הפוליטביורו של המפלגה הקומוניסטית הסינית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפוליטביורו של המפלגה הקומוניסטית הסינית
מדינה הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
היסטוריה
תקופת הפעילות 1949–הווה (כ־75 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהיגים
יושב ראש שי ג'ינפינג עריכת הנתון בוויקינתונים
משכן
עריכת הנתון בוויקינתונים
הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפוליטביורו או הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית הסינית, שנודעה בשם הלשכה המרכזית לפני 1927, הוא הגוף שמקבל החלטות במסגרת המפלגה הקומוניסטית הסינית (המק"ס). נכון לשנת 2021, קבוצה זו כוללת 25 בכירים המפקחים על המפלגה. בניגוד לפוליטביורו של מפלגות קומוניסטיות אחרות, מוקד הכוח בפוליטביורו הסיני מתרכז בוועדה הקבועה של הפוליטביורו, קבוצה קטנה יותר של חברי הלשכה הפוליטית.

הפוליטביורו נבחר באופן סמלי על ידי הוועד המרכזי של המפלגה. אולם בפועל, בכירי הפוליטיקה העילית הסינית מאמינים שהפוליטביורו הוא גוף שמנציח את עצמו, כאשר חברים חדשים הן בפוליטביורו והן בוועדה הקבועה שלו נבחרו באמצעות סדרת דיונים על ידי חברי הפוליטביורו הנוכחי וחברי הוועד הפועל של הפוליטביורו לשעבר. חברי הפוליטביורו הנוכחי ולשעבר עורכים סדרת סקרי קש לא פורמליים כדי לקבוע את רמת התמיכה של הקבוצה בכל חברות מועמדת חדשה בפוליטביורו. תהליך הבחירה בפוליטביורו החדש מתחיל בפגישה בדלתיים סגורות של הוועדה הקבועה של הפוליטביורו לפני התכנסות הקונגרס הלאומי של המפלגה.[1][2]

עיקר כוחו של הפוליטביורו טמון בכך שחבריו מחזיקים בדרך כלל בתפקידים במשרות מדינה ברפובליקה העממית של סין ועם השליטה במינויי כוח אדם שיש לפוליטביורו ולמזכירות. בנוסף, חלק מחברי הפוליטביורו מחזיקים בתפקידים מחוזיים בעלי השפעה חזקה. לא ברור כיצד פועל הפוליטביורו באופן פנימי, אך נראה שהרכב הפוליטביורו המלא נפגש פעם בחודש והוועדה הקבועה נפגשת מדי שבוע. ההערכה היא, שנוהג תדירות המפגשים הוא הרבה יותר נדיר מאשר נוהג פגישות הפוליטביורו הסובייטית לשעבר. נראה כי סדר היום של הישיבות נשלט על ידי המזכיר הכללי וההחלטות מתקבלות בהסכמה ולא בהצבעה ברוב.[3]

הלשכה הפוליטית הושתתה על ידי מזכירות המפלגה הקומוניסטית הסינית בראשית שנות השמונים של המאה ה-20 תחת הו יאבנג,[4] אך צמחה מחדש ככוח דומיננטי לאחר הדחתו של הו ב-1987.

הרכב ובחירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שנות התשעים של המאה ה-20, חברי הפוליטביורו מילאו במקביל תפקידים במנגנון המפלגתי, בתפקידי מדינה וכראשי סניפים אזוריים של המפלגה.[5] בנוסף, החברים המשרתים במגזר הצבאי והביטחוני הוגבלו ל-3 תפקידים מתוך 21, וזאת בניגוד לשנות השמונים, כאשר לרוב החברים היה רקע צבאי. בשנת 2017, לקראת הלשכה הפוליטית של הוועד המרכזי ה-19, מלבד ראשי ארבע ההיררכיות המוסדיות העיקריות - המק"ס, הקונגרס העממי הלאומי, מועצת המדינה והוועדה לייעוץ פוליטי, היו שישה חברים שכל אחד מהם מילא תפקידים במפלגה. הממשלה הלאומית, הממשלות האזוריות ושלוש מהצבא.

הגיל הממוצע של חברי הפוליטביורו בשנת 2017 היה 62, שהיה דומה לגילאים בעשורים החולפים. לפני כן, תחת הובלתו של דנג שיאופינג המפלגה עודדה בכוונה תחלופה של חבריה, על ידי הטלת מגבלות כהונה וגיל פרישה.

באוקטובר 2017, בישיבת המליאה הראשונה של הוועד המרכזי ה-19 של המק"ס, הוחלט כי כל חברי הלשכה הפוליטית יגישו מצג שנתי בכתב בפני הוועד המרכזי והמזכיר הכללי.[6] במרץ 2018 כל חברי הוועדה הקבועה וחברי הלשכה הפוליטית ערכו את המצגת בכתב לראשונה בפני הוועד המרכזי והמזכיר הכללי שי ג'ינפינג.[7] ב-2021 הפוליטביורו אישר לראשונה למשפחות בסין להביא ילד שלישי למשפחה לאחר הקלות על הגבלת הילודה שכבר ניתנו בעשור שקודם לכן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Li, Cheng (2016). Chinese Politics in the Xi Jinping Era: Reassessing Collective Leadership (באנגלית). Brookings Institution Press. ISBN 9780815726937. נבדק ב-18 באוקטובר 2017. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ Kang Lim, Benjamin (20 בנובמבר 2017). "Exclusive: China's backroom powerbrokers block reform candidates - sources". Reuters. נבדק ב-18 באוקטובר 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Miller, H. "Hu Jintao and the Party Politburo" (PDF). China Leadership Monitor. Hoover Institution. p. 5. נבדק ב-15 באוקטובר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Li, Cheng et al. (2008).
  5. ^ Miller, Alice.
  6. ^ "中共中央政治局召开会议 研究部署学习宣传贯彻党的十九大精神". אורכב מ-המקור ב-2020-11-09. נבדק ב-2019-02-28.
  7. ^ "中央政治局同志向党中央和习近平总书记述职". אורכב מ-המקור ב-2020-11-09. נבדק ב-2019-02-28.