הפיגועים בקניה (2002)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפיגועים בקניה
תאריך 28 בנובמבר 2002
מקום מומבסה, קניה
קואורדינטות 4°03′00″S 39°39′58″E / 4.05°S 39.666°E / -4.05; 39.666
סוג פיגוע תופת, ניסיון הפלת מטוס
נשק מכונית תופת, חגורת נפץ, טילי כתף מדגם 9K32 סטרלה-2
הרוגים 15
פצועים 80
מבצע אל-קאעידהאל-קאעידהאל-קאעידה
(למפת מומבסה רגילה)
 
הפיגועים בקניה
הפיגועים בקניה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפיגועים בקניה הם שני פיגועים רצופים שנערכו בקניה ב־28 בנובמבר 2002, על ידי ארגון טרור המקורב לאל־קאעדה:

  • תקיפת מלון "פרדייז", פיגוע שבו נהרגו שלושה ישראלים ו־13 קנייתים.
  • ניסיון תקיפת טיסה 582 של ארקיע באמצעות טיל כתף שכשל.

הפיגועים בוצעו על ידי טרוריסטים אסלאמיסטים מארגון טרור אסלאמי המקורב לאל-קאעידה בשם "אל-איתיחאד אל-איסלמיה" (אנ'). עבדאללה מוחמד פאזול, מנהיג אל-קאעידה במזרח אפריקה, שעמד מאחורי פיגועים אלה, נהרג בסומליה ביוני 2011.[1]

תקיפת מלון "פרדייז"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 בנובמבר 2002 במהלך חופשת החנוכה ביקרה בקניה קבוצה של כ-200 ישראלים לטיול ספארי. חוליית טרור אסלאמי עקבה אחריהם לאחר שנחתו בשדה התעופה בקניה והמשיכו לכיוון מלון "פרדייז" במומבסה. משהגיעה קבוצת הישראלים למלון, אנשי החוליה הגיעו עם מכונית תופת, אחד מהמחבלים נכנס ללובי והפעיל את חגורת הנפץ שעל גופו בעוד ששאר חברי החוליה שחיכו בחוץ הגיעו עם מכונית תופת לכיוון המלון ופוצצו עצמם בכניסה.

המלון נשרף כולו וכתוצאה מכך נהרגו 15 איש, בהלקניה משלחת של חיל הרפואה והיחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669), שהחזירה לישראל את הפצועים וההרוגים הישראלים[2].

חקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר התקרית התברר כי את ניסיון הפלת המטוס ואת הפיגוע במלון הישראלי "פארדייז", שאירע באותו יום ובו נהרגו שלושה ישראלים ו-13 קנייתים, ביצעו פעילי ארגון טרור אסלאמי המקורב לאל-קאעידה בשם אל "איתיחד אל איסלמיה".[3] בשנת 2004 נעצרו שלושה בחשד שביצעו את הפיגועים.[4]

הועלתה השערה שהסיבה לכישלון הפיגוע היא שכיסוי ראש הביות של הטיל לא הוסר, מה שגרם לטילים להחטיא.[5]

כשבוע לאחר האירוע נמצאו שרידי אחד הטילים בכפר צ'יזרי, הטיל השני שלא התפוצץ נמצא בכפר נגינדו, כשני קילומטרים מצ'יזרי.[6] בעקבות האירוע הופסקו טיסות מטוסים ישראליים לקניה.

הקנייתים הסתייעו לצורך החקירה באנשי מודיעין אמריקנים וישראליים שהצליחו לחשוף את פעילות המפגעים. רוב האחראיים והמבצעים של הפיגוע הכפול נהרגו או נתפסו על ידי האמריקנים וכוחות ביטחון נוספים במשך השנים.

מבצעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאזול עבדאללה מוחמד מפקד הפיגוע המשולב במומבסה, נהרג ב-2011 בידי חיילים סומלים. סאלח עלי סאלח נבהאן ששיגר טיל לעבר המטוס נהרג בסומליה ב-2009 על ידי הצי האמריקני. חברו לחוליה עיסא עת'מאן עיסא נעלם ב-2007. אבו טלהא אל סודני שסיפק את הטילים נהרג ב-2007 בסודאן בתקיפת מטוס אמריקני. עבדאללה אחמד עבדאללה המנהיג הרוחני של אל קאעידה בקרן אפריקה נהרג בטהראן ב-2020.

ההערכה היא כי מארגני המתקפות ביקשו להפחית דרמטית את פעילות ישראל ביבשת אפריקה. לשני הפיגועים בו זמנית הייתה השפעה ישירה על ענף התיירות בישראל. מלון פרדייז היה נכס בבעלות ישראלית על חוף הים, שהרבה נופשים ישראלים פקדו אותו.

הקבוצה המיליטנטית של אל-שבאב מרוכזת בעיקר בסומליה ובגלל אבטחת גבול חלשה, לעיתים קרובות זולגת לקניה. בקניה קיימת אוכלוסייה מיעוט מוסלמית שהייתה מנוכרת מבחינה היסטורית, המתנגדת יותר ויותר לפעילויות מערביות בקניה. אוכלוסייה זו איפשרה לתנועה הג'יהאדיסטית להשיג אחיזה חזקה בתוך קניה וסייעה לה לפעול.

בעקבות התקרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות התקרית המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית (DHS) השקיעה במחקר ובפיתוח מערכות מתקדמות להגנה על מטוסים מפני טילים,[7] ישראל פיתחה את מערכת ההגנה למטוסי נוסעים בשם מגן רקיע, וחברות תעופה ציידו חלק ממטוסי הנוסעים שלהן במערכות לשיבוש טילים.[8]

בעקבות התקרית מדינות אירופה המליצו לאזרחיהם להימנע מלנסוע לקניה, וקניה נפגעה כלכלית עקב הפסקת התיירות בשנים שלאחר הפיגועים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]