הפשיטה על סנטוריני

ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הפשיטה על סנטוריני
המיקום של האי סנטוריני בים האגאי
המיקום של האי סנטוריני בים האגאי
מערכה: הקרב על הים התיכון
מלחמה: מלחמת העולם השנייה
תאריך הסכסוך 24 באפריל 1944
מקום סנטוריני עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 36°25′12″N 25°25′54″E / 36.42°N 25.43166667°E / 36.42; 25.43166667
תוצאה ניצחון לבעלות הברית
הצדדים הלוחמים

בריטניהבריטניה בריטניה
ממלכת יווןממלכת יוון ממלכת יוון

גרמניה הנאציתגרמניה הנאצית גרמניה הנאצית
הרפובליקה הסוציאלית האיטלקיתהרפובליקה הסוציאלית האיטלקית הרפובליקה הסוציאלית האיטלקית

מפקדים

בריטניהבריטניה אנדרס לאסן
ממלכת יווןממלכת יוון סטפנוס קאסוליס

גרמניה הנאציתגרמניה הנאצית לוטננט הסה

כוחות

בריטניהבריטניה 19 חיילי SBS

חייל מצב

אבדות

2 חיילים הרוגים

40 חיילים הרוגים או פצועים
19 שבויים

5 אזרחים הוצאו להורג
13 אזרחים נהרגו כתוצאה מפיצוץ מבנה
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הפשיטה על סנטוריני התרחשה ב-24 באפריל 1944, כחלק מהמערכה על הים התיכון במלחמת העולם השנייה. הפשיטה נערכה על ידי שירות הסירות המיוחד (SBS) הבריטי, נגד חיל המצב המשולב של כוחות גרמניים ואיטלקיים ששהה באי סנטוריני (תירה) בים האגאי. הפשיטה בוצעה במקביל לפעולות דומות באיוס, מיקונוס ואמורגוס(אנ'), שמטרתן הייתה להרוס עמדות תצפית ימיות ותחנות רדיו של כוחות מדינות הציר באיים הקיקלאדיים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך חורף 1943 הבטיחו הגרמנים את שליטתם על האיים האגאיים, ובאביב 1944 עדיין החזיקו הגרמנים חילות מצב באיים. הבריטים רצו לשמור על חזית משנית בים האגאי ולכן, לאחר נפילת האיים קוס ולרוס, הטיל פיקוד המזרח התיכון על שירות הסירות המיוחד לתקוף את הכוחות הגרמניים ששהו באיי יוון הכבושים, כגון סנטוריני.

הפשיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 באפריל יצא כח של 19 חיילי הקומנדו הבריטי, בפיקודו של מייג'ור אנדרס לאסן (קצין דני שהצטרף ליחידת הקומנדו הבריטי), ממחבוא במפרץ באליסו, טורקיה, על סיפונן של שתי ספינות מסוג סקונר. לאחר מסע בן שלושה ימים, שכלל עצירות ביניים באיים סירנה ואנידרוס, נחתה הקבוצה בחוף המזרחי של סנטוריני, ליד קייפ קולומבו, בלילה שבן 22 באפריל ל־23 באפריל. הקבוצה צעדה לכיוון הכפר וורבולוס ולאחר שיצרה קשר עם המקומיים הסתתרה במערה סמוכה. שתי ספינות הסקונר חיפשו מחסה באיי כריסטיאניה הסמוכים, דרומית מערבית לסנטוריני. אחד מחברי קבוצת הקומנדו היה הלוטננט היווני סטפנוס קאסוליס (ביוונית: Στέφανος Καζούλλης). ב-23 באפריל הובל קאסוליס על ידי מקומיים לבירתה של סנטוריני, פירה, כדי לאסוף מידע מודיעיני.

לאחר שקיבל מידע מקאסוליס, החליט לאסן לחלק את כוחו לשלושה כוחות משנה: כוח אחד נועד לתקוף את מגורי החיילים הגרמניים בפירה; כוח שני יפשוט על מעונו של מפקד חיל המצב הגרמני בפירה, לוטננט הסה, וילכוד אותו; וכוח שלישי ינטרל את תחנת הרדיו באימרוביגלי, כ-2 קילומטרים מצפון לפירה. לתחנה זו היה טווח ארוך, והיא שימשה כתחנת ממסר לקשר בין אתונה לכרתים.

שעת הפעולה נקבעה לשעה 00:45 ב-24 באפריל, ושלושת כוחות המשנה הובלו למטרותיהם על ידי מדריכים מקומיים. מגורי החיילים היו ממוקמים במרכז פירה, בקומה השנייה של בניין שבו פעל בנק. הכוחות התוקפים הגיעו משני כיוונים שונים ולמרות נביחות של כלבי השמירה, הצליחו להפתיע את חיל המצב שמנה 40 חיילים ולהרוג את רובם. במהלך התקיפה נפגע קאסוליס מכדור בחזה ומת מיד. גם סמל פרנק קינגסטון נורה בבטנו ומת מפצעיו כמה שעות לאחר מכן. הניסיון ללכוד את המפקד הגרמני נכשל מכיוון שהוא וכמה אחרים הצליחו להימלט ללא פגע. הבניין שבו נמצא מתקן הרדיו פוצץ בפצצות זמן. חיילי הקומנדו נמלטו באמצעות שתי ספינות הסקונר שלהם, ולקחו עמם כמה מהתושבים המקומיים שעזרו להם.

פעולת תגמול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 באפריל הקיפה תגבורת גרמנית מהאי מילוס את וורולוס. הם אספו את כל הגברים המקומיים בני 14 ומעלה ואיימו עליהם בפעולת תגמול אם לא יחשפו את התושבים שסייעו לחיילי הקומנדו הבריטי. כמה מתושבי הכפר הודו שסייעו לחיילי הקומנדו הבריטי במשימתם והוצאו להורג על ידי כיתת יורים. בסך הכל הוצאו להורג חמישה גברים, ביניהם ראש עיריית הכפר. לא ברור מדוע ניצלו שאר תושבי הכפר מענישה ומדוע הגרמנים לא הסבו נזק לכפר עצמו. נטען כי זו הייתה תוצאה של מכתב שכתב מייג'ור לאסן למפקד חיל המצב הגרמני, הסה, שבו הזהיר אותו ששמו ידוע לבעלות הברית שישפטו אותו כאחראי על כל פעולת תגמול שיורה לבצע. בוורוולוס הוקמה אנדרטה לזכר הקורבנות.

תוצאות הפשיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני חיילי קומנדו בריטים נהרגו במבצע וחמישה אזרחים נורו כנקמה לאחר מכן. עוד 13 אזרחים מאימרוביגלי, שקיוו לאסוף דברים מהאספקה גרמנית בבניין הרדיו, מתו כאשר פצצות הזמן שהותקנו בו התפוצצו. מספר ההרוגים הגרמנים היה בסביבות 40 ו-19 נלקחו בשבי. בשל האלימות שבה לווה, נודע המבצע בשם "מרחץ הדמים של לאסן". הפשיטה, ופעולות דומות לה, אילצו את הגנרל הגרמני אולריך קלימן להורות לחייליו כי "(הם) חיים במדינת אויב" ולתגבר את כוחות המצב בים האגאי ב-4,000 איש. כוחות אלו נותרו במקומם עד סוף המלחמה, ולא סייעו בחזיתות אחרות. באוגוסט 1944, לאחר מותו, זכה קאסוליס בעיטור צלב הגבורה היווני.[1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Ανθυπολοχαγός Στέφανος Καζούλλης - Καταδρομή στην Σαντορίνη". arxipelagos.org (ביוונית).