הקולג' האוניברסיטאי מאסטריכט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקולג' האוניברסיטאי מאסטריכט
הקולג' האוניברסיטאי מאסטריכט
הקולג' האוניברסיטאי מאסטריכט
הקולג' האוניברסיטאי מאסטריכט
קולג' אוניברסיטאי
תקופת הפעילות 2002–הווה (כ־22 שנים)
בעלי תפקידים
דקאן

ד"ר יוס וולי

Dr. Jos Welie
סטודנטים
800
מיקום
מיקום מאסטריכט, לימבורג, הולנד
מדינה הולנדהולנד הולנד
קואורדינטות 50°51′N 5°41′E / 50.850°N 5.683°E / 50.850; 5.683
http://www.ucm.nl

הקולג' האוניברסיטאי מאסטריכטהולנדית: University College Maastricht) הוא מוסד הכבוד האקדמאי של אוניברסיטת מאסטריכט בהולנד. הקולג' הוקם בשנת 2002 וממוקם במבנה מנזר הניואנהוף (Nieuwenhof monastery) מן המאה ה-15 אשר בעיר מאסטריכט, דרום הולנד. הקולג' הוא מתווה תוכנית לימוד תובענית לתואר ראשון לסטודנטים בעלי מוטיבציה גבוהה המלומד כולו בשפה האנגלית. שיטת הלימוד היא שיטת ליברל ארטס אנד סיינס (Liberal Arts and Science) אשר יוצרת תוכנית לימוד בין תחומית, רחבה ומעמיקה במגוון תחומי לימוד אקדמאים. הקולג' האוניברסיטאי מאסטריכט דורג בשנת 2012 כקולג' האוניברסיטאי הטוב ביותר בהולנד על ידי מדריך האוניברסיטאות ההולנדי הרשמי (Keuzegids Hoger Onderwijs).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוניברסיטת מאסטריכט, אשר הקולג' משויך לה, הוקמה בשנת 1976 והיא אחת האוניברסיטאות הצעירות בהולנד. האוניברסיטה מונה כ-12,000 סטודנטים ומעל ל-3,000 אנשי סגל. הקולג' האוניברסיטאי מאסטריכט פתח שעריו בספטמבר 2002 והיה לשני מסוגו בהולנד. בשנת 2006 עבר הקולג' למיקומו הנוכחי והוא מונה כיום כ-600 סטודנטים.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלימודים בקולג' הם לימודי תואר ראשון בשיטת ליברל ארטס אנד סיינס (Liberal Arts and Science) ונלמדים בשפה האנגלית. שיטת ליברל ארטס אנד סיינס היא שיטת לימוד ייחודית ומוגדרת על ידי בריטניקה כלימודי השכלה גבוהה אשר מכוונים להענקת ידע כללי עשיר תוך פיתוח יכולות אינטלקטואליות כלליות ומגוונות, וזאת בניגוד לתוכניות לימוד אקדמאיות-סטנדרטיות, מקצועיות, או טכניות. כיתות הלימוד קטנות במיוחד תוך שימת דגש על לימוד עצמי בתוך קבוצות למידה בשיטת למידת חקר. הקורסים בקולג' האוניברסיטאי מאסטריכט מתפלגים לשלושה תחומי מיקוד: מדעי הרוח, מדעי החברה, ומדעי הטבע. מתוך תחומים אלו נדרש הסטודנט לבחור תחום התמקדות מרכזי (אם כי לימודים דו-תחומיים אפשריים גם הם). מלבד תחום ההתמקדות המרכזי נדרש כל סטודנט לבחור במספר קורסים להעשרת הידע הכללי (משני התחומים שאינם תחום ההתמקדות המרכזי של הסטודנט), וכמו כן נדרש הסטודנט לקורסי הליבה שהם חובה לכלל הסטודנטים בקולג'.

תחומי התמקדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה האקדמאי בקולג' מחולק לשלושה תחומי התמקדות. המחלקה ללימודי מדעי הרוח מאפשרת בחירת קורסים בתחומים האקדמאיים של תקשורת, אמנויות חופשיות, מדעי התרבות, לימודי אירופה, היסטוריה, ספרות, פילוסופיה, ולימודי מדעים טכנולוגיה והחברה. מחלקת מדעי הטבע (בעבר נקראה מדעי החיים) מאפשרת בחירת קורסים בתחומים של ביולוגיה, כימיה, מדעי המחשב, מתמטיקה, פיזיקה, ופיתוח בר-קיימא. לבסוף, מחלקת מדעי החברה מאפשרת בחירת קורסים בתחומים של מנהל עסקים, כלכלה, משפט בינלאומי, יחסים בינלאומיים, מדעי המדינה, פסיכולוגיה, מינהל ציבורי, וסוציולוגיה. הקורסים מובנים על פי מדרג הכולל שלוש רמות ונעים על סקאלה של 1000 עד 3000. כל עלייה ברמת הקורס מתבטאת בעלייה במורכבות התכנים ולרוב מצריכה קיומו של ידע מקדים בדמות קורסים מרמות נמוכות יותר. בנוסף לקורסים הנ"ל על הסטודנטים לבחור קורסי מיומנויות הכוללים (אך לא מוגבלים לאפשרויות אלו בלבד) מיומנויות נימוק וטיעון, אתנוגרפיה, שפות, כישורי מעבדה, ומתודיקות מחקר. לבסוף, על הסטודנטים לבצע פרויקט במשך החודש האחרון של כל סמסטר.

מתווה תוכנית הלימוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

חצר הקולג' האוניברסיטאי מאסטריכט

תוכנית הלימוד הפרטנית של כל סטודנט מכילה את הקורסים המצוינים לעיל, קורסי מיומנויות, ופרויקטים. אוניברסיטת קולג' מאסטריכט פועלת על פי השיטה האירופית לצבירה והעברת ניקוד אקדמי. תואר ראשון BA או BSc בקולג' מורכבים מ-180 נקודות אקדמאיות. לפיכך על הסטודנט לצבור מקסימום של 30 נקודות בסמסטר או 60 בשנת לימוד מלאה. זאת כאשר כל קורס או פרויקט מזכים ב-5 נקודות, ואילו קורסי מיומנויות ב-2.5 נקודות. הסטודנטים יוצרים בסיוע יועצים אקדמאיים את תוכנית הלימוד האישית שלהם על ידי בחירת קורסים מתוך תחום ההתמקדות הנבחר שלהם, בחירת קורסי העשרת הידע הכללי (4 קורסים, 2 מכל תחום התמקדות השונה מזה של הסטודנט), ולימודי הליבה (4 קורסים). מטרת תוכנית לימוד זו (בין השאר) היא להעניק לסטודנט את ההזדמנות לפתח את כישוריו ובחירותיו האקדמאיות האישיות תוך רכישת כלל המיומנויות הנדרשות על מנת להתקבל לתוכניות ברמה גבוהה לתואר השני.

שותפויות בינלאומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הקמתו צבר הקולג' מבחר שותפויות בינלאומיות אשר מאפשרות לתלמידיו לקחת חלק בתוכניות חילופי סטודנטים ולצבור תוך כך נקודות בדרך לקבלת התואר. מוסדות הלוקחים חלק בשותפות זו כוללים בין השאר את האוניברסיטה למנהל סינגפור (Singapore Management University), אוניברסיטת סיביליה, האוניברסיטה הסינית של הונג-קונג, אוניברסיטת אדלהייד, אוניברסיטת קליפורניה, אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אוניברסיטת ריצ'מונד, אוניברסיטת קווינס, אוניברסיטת קוריאה, ואוניברסיטת סידני.

מיקום ומבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שיפוצים נרחבים הועבר הקולג' למיקומו הנוכחי במבנה מנזר הניואנהוף (Nieuwenhof monastery) בשנת 2006. המבנה ממוקם בשכונת ייקרקווארטיר (Jekerkwartier) אשר במרכז העיר מאסטריכט. המבנה בו שוכן הקולג' נבנה בשנת 1485 וממוקם בסמוך לביצורי העיר העתיקה של מאסטריכט. השיפוצים של מבנה המנזר לשעבר כללו יצירת היכל פנאי משותף, חדרי מחשבים, וחדר קריאה המכיל ספרים בנושאים הקשורים לתכנים ולקורסים הנלמדים בקולג'. מיקום המבנה בשכונת ייקרקווארטיר הופך את הקולג' לחלק אינטגרלי בקומפלקס מבני אוניברסיטת מאסטריכט הפזורים במרכז העיר וכוללים את הספרייה של האוניברסיטה, בית הספר למנהל ועסקים, הפקולטה למשפטים, ובית הספר לממשל.

אוכלוסיית הסטודנטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטודנטים חדשים בקולג' מתקבלים בשני מחזורים בשנה, בספטמבר ובפברואר. הסטודנטים נבחרים על סמך נתוניהם, מכתב מוטיבציה, וראיון אישי. אוכלוסיית הלומדים בקולג' כוללת סטודנטים מ-40 לאומים שונים כאשר יותר מ-50% מכלל הסטודנטים מקורם אינו בהולנד. בוגרים רבים מהקולג' האוניברסיטאי מאסטריכט המשיכו לתארים מתקדמים באוניברסיטאות רבות באירופה וארצות-הברית.

פעילויות מחוץ לתוכנית הלימוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוניברסליס (Universalis) הוא ארגון סטודנטים רב-תרבותי ובעל מגוון פעילויות רחב ביותר אשר מסונף ישירות לקולג' האוניברסיטאי מאסטריכט. הארגון מנוהל על ידי סטודנטים מן הקולג' ולמען כלל הסטודנטים הלומדים בקולג'. יוניברסליס תורם הן לחיי החברה והן לחיים האקדמאיים בקולג' על ידי מעורבות וארגון של ערבי קריאת שירה, דיונים, מסיבות, התרמות לצדקה, טיולים ואירועים רבים נוספים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]