הקאנון של פכלבל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

(מולטימדיה)

הקאנון של פכלבל בעיבוד לפסנתר
הקאנון של פכלבל בעיבוד לפסנתר סולו
קאנון וג'יג ברה מינור
עיבוד לקאנון של פכלבל המנסה לדמות את המקור לשלושה כינורות וקונטינואו בעזרת סינתיסייזר וכולל את הג'יג
לעזרה בהפעלת הקבצים
ההעתק העתיק ביותר של הקנון של פכלבל.

הקאנון ברה מז'ור מאת פכלבל הוא היצירה המוכרת ביותר של המלחין, ואחת היצירות המוכרות ביותר מתקופת הבארוק. הקאנון נכתב בסביבות שנת 1680, והגרסה המקורית היא לשלושה כינורות וקונטינואו, אם כי בתקופה המודרנית נכתבו לו מאות עיבודים להרכבים אחרים. קו הבאס של היצירה הוא קבוע (באסו אוסטינאטו), וחוזר על עצמו שוב ושוב ללא שינוי; שלושת הכינורות נכנסים זה אחר זה, ומנגנים – כל אחד בתורו – את אותו קו מלודי. במדינות שונות, בעיקר ארצות הברית, מקובל לבצע את הקאנון כמוזיקת רקע בחתונות. ביצירה המקורית של פכלבל מופיע אחרי הקאנון גם ג'יג (מחול מהיר במקצב משולש), אבל כיום הוא מוכר פחות מהקאנון, ומבוצע לעיתים רחוקות.

9 התיבות הראשונות ביצירה: ניתן לראות את מבנה הקאנון אותו מנגנים שלושת הכינורות מעל הבס החוזר ונשנה. כל צבע מסמל מוטיב עליו חוזרים הנגנים זה אחר זה.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקאנון של פכלבל מצוי במספר רב של נעימות ושירים, בהם מוכרים מאוד. לעיתים הוא מופיע בחלק מן היצירה (למשל בפתיחתה) ולעיתים הוא מהווה נעימת רקע שחוזרת על עצמה לאורכה. בשנת 2006 יצר הסטנד-אפיסט רוב פרבוניאן מחרוזת מוזיקלית המשלבת מספר רב של שירים המסתמכים על הקאנון של פכלבל[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הקאנון של פכלבל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו Pachelbel Rant, בביצוע רוב פרבוניאן, סרטון באתר יוטיוב, 2006 (זוהי העלאה משנית באיכות גבוהה ביחס להעלאה הראשית. הקטע המקורי זכה ל-16 מיליון צפיות).
ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.