הקורפוס הרב-לאומי צפון-מזרח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקורפוס הרב-לאומי צפון-מזרח
פרטים
מדינה נאט"ונאט"ו נאט"ו
סוג קורפוס
בסיס האם שצ'צ'ין, פולין
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 18 בספטמבר 1999 – הווה (24 שנים)
מלחמות מלחמת אפגניסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקורפוס הרב-לאומי צפון-מזרחאנגלית: Multinational Corps Northeast) הוא קורפוס רב-לאומי של נאט"ו אשר בסיסו נמצא בעיר שצ'צ'ין שבפולין.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות החלטתה של פולין להצטרף לנאט"ו ב-1997, נחתם הסכם בין שרי ההגנה של גרמניה, דנמרק ופולין על הקמת קורפוס משותף אשר בסיסו יהיה בשצ'צ'ין. כבסיס להקמת הקורפוס שימש פיקוד כוחות בעלות הברית במבואות הים הבלטי - פיקוד מרחבי משותף של דנמרק וגרמניה. ב-12 במרץ 1999 הצטרפה פולין לנאט"ו באופן רשמי, וב-18 בספטמבר של אותה שנה כבר נחנך מטה הקורפוס הרב-לאומי החדש. מטה הקורפוס בשצ'צ'ין הפך למטה היחיד של נאט"ו אשר ממוקם באחת ממדינות ברית ורשה לשעבר.

בהדרגה הפך הקורפוס, מיחידה פולנית-גרמנית-דנית, לקורפוס רב לאומי. החל משנת 2004 החלו עוד ועוד מדינות החברות בברית נאט"ו, לשלוח חיילים לקורפוס. בקורפוס ישנם נציגים גם משוודיה אשר אינה חברה בנאט"ו. בקורפוס ישנה מגמה בולטת של שילוב קצינים ומש"קים ממדינות מזרח אירופה. למרות זאת, הקורפוס אינו כפוף לנאט"ו באופן רשמי, אלא למטכ"לים של פולין, גרמניה ודנמרק. שלוש המדינות חולקות ביניהן את התפקידים הבכירים בקורפוס. כיום, מפקד הקורפוס הוא פולני, סגנו הוא דני, וראש מטהו הוא גרמני.

בין 20072015 השתתפו חיילי הקורפוס בלחימה באפגניסטן.

מדינות החברות בקורפוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי שנת הצטרפות:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]