הצינור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף הצנרת)
הצינור
לוגו התוכנית החל מינואר 2019
לוגו התוכנית החל מינואר 2019
מבוסס על פינה במסגרת "המגזין עם אושרת קוטלר", חדשות עשר
סוגה אקטואליה עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים גיא לרר
מנחים גיא לרר (אוגוסט 201016 באוגוסט 2017, 16 בינואר 2019 – הווה)
שי-לי שינדלר (16 בינואריוני 2019,[1] אפריל 2020 – הווה)
טל ברמן (3 בספטמבר 2017 – ינואר 2019)
משתתפים כתבי "הצינור" ואורחים באולפן
ארץ מקור ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תוכנית המשך הצנרת
הפקה
מפיק

תמי מרגלית, גלעד שיאון, עמית אסרף (2017–2019)

מגי וילנסקי מדיה
חברת הפקה חדשות עשר (2010–2019)
רשת מדיה (2019–רץ)
עורכים

ערן בר-און

אדם שפיר
אתר צילומים אולפני "חדשות עשר", גבעתיים (2019–2020)
אולפן רשת (2019–רץ)
מוזיקה עירד אישל
אורך פרק 25–60 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ עשר (2010–2019)
ערוץ 13 (2019–רץ)
פורמט (תמונה) 16:9
תקופת שידור מקורית אוגוסט 2010 – הווה
קישורים חיצוניים
אתר התוכנית
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סמל התוכנית
לוגו התוכנית החל מספטמבר 2017 ועד ינואר 2019

"הצינור" (נקראה במשך מספר שנים בשם "צינור לילה") היא תוכנית אקטואליה יומית העוסקת בחדשות מתוך הרשת, בתרבות רשת וטכנולוגיה, זוכת פרס האקדמיה הישראלית לטלוויזיה. התוכנית שודרה בעבר בערוץ עשר והחל מ-16 בינואר 2019 משודרת בערוץ 13.

התוכנית התחילה כפינה של גיא לרר במהדורת החדשות המרכזית במוצאי שבת, בשם "הצינור", בה מוצגים הסרטונים שיצרו את מרב העניין במהלך אותו שבוע ברשת. בשנת 2010 התוכנית עלתה לשידור כתוכנית עצמאית, תחת השם "צינור לילה", ושודרה בחצות. בשנת 2015 הוקדמה התוכנית לשעה 22:30, לאחר תוכנית הפריים טיים של הערוץ.

ב-16 באוגוסט 2017 הגיש גיא לרר את התוכנית בפעם האחרונה בערוץ 10. מאז 3 בספטמבר 2017 הגיש טל ברמן את התוכנית. במועד זה גם הוחלפה הגרפיקה של התוכנית בגרפיקה חדשה. לרר עבר להנחות תוכנית במתכונת דומה בשם "הצנרת", ששודרה ברשת 13.


כחלק ממיזוג רשת-עשר, הוחלט כי לרר יחזור להגיש את "הצינור", זאת על רקע הסכסוך שהתגלע בין לרר לערוץ עשר בעקבות המאבק שניהלו הצדדים על דף הפייסבוק של התוכנית (בהרחבה בפסקה), בעוד ברמן יעבור להגיש את "היום שהיה" בחדשות עשר, שהסבה את שמה ל"חדשות 13".[2][3]

בשנת 2021 זכתה התוכנית בפרס "כד החלב" על שם מוטי קירשנבאום של פסטיבל שובר מסך, על קידום פרויקטים חברתיים כדוגמת: "שיירות הסיוע" ו"תעבירו את זה הלאה"

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמלילים קודמים: של הפינה (קודם שהפכה לתוכנית עצמאית) ושל התוכנית

"צינור לילה" עלתה לשידור לראשונה ב-15 באוגוסט 2010. העורך הראשון שלה היה ארנון גל. המנחה מראשית דרכה הוא גיא לרר. התוכנית מוגשת כמגזין אקטואליה ובנויה מכמה מרכיבים: מבזק של חדשות היום ברשת אותו הגישו בתקופות שונות ניתאי אלבוים שגם שימש כעורך המשנה של התוכנית, בר שם-אור וגלי גינת. ראיונות באולפן או בשטח, פינה של כתב באולפן או דיווח של כתב מהשטח, כתבות תחקיר וצבע, פינת חדשנות טכנולוגית ופינת "הסרטונים שעשו את היום ברשת" שכוללת סרטוני רשת משעשעים שמגישה אחת ממגישות הרצף שי-לי שינדלר או סיון אברהמי, ולאחר מכן גם מי-רן מנקס. בעבר ירדן הראל והדר עוזרי שימשו כמגישות רצף. ב-21 ביוני 2017 נודע כי אביה מלכה, השחקנית כוכבת הסדרה כדברא, תצטרף לגיא לרר בתוכנית והיא תוגש על ידי שניהם.[4]

מאז עלייתה של "צינור לילה" הוצגו בה פינות בהגשת אנשי חדשות 10 ובנוסף פינות קבועות של אורחים: עמנואל הלפרין, ויטה קיירס, גיל רימון וטל גרנות. רבקה מיכאלי מגישה פינת ביקורת משעשעת על אפליקציות סלולריות, ישראל גודוביץ' שפט בתחרות "המפגע של המדינה" שבחנה תקלות בנייה במרחב הציבורי ובנוסף, לובו ויזנר ואלי זולטא בחנו את השאלות שהגולשים הציגו לגוגל וידוענים מקריאים על עצמם ציוצים מרושעים מטוויטר שהגולשים כתבו עליהם.

התוכנית "צינור לילה" זוכה למדרוג גבוה ביחס לשעת השידור שלה ונחשבת לתוכנית פופולרית בערוץ 10, היא זכתה בתואר תוכנית המקור הטובה ביותר לשנת 2013 של "עכבר העיר". בשנת 2014 זכתה התוכנית לפרס האקדמיה הישראלית לטלוויזיה תחת הקטגוריה "תוכנית מגזין בתחומי תרבות ופנאי הטובה ביותר".

ב-16 באוגוסט 2017 הגיש לרר בפעם האחרונה את "הצינור", עקב עזיבתו את ערוץ 10 ומעברו לזכיינית "רשת", שם הוא הגיש תוכנית מתחרה בשם "הצנרת". מאז 3 בספטמבר 2017 ועד המיזוג, טל ברמן הגיש את "הצינור" במקומו. במועד זה גם הוחלפה הגרפיקה של התוכנית בגרפיקה חדשה.

ב-7 במאי 2023 התוכנית עברה לשידור ברצועת 19:00, לאחר שנים ששודרה ברצועת הלייט-נייט. כחלק מהשינוי הצטרפו לתוכנית פינות חדשות.

חשיפות ואירועים מיוחדים בתוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • באוקטובר 2010 חשפה התוכנית סרטון בו נראה חייל צה"ל רוקד ריקודי בטן מול עצירה פלסטינית כאשר היא כפותה ועיניה מכוסות.[5] הסרטון שודר בישראל ובעולם והעמיד במבוכה את צה"ל.
  • ביולי 2011 ראיין מגיש התוכנית, גיא לרר, צעירה אלמונית שעברה להתגורר באוהל בשדרות רוטשילד בתל אביב במחאה על מחירי הדיור ויוקר המחיה, הצעירה פתחה קבוצה קטנה בפייסבוק שמנתה כאלף איש וקראה בה לחבריה להצטרף אליה. הייתה זו דפני ליף, שלימים הפכה מנהיגת מחאת האוהלים והראיון איתה בתוכנית היה הראשון שלה בתקשורת.[6]
  • בדצמבר 2011 חשף כתב התוכנית בר שם-אור את ה"דארקנט", רשת מחשבים המשמשת כר פורה לפדופיליה ולסחר בסמים ובנשק, שם נחשף לראשונה בישראל גם ה"ביטקוין".[7] בעקבות התחקיר, זימנה יושבת ראש ועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת ח"כ רונית תירוש דיון מיוחד, שנערך בהשתתפות נציגי המשטרה והממשלה.
  • בינואר 2013 חשפה כתבת התוכנית גלי גינת סרטון בעל אופי מיני שהופץ בין משתמשי אפליקציית המובייל וואטסאפ ללא ידיעת הצעירה שצולמה בו.[8] בריאיון לתוכנית הזהירה המצולמת צעירות אחרות לא לחזור על הטעות שלה. התופעה שהייתה חדשה למערכת החוק הישראלית קיבלה בתוכנית את השם "אונס וירטואלי". ביוזמת חברת הכנסת יפעת קריב, המקרה הוביל להרחבה של החוק למניעת הטרדה מינית. התיקון אושר בכנסת.
  • במרץ 2013 פרסם גיא לרר כי שרתים המכילים מידע הרגיש ביותר של מדינת ישראל חשופים להתקפה ולא ערוכים לאפשרות של פגיעה בהם.[9] בעקבות התחקיר באפריל 2013 הורה מבקר המדינה יוסף שפירא לחקור את התנהלות מנגנון אבטחת המידע של האתרים הממשלתיים.
  • ביולי 2013 כתב התוכנית אורי אבן הדפיס אקדח מפלסטיק במדפסת תלת-ממד. האקדח נוסה במטווח מקצועי, וירה כדור חי שפגע במטרה. האקדח הוכנס על ידי אבן בקלות ללשכתה של חברת הכנסת מירי רגב ובמועד אחר, הצליח לעבור את כל שלבי הבידוק הביטחוני בכנסת ולהגיע עד כדי מטרים ספורים מראש הממשלה, מבלי להתגלות. בעקבות התחקיר, שבועות בודדים לאחר שידורו כינסה רגב דיון מיוחד בכנסת בהשתתפות גורמי משטרה וצבא. כלי תקשורת בארצות הברית ציטטו ושידרו חלקים מהתחקיר.[10]
  • בפברואר 2014 שודר בתוכנית "שבוע איקיוטק" - סדרת כתבות תחקיר אודות חברת "איקיוטק". סדרה זו פתחה את פרשת איקיוטק. סדרת הכתבות של כתב התוכנית אורי אבן עסקה בשימוש של חברת "איקיוטק" בחתימה דיגיטלית, שעל פי דעת מומחים אינה אותנטית או מאובטחת, ואינה מהווה לכאורה ראיה להתקשרות בין החברה ללקוחותיה.[11] "שבוע איקיוטק" של צינור לילה זכה לסיקור נרחב באתרי החדשות ולקראת סופו נחקר מנכ"ל איקיוטק, בן אופק במחלק ההונאה של משטרת תל אביב בחשד להונאה, זיוף ומרמה ושוחרר בערבות.[12]
  • במאי 2014 פורסם הריאיון הראשון שהעניק דוד אדמוב לכתב צינור לילה אדם שפיר ובו סיפר את גרסתו לאירועים שהובילו למחאת דוד הנחלאווי.[13]
  • בדצמבר 2016 הובילה פרויקט בשם - "הגיע זמן ארדן", יחד עם אורן ליבוביץ' (יושב ראש מפלגת עלה ירוק ועורך מגזין קנאביס) ונוספים,[14][15] הקורא ללגליזציה של קנאביס בישראל. לאחר שוועדה מיוחדת בחנה את הנושא ובעקבות הלחץ הציבורי שנוצר, בפברואר 2017 הודיע שר הפנים גלעד ארדן על שינוי מדיניות ההפללה הפלילית של משתמשים בקנאביס לצריכה עצמית ועל מיקוד המאמץ בתחום ההסברה והחינוך.[16]
  • ביוני 2020 שודר תחקיר אודות קרקע במפרץ עכו שנרכשה על ידי קבוצת דלק והתחייבה לנקות את השטח אך לא עשתה כן.[17]

"הצנרת"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצנרת
סוגה אקטואליה עריכת הנתון בוויקינתונים
יוצרים גיא לרר
מנחים גיא לרר
שי-לי שינדלר
משתתפים כתבי "הצנרת" ואורחים באולפן
ארץ מקור ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
חברת הפקה רשת מדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים אולפני "רשת", רמת החייל
מוזיקה ג'ורדי
אורך פרק 25-60 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ 2 (רשת) (25-26 באוקטובר 2017)
רשת 13 (2017–2019)
פורמט (תמונה) 16:9
תקופת שידור מקורית 25 באוקטובר 201715 בינואר 2019
קישורים חיצוניים
אתר התוכנית
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הצנרת הייתה תוכנית שעסקה ברשת, טכנולוגיה ורשתות חברתיות שאותה הגישו גיא לרר ושי-לי שינדלר לצד חלק מצוות מערכת התוכנית "הצינור", שאותה הנחו לרר ושינדלר לפני כן בערוץ עשר. לצוות הצטרפה אנה זק שהגישה פינה קבועה של מצעד סרטונים. התוכנית שודרה לראשונה ב-25 באוקטובר 2017 בערוץ 2 ובין ה-1 בנובמבר[18] ל-15 בינואר 2019 שודרה ברשת 13.

כחלק מהמיזוג של רשת וערוץ עשר, הוחלט כי לרר יחזור להגיש את "הצינור" בערוץ הממוזג, ואילו ברמן יעבור להגיש את "היום שהיה" במקומו של גיא זהר, ב"חדשות 13".[2]

ב-15 בינואר 2019, כשנה וחמישה חודשים מאז עליית התוכנית החדשה לאוויר, שודרה התוכנית האחרונה של "הצנרת", בה ניגשו בפעם הראשונה לרגל המיזוג לארכיון של "צינור לילה" ו"הצינור", שאליו לא יכלו לגשת מאז עזיבת לרר והצוות שלו את ערוץ 10, ובנוסף לכך גם ראיון מיוחד של לרר עם ברמן – כל זאת במשדר פרידה חגיגי מ"הצנרת" לקראת חזרתו של לרר ל"צינור" במקומו של ברמן, שכאמור עבר ל"היום שהיה" במהדורה חדשה.

ביום השידורים הראשון של הערוץ הממוזג, "הצנרת" נפתחה עם עטיפה אדומה על סמליל התוכנית, בתוכנית שהוגדרה בלוח השידורים כ"הצנרת/הצינור". במהלך התוכנית, לרר ושי-לי שינדלר חשפו את תמונת הפרופיל החדשה של דף הפייסבוק של התוכנית, שהתבררה להיות תמונת הפרופיל המפורסמת של "הצינור" — בכך חזר לרר להגיש את התוכנית.

עמוד הפייסבוק "הצינור"[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד טרם עליית התוכנית לאוויר, הקים גיא לרר עמוד פייסבוק בשם "הצינור". לצד פרסום תכנים מהתוכנית שמשודרת בטלוויזיה, העמוד מעלה תכנים מכל רחבי הרשת, ולא אחת הצליח לייצר כותרות בזכות חשיפות ראשוניות, שפורסמו בעמוד עצמו שפועל לעיתים במנותק משידור התוכנית בטלוויזיה. "הצינור" נחשב לאחד מדפי הפייסבוק המשפיעים בישראל.[19] באוגוסט 2016 חצה הדף את רף מיליון העוקבים. ב-12 בספטמבר 2016 חסמה פייסבוק את הדף למשך שלושים יום בטענה להפרת זכויות יוצרים, בשל פרסום סרטון בדף הפייסבוק של התוכנית לאחר ששודר בטלוויזיה.[20]

מאז עזיבתו של לרר את תוכנית הטלוויזיה ואת ערוץ 10 באוגוסט 2017, עמוד הפייסבוק "הצינור" הפסיק לעדכן בכל הקשור לתוכנית.[21] זאת בעקבות מאבק בין ערוץ 10 ללרר, על זכויות השימוש בעמוד.[22] ב-23 באפריל 2018 פסק בית הדין לעבודה בתל אביב כי הדף יישאר בידיו של לרר, אך לערוץ עשר עומדת הזכות לדרוש את שינוי שמו של הדף.[23] במאי 2018 דף הפייסבוק "הצינור" שינה את שמו ל"הצנרת", ואילו ערוץ עשר פתח עמוד חדש לתוכנית. בעקבות מהלכי מיזוג רשת-עשר בינואר 2019, בהם לרר נבחר להנחות בשנית את "הצינור", דף הפייסבוק שינה את שמו בחזרה ל"הצינור".

ב־15 ביולי 2020, בעקבות הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על תוכנית של חלוקת כ-750 ש"ח לכל אזרח,[24] עמוד הפייסבוק של הצינור פתח פרויקט גיוס המונים, הקורא לאנשים שפחות זקוקים לכסף לתרום אותו.[25] הפרויקט עלה לאתר giveback של הדסטארט בשם "תעבירו את זה הלאה", עם יעד גיוס של כמיליון ש"ח[26], ותוך שעה גייס כ-750 אלף ש"ח.[27]

תביעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2014 שודרה בתוכנית סדרת כתבות על פרשת איקיוטק. בעקבות זאת הגיש מנכ"ל איקיוטק, בן אופק, תביעת לשון הרע נגד ערוץ 10 וגיא לרר בסכום של שלושה מיליון ש"ח.[28] בית המשפט דחה את התביעה באוקטובר 2015 לאחר שלא הופקדו ערבויות עבורה. ביוני 2022 נסגרה התביעה ואופק נדרש לשלם ללרר ולמערכת הצינור כ-75 אלף ש"ח הוצאות משפט.[29]

באוקטובר 2019 דיווחה התוכנית על שלושה שוטרים שהגיעו לדירה של אזרח, לאחר שהריחו שיוצא ממנה ריח של מריחואנה. הדיווח כלל ביקורת על השוטרים, ואלה הגישו תביעת לשון הרע נגד גיא לרר, הכתב בר שם-אור והאזרח ניב בריג. בית משפט השלום בפתח-תקווה קיבל את התביעה, וחייב כל אחד משלושת הנתבעים לשלם לשוטרים פיצוי בסך 70 אלף ש"ח, ובנוסף חויבו הנתבעים יחדיו לשלם הוצאות בסך 40 אלף ש"ח. בערעור לבית המשפט המחוזי מרכז נקבע שלנתבעים עומדות ההגנות שבחוק לשון הרע, וסכום הפיצוי הופחת ל-59 אלף ש"ח לכל נתבע. בנוסף נפסק שהפרסום שבו עוסק התביעה יוסר מאתרי הנתבעים.[30]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס שנה קטגוריה מועמדות תוצאה
פרס האקדמיה הישראלית לטלוויזיה 2016 מגזין פנאי הצינור עם גיא לרר זכייה
2017 הצנרת מועמדות
2018 זכייה
2019 הצינור זכייה
2020 תוכנית אקטואליה הצינור עם גיא לרר מועמדות
2021 תוכנית תרבות ופנאי מועמדות
2022 תוכנית אקטואליה הצינור עם גיא לרר – עונה 1 מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ערן סויסה, עצוב: שי-לי עוזבת את "הצינור", באתר ישראל היום, 20 בינואר 2020
  2. ^ 1 2 חוזר למקורות: גיא לרר יגיש את "הצינור" בערוץ הממוזג, באתר מעריב אונליין, 3 בינואר 2019
  3. ^ טלי מורנו חושפת בסוף המהדורה המרכזית את לוח השידורים של חדשות 13
  4. ^ אתר למנויים בלבד מאיה בניטה, אביה מלכה מצטרפת להגשת "הצינור", באתר הארץ, 5 ביוני 2017
  5. ^ סרטונים גיא לרר, מתעללים ומעלים לרשת: חייל הצטלם רוקד לצד פלסטינית כפותה, באתר nana10‏, 4 באוקטובר 2010
  6. ^ סרטונים גיא לרר, חדשות הרשת: המאבק על הדיור עובר לרחוב, באתר nana10‏, 12 ביולי 2011
  7. ^ סרטונים גיא לרר ובר שם אור, רשת פדופילים ישראלית פועלת באינטרנט – המשטרה חסרת אונים, באתר nana10‏, 14 בדצמבר 2011
  8. ^ סרטונים צינור לילה 9.1.2013, באתר nana10‏, 10 בינואר 2013
  9. ^ סרטונים גיא לרר, תחקיר צינור לילה: שרתי המידע החשובים בישראל חשופים להתקפה, באתר nana10‏, 28 במרץ 2013
  10. ^ הארץ, אקדח מודפס הוחדר לכנסת מטרים ספורים מנתניהו, באתר הארץ, 3 ביולי 2013
  11. ^ אפרת אהרוני, ‏"צינור לילה" ו"סטטוסים מצייצים" פתחו בקמפיין נגד איקיוטק, באתר גלובס, 17 בפברואר 2014
  12. ^ דוד אברהם‏, פרשת "איקיוטק": אחת אפס ל"צינור לילה", באתר וואלה!‏, 19 בפברואר 2014
  13. ^ אדם שפיר, צינור לילה, דוד הנחלאווי: "אני נמצא בתקופה קשה, אך לא מתחרט", באתר nana10‏, 6 במאי 2014
  14. ^ "הגיע זמן ארדן", מגזין קנאביס
  15. ^ נועה פרייס‏, ירון לונדון יריץ קמפיין בעד לגליזציה של סמים, באתר וואלה!‏, 12 בדצמבר 2016
  16. ^ אבי אשכנזי‏, השר ארדן הודיע: "עוברים לאי-הפללה של צרכני סמים קלים", באתר וואלה!‏, 26 בינואר 2017
  17. ^ אתר למנויים בלבד הדר קנה, תחקיר "הצינור": כך מגיע זיהום ממפעל נטוש של תשובה לצלחת שלכם, באתר TheMarker‏, 30 ביוני 2020
  18. ^ וואלה ברנז'ה‏, "מה זה הפרומו הסחי הזה?"; הקדימון של רשת עוקץ את קשת, באתר וואלה!‏, 12 באוקטובר 2017
  19. ^ בשנת 2015 דורג "הצינור" במקום השני מבין עמודי הפייסבוק הפופולריים בישראל, לפי דירוג עמודי הפייסבוק הישראלים האינטראקטיבים ביותר לחודש יוני 2015
  20. ^ אתר למנויים בלבד עודד ירון, פייסבוק הגבילה את דף "הצינור" לחודש, באתר הארץ, 12 בספטמבר 2016
  21. ^ ערוץ 10 מקדמים את הצינור עם טל ברמן בכל חור, מלבד בעמוד הפייסבוק של הצינור, מאת דורי בן ישראל באתר "מזבלה", 3 בספטמבר 2017
  22. ^ http://mizbala.com/news/120119
  23. ^ גיא לוי, בית המשפט: עמוד הפייסבוק של "הצינור" שייך לגיא לרר, באתר ynet, 23 באפריל 2018
  24. ^ אתר למנויים בלבד מירב ארלוזורוב, הממשלה מחלקת כסף ממסוקים: 6 מיליארד שקל לכל האזרחים, 700 מיליון בתלושי מזון לחרדים, באתר TheMarker‏, 15 ביולי 2020
  25. ^ הצינור, באתר www.facebook.com
  26. ^ תעבירו את זה הלאה, באתר giveback.co.il
  27. ^ https://twitter.com/guylerer/status/1283496054168653831, Twitter
  28. ^ לי-אור אברבך, ‏מנכ"ל איקיוטק תובע מגיא לרר 3 מ' ש';, באתר גלובס, 11 בספטמבר 2014
  29. ^ גיא לרר רושם ניצחון: "איזו הקלה, טיפת צדק", באתר אייס, 1 ביוני 2022
  30. ^ אורן פרסיקו, המחוזי קיבל ברובו את ערעור "הצינור", באתר העין השביעית, 27 בספטמבר 2022


הקודם:
20032013ערב טוב עם גיא פינס
פרס האקדמיה לטלוויזיה – מגזין הטלוויזיה הטוב ביותר
2014צינור לילה
הבא:
2015 – ערב טוב עם גיא פינס