הפיגוע במתחם חיילי ארצות הברית בח'ובאר

הפיגוע במתחם חיילי ארצות הברית בח'ובאר
תאריך 25 ביוני 1996 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום ח'ובאר עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 26°15′40″N 50°12′22″E / 26.261088888889°N 50.206230555556°E / 26.261088888889; 50.206230555556
סוג פיגוע תופת עריכת הנתון בוויקינתונים
הרוגים 19 עריכת הנתון בוויקינתונים
פצועים 498 עריכת הנתון בוויקינתונים
מבצע חזבאללה אל-חג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מראה בניין 131 לאחר הפיגוע

הפיגוע במתחם חיילי ארצות הברית בח'ובאר התרחש ב-25 ביוני 1996. משאית תופת התפוצצה בסמוך לבניין מגורים במתחם של חיילי ארצות הברית בעיר ח'ובאר, ליד דהראן שבערב הסעודית. בפיגוע נהרגו 19 חיילים אמריקאים ונפצעו 498 אנשים.

הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרתו של הפיגוע הייתה מתחם של חיילי ארצות הברית בח'ובאר, שבו התאכסנו בין השאר חיילים של חיל האוויר האמריקאי, שהשתייכו לאחת היחידות שעסקו באכיפת האיסור על טיסות עיראקיות במרחב אווירי בחלקה הדרומי של עיראק (האזור האסור לטיסה הוגדר ככזה לאחר מלחמת המפרץ).

בימים הראשונים של חודש יוני 1996 העמיסו מחבלים חומרי נפץ על גבי משאית גז או ביוב שקנו. על פי הערכה שנעשתה לאחר הפיגוע הועמסו עליה 1,400 עד 2,200 קילוגרם של חומר נפץ ובנוסף לכך בנזין.

משאית התופת שהייתה מלווה ברכב חלוץ וברכב מילוט הגיעו אל מתחם המגורים של חיילי ארצות הברית בח'ובאר ב-25 ביוני בשעה 21:43. כלי הרכב ניסו להיכנס למתחם\ אך הזקיפים בשעריו מנעו זאת מהם. לאחר מכן הוביל רכב הסיור את המשאית אל מגרש חניה שהיה צמוד לגבול החיצוני של המתחם האמריקאי. המחבלים החנו את המשאית ליד הגדר, כ-22 מטרים מבניין מס' 131, בניין מגורים בן שמונה קומות. בינו לבין המשאית ניצבו הגדר ההיקפית של המתחם ולידה מחסומי בטון, שורת עצים קטנים וכביש פתוח. לאחר הצבת המשאית עזבו המחבלים את המקום ברכב המילוט. המשאית התפוצצה שלוש או ארבע דקות לאחר מכן, בשעה 21:50 לערך.

זקיף אמריקאי על גג בנין מס' 131, רב-סמל אלפרדו גואררו, ראה את המחבלים והמשאית והבין שמדובר באיום. הוא הזעיק את אנשי הביטחון של המתחם ויזם פינוי של הבניין, אשר היה בעיצומו בעת שהמשאית התפוצצה, ועל ידי כך הציל קרוב לוודאי חיים רבים.

עוצמת ההתפוצצות שהפיק מטענה של המשאית הוערך כשקול להתפוצצות של לפחות 9 טון TNT. ההתפוצצות הורגשה עד למרחק של 30 קילומטרים מהמקום, בבחריין השכנה. כוח ההתפוצצות הסב נזקים כבדים לשישה מבנים במתחם האמריקאי. קירו של בניין 131 שפנה אל המשאית נהרס כולו. זכוכיות חלונות נופצו בכל המבנים ברדיוס של כקילומטר וחצי סביב מוקד הפיצוץ. במקום בו עמדה המשאית נפער מכתש בקוטר של 26 מטרים ובעומק של 11 מטרים.[1] אספקת החשמל לרבים מהמבנים במתחם נותקה ומהומה השתררה במקום. החיילים האמריקאים התפנו ממבני המגורים ועסקו בפינוי הנפגעים לחדר האוכל שבמתחם, שהוסב לתחנת איסוף.

בנוסף להתרעה שסיפק הזקיף תרמו עוד שני גורמים להפחתת מספר הנפגעים בהתפוצצות: ברגע ההתפוצצות נמצאו חיילים רבים בחדר מדרגות בצד הבניין המרוחק מהמשאית; בנוסף, מחסומי הבטון שליד הגדר ההיקפית הסיטו חלק מכוח ההתפוצצות כלפי מעלה והרחק מקומות הבניין התחתונות, ועל ידי כך אפשר שמנעו את קריסתו המוחלטת.

בסך הכל נהרגו באירוע 19 קצינים וחיילים מחיל האוויר של ארצות הברית. מספר הפצועים הגיע ל-498, מבני לאומים שונים.

רב-סמל גואררו עוטר במדליית חייל חיל האוויר על פעולתו שתרמה להקטנת מספר הנפגעים באירוע.

לאחר הפיגוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכתש שהותירה התפוצצות משאית התופת

בעקבות הפיגוע הועברו כוחות ארצות הברית, בריטניה וצרפת שהיו מוצבים באזור דהראן אל בסיס חיל האוויר הסעודי על שם הנסיך סולטן, מדרום מערב לדהראן ובקרבת הבירה ריאד, שהיה מבודד ומוגן בצורה טובה יותר.

במהלך חקירת הפיגוע נמתחה ביקורת חריפה על הכוחות המזוינים של ארצות הברית ועל קהיליית המודיעין שלה, בטענה שלידיהם הגיעו התראות רבות וממוקדות אודות כוונה לפגוע בחיילי ארצות הברית במתחם בח'ובאר, אך לא ניתנה אליהן התייחסות נאותה. כמו כן נטען כי נפלו ליקויים רבים באבטחת המתחם.

זהות האחראים לפיגוע לא נקבעה בוודאות. בקשר לכך הועלו שתי טענות:

  • הפיגוע הוצא לפועל על ידי ארגון אל-קאעידה בטרם העתיק את פעילותו מערב הסעודית לאפגניסטן, וממשלת ערב הסעודית האשימה בפיגוע חוגים שיעים קיצונים שנתמכו לטענתה על ידי איראן, משום שלא היה לה נוח להודות בהיווצרותו של ארגון טרור מקומי על אדמתה.
  • הפיגוע נעשה במעורבותה ובסיועה של איראן.

בשנת 2006 פסק שופט פדרלי בארצות הברית שדן בתביעת פיצויים שהוגשה לפניו בגין הפיגוע כי הוא הוצא לפועל על ידי אנשי חזבאללה בסיועה של איראן, ופסק כי על איראן לשלם למשפחות הקורבנות בפיגוע סך של 254 מיליון דולר.[2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בתוך כמה שעות החל המכתש להתמלא במי ים מהמפרץ הפרסי, שחופו נמצא כקילומטר מהמקום.
  2. ^ וושינגטון פוסט, 26 בדצמבר 2006.