הצבעים הלאומיים של גרמניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הצבעים הלאומיים של גרמניהגרמנית: Die Nationalfarben Deutschlands) הם שחור, אדום וזהב. הם שימשו כצבעי הדגל של רפובליקת ויימאר, גרמניה המערבית, גרמניה המזרחית וכיום משמשים כצבעי דגל גרמניה המאוחדת. הקבינט הגרמני הפדרלי פרסם בשם ממשלת גרמניה ב-2 ביוני 1999 את העיצוב הרשמי המפרט את הצבעים המדויקים לדגל הגרמני:

תבנית שחור אדום זהב
RAL 9005
שחור
3020
אדום
1021
צהוב קדמיום
HKS 0, 0, 0 5.0PB 3.0/12 6.0R 4.5/14
CMYK 0.0.0.100 0.100.100.0 0.12.100.5
פנטון Black 485 7405*
HTML
#000000
#FF0000
#FFCC00

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור צבעי השחור-אדום-זהב שאוב מצבעי המדים של הליצו פרייקורפס, כוח מתנדבים פרוסי אשר הוקם ולחם במלחמות הנפוליאוניות. כוח מתנדבים זה, שעל חייליו היה לדאוג לעצמם לציוד ולביגוד, לבש מדים שחורים השזורים בעיטורי דרגה אדומים ובכפתורי פליז זהובים. הצבע השחור נבחר משיקולים פרקטיים שכן שחור היה הצבע היחידי בו ניתן היה לצבוע את בגדי האזרחים בצורה אחידה וללא כל גוון שונה. עם הקמת רפובליקת ויימאר ב-1918 אומץ הטריקולור האופקי שחור-אדום-זהב במקום דגל הקיסרות הגרמנית, טריקולור אופקי שחור-לבן-אדום, כמחווה לליצו פרייקורפס ולרעיונות הרפובליקניים והדמוקרטיים שבהם האמינו המתנדבים. לאחר פירוק הרפובליקה ב-1933 על ידי עליית היטלר לשלטון, שונה הדגל לדגל גרמניה הנאצית, ודגל רפובליקת ויימאר בוזה. הנאצים כינו את סכמת הצבעים הזאת בשורת כינויי גנאי כגון "שחור-אדום-חרדל" או "שחור-אדום-צואה". לאחר תבוסת גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה ופירוקה, אימצו הן גרמניה המערבית והן גרמניה המזרחית את הטריקולור של רפובליקת ויימאר כדגלן, אם כי גרמניה המזרחית הטעינה אותו בסמלה. עם איחוד גרמניה מחדש ב-1990, הוכרז דגל גרמניה כטריקולור שחור-אדום-זהב, דגל המשמש אותה עד היום.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימושים מדיניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצבעים הלאומיים של גרמניה משמשים, כאמור, כצבעים בדגל גרמניה, בסמל גרמניה, דגל הצי הגרמני ודגל השירות הפדרלי, אך גם מופיעים, עם מטען, בדגלן של שלוש ממדינות גרמניה: סקסוניה התחתונה, חבל הסאר וריינלנד-פפאלץ. כמו כן, הטריקולור מופיע בסמל מפלגת הימין הרדיקלי הגרמנית "הרפובליקנים" (Die Republikaner).

בספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצבעים הלאומיים של גרמניה כמעט ולא משמשים בספורט: מדי הנבחרת הם בדרך כלל בצבע לבן או שחור עם עיטורים אדומים, והזהב לא מופיע בהם כלל. עם זאת, מדי נבחרת הכדורסל הם אדומים עם עיטורים זהובים ושחורים. עוד מקומות בהם מופיע הטריקולור בשלמותו הם בתחתית סמל נבחרת גרמניה בכדורגל, הליגה השלישית ופדרציית הכדורגל הגרמנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]