הקמיע מסמרקנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקמיע מסמרקנד
The Amulet of Samarkand
הקמיע מסמרקנד עטיפת הספר
הקמיע מסמרקנד עטיפת הספר
מידע כללי
מאת ג'ונתן סטראוד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 30 בספטמבר 2003 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 608 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה כתר הוצאה לאור
תאריך 2004
תרגום אורי בלסם
מספר עמודים 379
פרסים
ספרי ילדים נודעים של איגוד הספריות האמריקאי (2004) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
סדרת ספרים טרילוגיית ברטימאוס
הספר הבא עינו של הגולם עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002384284
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקמיע מסמרקנדאנגלית: The Amulet of Samarkand) הוא ספר פנטזיה, הראשון בטרילוגיית ברטימאוס מאת הסופר הבריטי ג'ונתן סטראוד. הספר יצא לאור בשנת 2003, ותורגם לעברית ב-2004 בהוצאת כתר.

הספר מתרחש בלונדון מודרנית, אבל בעולם שבו קסם הוא דבר רגיל. נתנאל, שולייתו של הקוסם ארתור אנדרווד, מזמן שד בן 5,000 שנה, ברטימאוס. משימתו של ברטימאוס היא משימה מעניינת: עליו לגנוב את הקמיע מסמרקנד מסיימון לאוולייס, קוסם אכזר ושאפתן, אשר פגע בנתנאל בילדותו. במהרה נכנסים נתנאל וברטימאוס לתסבוכת של קנוניית קוסמים, מרד ורצח - תסבוכת שנתנאל לא חזה כאשר זימן את השד.

הספר כתוב מנקודות המבט של שתי דמויות - נתנאל וברטימאוס. כאשר הדובר הוא ברטימאוס, בכתיבה משולבות הערות שוליים עוקצניות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נתנאל נלקח ממשפחתו הביולוגית ועומד להיות קוסם. כשמתפוגג ההלם הראשוני והוא מתרגל לסביבתו החדשה, נתנאל שואף להפוך לקוסם דגול ורב-עצמה. בהגיעו לגיל 12 הוא מזמן את ברטימאוס, שד עוקצני עם טינה כלפי משעבדיו הקוסמים. נתנאל שולח אותו לגנוב חפץ קסמים בעל כוחות מסתוריים - הקמיע מסמרקנד, מהקוסם סיימון לאוולייס. נתנאל משתוקק לנקום בלאולייס על ההשפלה שספג ממנו כשהאחרון ביקר בבית אדונו, והוא מחביא את הקמיע מסמרקנד בחדר העבודה של אנדרווד. נתנאל אינו מודע לכוחו העצום של החפץ שגנב, וכאשר לאוולייס מגלה היכן הקמיע נמצא, הוא מגיע לביתו של נתנאל על מנת להשיב את שאבד לו. כשאדונו של נתנאל מנסה להאבק בסיימון לאוולייס, לאוולייס הורג אותו ואת אשתו, ונעלם עם הקמיע. לאחר שאיבד הכל, נתנאל דולק בעקבות הנבל על מנת לנקום בו ולסייע לממשלה.

העלילה מגיעה לשיאה כאשר סיימון לאוולייס כולא את צמרת הממשלה - המורכבת ממגוון קוסמים השייכים לאליטה במדינה - בחדר החסום בלחשי קסם. בהיותו מוגן על ידי הקמיע מסמרקנד, מזמן לאוולייס שד בעל עוצמה נוראה (בשם ראמותרא), במטרה לחסל את הנוכחים בחדר ולתפוס את השלטון. נתנאל נאבק בו, חוטף את הקמיע ומשחרר את השד. לפני שהשד מתפוגג בחזרה אל הממד ממנו זומן, הוא מחסל את לאוולייס. בזכות מעשהו האמיץ והצלת הממשלה, נתנאל זוכה לתשבחות רבות והוקרה, וכן הופך לשוליה לקוסמת ידועה בשם ג'סיקה וויטוול. הספר מסתיים בשחרורו של ברטימאוס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]