הפארק הפרובינציאלי דינוזאור

הפארק הפרובינציאלי דינוזאור
עמודי סלע בפארק הפרובינציאלי דינוזאור
עמודי סלע בפארק הפרובינציאלי דינוזאור
אתר מורשת עולמית
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית טבעי בשנת 1979, לפי קריטריונים 7, 8
שטח האתר 7,825 הקטאר (אתר מורשת עולמית) עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע כללי
תאריך הקמה 1955 עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים ומידות
שטח 8,085.96 הקטאר, 7,825 הקטאר
מיקום
מדינה קנדהקנדה קנדה
מיקום County of Newell, Special Area No. 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 50°45′42″N 111°29′06″W / 50.7617°N 111.485°W / 50.7617; -111.485
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מאובן שנמצא בפארק

הפארק הפרובינציאלי דינוזאור (אנגלית Dinosaur Provincial Park) הוא פארק ואתר מורשת עולמית הנמצא בדרום מזרח הפרובינציה אלברטה, בקנדה. הפארק נמצא במרחק כ-200 ק"מ דרומית-מזרחית לקלגרי.

הפארק הפרובינציאלי דינוזאור שוכן בעמק נהר האייל האדום (Red Deer River), באזור המתאפיין בבתרונות מרשימים. בפארק נמצא אחד מהמרבצים העשירים ביותר בעולם של מאובני דינוזאורים. בפארק זוהו ארבעים מינים של דינוזאורים, ויותר מ-500 מאובנים שנמצאו במקום מוצגים במוזיאונים ברחבי העולם. המגוון העצום של מיני החיים שנמצאו במקום, החל בשרכים מיקרוסקופיים וכלה בדינוזאורים ענקיים, היו הנימוק להכרזת הפארק כאתר מורשת עולמית ב-1979. הממצאים בפארק מתוארכים לסוף תור הקרטיקון, לפני כ-75 מיליוני שנים. באותה תקופה שרר אקלים סובטרופי גשום באזור הפארק, והוא איפשר קיום צמחייה שופעת. הצמחייה והאקלים הנוח היו הגורמים העיקריים לשגשוג הדינוזאורים. המאובנים שנמצאו באתר הם החל מתקופה זו, ועד להיעלמות הדינוזאורים, לפני כ-65 מיליוני שנים.

גאולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סלעי המשקע המצויים בפארק הורבדו לאורך 2.8 מיליוני שנים. בפארק ישנן שלוש תצורות גאולוגיות: התצורה הקדומה ביותר, תצורת אולדמן (Oldman Formation), זמנה באמצע הגיל הגאולוגי קמפן, בשלהי תור הקרטיקון, לפני כ-80 מיליוני שנים; תצורת פארק דינוזאור (Dinosaur Park Formation), שזמנה מלפני 76.5 מיליוני שנים עד לפני 74.8 מיליוני שנים; ותצורת כפת דוב (Bearpaw Formation), מלפני כ-74 מיליוני שנים. תצורת פארק דינוזאור היא התצורה שבה נמצאים רוב המאובנים. היא הורבדה באקלים חם בנהרות גדולים בשפלת חוף. באותה תקופה כוסה רוב שטחה של אמריקה הצפונית של היום על ידי ים פנימי המכונה הים הפנימי המערבי, שצורתו כצורת האות Y. אזור הפארק שכן על השוליים המערביים של הזרוע המערבית. תצורת פארק דינוזאור משתרעת על פני כמיליון שנים.

טבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק הוא מערכת אקולוגית מורכבת, הכוללת ערבת דשא, בתרונות וצפצפות נחל. המערכת האקולוגית של הפארק היא מערכת ייחודית, השונה ממערכת ערבת הדשא שסביבו. החי בפארק כולל, בין השאר, זאב ערבות, מיני תחמסיים, ארנבון מצוי, אייל פרדי שחור-זנב, ואנטילוקפרה אמריקנית. בין הזוחלים ניתן למצוא עכסנים, נחש גופר פסיפי, ונחש בירית מצוי. בפארק נמנו 165 מיני עופות, בעיקר באביב ובקיץ. בין מיני הצומח בפארק ניתן למצוא כמה מן הצבריים הצפוניים ביותר בעולם.

פלאונטולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק הפרובינציאלי דינוזאור משמר מגוון רחב של דגים בעלי חוליות שחיו במים מתוקים, דו-חיים כמו סלמנדריים, חסרי זנב, זוחלים, מגוון גדול של צבים, תנינאים, וכן יונקים כמו חדפיים, ומכרסמים דמויי סנאי. ממכרסמים אלה נותרו בעיקר שיניהם ולא עצמות.

מאובנים של צמחים כמעט ולא נמצאו, אך מאבקה ונבגים שנמצאו ניתן להסיק שהיערות באותה תקופה כללו עצי שקמה, מגנוליה, מחטניים ומטסקוויה.

מאובני הדינוזאורים שנמצאו בפארק מגוונים מאוד, וכוללים דינוזאורים ממשפחת הצרטופים, הדרוזאוריים, אנקילוזאוריה, היפסילופודון, טירנוזאוריים, אורניתומימיים, דרומאוזאוריים, ועוד.

הפארק ואתר מורשת עולמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפארק הוכרז ב-27 ביוני 1955, כחלק מיובל החמישים של אלברטה. מטרת הכרזת הפארק הייתה להגן על המאובנים השונים. צעד נוסף שנועד למטרה זו היה הקמת מוזיאון ייחודי לנושא. עד 1985 הועברו הממצאים השונים מן הפארק למוזיאונים שונים ברחבי העולם, למחקר מדעי ולתצוגה. באותה שנה הוקם מוזיאון הפלאונטולוגיה המלכותי על שם טיירל (Royal Tyrrell Museum of Palaeontology), כמאה וחמישים קילומטרים מצפון לפארק, וכיום מועברים אליו כל הממצאים מהפארק.

ב-26 באוקטובר 1979 הוכרז הפארק כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. נימוקי ההכרזה היו בתי הגידול הייחודיים של הבתרונות ואזור גדת הנהר, והחשיבות העולמית של המאובנים שנמצאו באזור.

בפארק נמצא מרכז מבקרים המציג תערוכות על דינוזאורים, מאובנים, הגאולוגיה והטבע שבפארק. סמוך למרכז המבקרים נמצא גם הצריף של ג'ון ווייר (Ware), שהיה בוקר אמריקאי אפריקאי, שחי במחצית השנייה של המאה ה-19. וייר נולד למשפחת עבדים בדרום קרוליינה, בארצות הברית, ולאחר מלחמת האזרחים האמריקנית, למד את מקצועו ושוחרר מעבדות. הוא היה הראשון שהביא עדר בקר לאלברטה, והיה מראשוני הבוקרים באזור. הוא נודע בכוחו הפיזי הרב ובמיומנותו כבוקר, והפך לדמות עממית מפורסמת. וייר חי באזור הפארק, וכמה אתרים באזור נקראים על שמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]