the Mind) הוא ספר מסוגת המדע הפופולרי מאת הפיזיקאי התאורטי מיצ'יו קאקו שיצא בשנת 2014 באנגלית, ובשנת 2015 בעברית. הספר מתאר את התפתחות תחום חקר המוח, ואת אפשרויות התפתחות הטכנולוגיה העתידית בתחום זה.

תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מחולק לשלושה חלקים: הראשון דן בקיומה של תודעה, ומה משמעותה מבחינה מדעית; השני דן באפשרויות הטכנולוגיות להעצמת התודעה ויכולותיה; והשלישי דן במצבי תודעה חלופיים.

המוח והתודעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קאקו מתחיל בסקירה על ציוני דרך משמעותיים בחקר המוח: התאונה של פיניאס גייג', חקר קליפת המוח ורישום ההומונקולוס, ומתאר כמה דרכים לחקור את המוח: סריקת MRI, סריקת EEG ואפשרויות נוספות. לאחר מכן דן קאקו בתודעה, מנקודת מבטו של פיזיקאי; הוא מדרג את מצבי התודעה השונים לשלוש רמות, התמצאות במרחב, התמצאות בחברה והתכוננות לעתיד, ומציין כי בני אדם הם היחידים שמוחם פועל בכל שלוש הרמות.

הרוח על החומר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית דן קאקו בטלפתיה; באפשרות התכנותה ובהשלכות שלה- השלכות חברתיות, משפטיות ורפואיות. לאחרן מכן דן קאקו בטלקינזיס, ובשימוש בטכנולוגיה זה לצרכים רפואיים, לשם בידור וכדי לשדרג את גוף האדם. בהמשך דן קאקו בזכרונות, כיצד הם פועלים והאם ניתן למחוק, לשנות או ליצור זכרונות. לאחר מכן הוא דן באינטליגנציה ובדרכים להגביר ולהעצים אותה.

מצבי תודעה חלופיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק זה דן קאקו במצבי תודעה שאינם שגרתיים. הוא מתחיל בדיון על מהותם של חלומות, ובאפשרויות עתידיות לצלם ולערוך חלומות. לאחר מכן דן קאקו ביכולת לשלוט במוחו של אחר, באמצעות סמים, היפנוזה או זרמים חשמליים. בהמשך עוסק קאקו במחלות נפש, הזיות ופגיעות מוחיות דומות.

לאחר מכן דן קאקו ברובוטים- האם ניתן ליצור בינה מלאכותית, האם ניתן לדמות תודעה ורגשות, ועוסק בשאלות כמו האם רובוטים יוכלו (או ירצו) לשקר, האם רובוטים ימרדו בבני האדם ובדברים דומים. בהמשך דן קאקו באפשרות להפריד בין התודעה לגוף- ולאפשר לבני האדם לחיות כתודעה נצחית המשוטטת ביקום.

לסיום, דן קאקו בתודעות השונות מתודעותיהם של בני אדם- תודעותיהם של בעלי חיים וחוצנים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]