הפרעה נוירו-התפתחותית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפרעה נוירו-התפתחותית
קישורים ומאגרי מידע
MeSH D065886
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפרעות נוירו-התפתחותיותאנגלית: Neurodevelopmental disorder) הן לקויות בגדילה והתפתחות המוח או מערכת העצבים המרכזית. הפרעות אלו באות לידי ביטוי לראשונה בתקופת ההתפתחות[1]. כלומר, במהלך גילאי הילדות.

הפרעות נוירו-התפתחותיות מאופיינות בפגיעה בתפקוד האישי, החברתי, האקדמי או התעסוקתי[1]. הן יכולות להשפיע על הרגש, יכולות הלמידה, שליטה עצמית וזיכרון.

התפתחות והשפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרעה נוירו-התפתחותית מופיעה בשלבי ההתפתחות המוקדמים, לרוב עוד לפני הכניסה לבית הספר[1]. הפרעות שנחשבות כנוירו-התפתחותיות ביסודם, או שיש להן השלכות נוירו-התפתחותיות כשהן מופיעות בינקות ובילדות. הפרעות נוירו-התפתחותיות קשורות ברמות שונות של קושי ויכולות להשפיע משמעותית על חייו של הפרט ושל משפחתו.

הפרעה נוירו-התפתחותית יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים ובתווך חומרה רחב, הנע בין קשיי למידה או הנמכה בתפקודים ניהוליים ועד לפגיעות גלובליות בכישורים חברתיים או באינטליגנציה[1].

הפרעות נוירו-התפתחותיות על פי DSM 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

המצבים הבאים מוגדרים כהפרעה נוירו-התפתחותית על פי 5 DSM[1]:

תחלואה נלווית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תחלואה נלווית

לעיתים קרובות הפרעה נוירו-התפתחותית אחת מופיעה יחד עם הפרעה נוירו-התפתחותית אחרת[1]. מצב מסוג זה מכונה תחלואה נלווית או תחלואה כפולה.

דוגמאות נפוצות לכך הן השילוב בין הספקטרום האוטיסטי ללקות שכלית, כמו גם השילוב בין הפרעת קשב ללקות למידה[1]. עבור מקרים אלו יש לפנות לאנשי המקצוע המתמחים בכל אחד מהגורמים לצורך אבחון וטיפול מותאמים. כתוצאה מכך ישנם מצבים בהם נדרשת התערבותו של יותר מאיש מקצוע אחד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 7 American Psychiatric Association - APA, (2013). DIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS, FIFTH EDITION - DSM 5.


הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.