הקרב הנשכח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקרב הנשכח
De Slag om de Schelde
מבוסס על קרב שפך הסכלדה
בימוי מתייס ואן היינינגן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי Alain de Levita, Evangelische Omroep, נטפליקס, Caviar עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פאולה ואן דר אוסט
ג'סי מימן
עריכה מארק בכטולד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים חייס בלום
ג'יימי פלאטרס
סוזאן ראדר
טום פלטון
מוזיקה אמילי לויאנייז פארוש
מדינה הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה September Films
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה הולנדהולנד 14 בדצמבר 2020
הולנדהולנד 5 ביוני 2021
15 באוקטובר 2021 נטפליקס
משך הקרנה 124 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, הולנדית, גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 14 מיליון אירו
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הקרב הנשכחהולנדית: De Slag om de Schelde) הוא סרט מסוגת סרט מלחמה המבוסס על קרב שפך הסכלדה מ-1944, במלחמת העולם השנייה, עם תחילת תבוסת הגרמנים באירופה. הסרט עוסק בניסיונות כוחות בעלות הברית לכבוש את נמל אנטוורפן, שהיווה מרכז חשוב וחיוני במאמץ לכיבוש אירופה כולה מידי הגרמנים. הסרט עוקב אחר מספר דמויות ביניהן טייס בריטי, חייל הולנדי בצבא הגרמני שנפצע ונשלח לשרת כמתרגם במשרדו של מפקד כוח הכיבוש בזילנד, ועמו כמה אנשי מחתרת המתנגדים לכיבוש הנאצי.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתרחש בזיילנד הכבושה בהולנד, בספטמבר 1944, אחרי הפלישה לנורמנדי ותחילת תבוסת הגרמנים באירופה. טנטיה פיסר, עובדת בלשכת ראש העיר הכבושה בידי הגרמנים, כאשר אביה העובד כרופא בבית החולים הצבאי הגרמני. הרופא ובתו נמנעים מלהתבטא לגבי משטר הכיבוש, אך בתוך תוכם הם שמחים לתבוסת הגרמנים המסתמנת ומחכים להסתלקותם. תחילה נראה היה שהגרמנים מתפנים, אך עד מהרה מתברר שהם מתכוונים להישאר ומתכוננים לקרב המכריע מול בעלות הברית.

במקביל, מרינוס ואן סטאפרן, מתנדב הולנדי ביחידת שריון בוורמאכט נשלח לתפקיד משרדי לאחר שנפצע, ומשמש כפקיד ומתורגמן אצל מפקד הכוח הגרמני בעיר, אוברסט ברגהוף. מרינוס נגמל לאט לאט מאמונתו בצדקת דרכם של הנאצים אחרי הוצאתם להורג של אזרחים בני ערובה. העלילה מסתבכת כשדירק, אחיה הצעיר של טנטיה, השליך אבן על רכב גרמני, שגרמה לתאונת דרכים בה נהרגו כמה חיילי ורמאכט. כדי לאתר את המפגע ולהסגירו לידיים, מאיימים הגרמנים להרוג גם חפים מפשע. בני משפחתו של מרינוס מתלבטים כיצד לנהוג, ולבסוף מסכימים שיסגיר עצמו, בהסתמך על קשרי אביו ששירת כרופא גם עבור הגרמנים, בתקווה שלא ייענש בחומרה. אלא שהאב לא ידע כי בנו הצטרף לאחרונה למחתרת ופעל במסגרתה.

כשטנטיה ואביה מגיעים לשיחה עם המפקד הגרמני, הם מדברים על ליבו ומבקשים שיחוס על חיי הנער, בעוד מרינוס הפקיד מאזין לשיחה. הוא עוקב אחר גזר הדין של דירק, ומבין כי אחרי שעונה בחקירה - הסגיר את שאר חברי המחתרת, ועתה הוחלט להוציאו עם כולם להורג, מריוס יוצר קשר בחשאי עם אחותו טנטיה ומספר לה בפגישה ברחוב, את הצפוי לאח ולשאר חברי המחתרת. אחד מהקצינים שחוקרים את דירק רואה אותם משוחחים ומדווח בהתאם למפקד הכוחות אוברסט ברגהוף, שמחליט לשלוח את מריוס חזרה לשירות קרבי לא לפני שהוא שולח אותו להיות חלק מכיתת הירי שתוציא להורג את דירק ושאר חברי המחתרת. בהמשך מצטרפת גם טניה למחתרת, לאחר שנחשפה למשימה חשובה של כוחות הברית, ולצילומי אחיה של עמדות ארטילריה גרמניות לאורך נהר הסכלדה, מהם עולה שהגרמנים מתכננים לפגוע בכוחות הברית העומדים לכבוש את האזור. על טנטיה וחברתה יאנה, אף היא מכוחות התנגדות, הוטל להבריח לכוחות בעלות הברית את תצלומיו של דירק ומפה המראה כיצד ניתן להגיע לאי בסירות.

במקביל, במסגרת מבצע מרקט גארדן, טייס בריטי בשם ויל סינקלייר ומפקדו קפטן טוני טרנר וחייל נוסף בשם מקיי נפרדים מחבריהם לאחר שהדאון שלהם התרסק בים סמוך לחופי זיילנד. במהלך ההתרסקות נפצע מפקד הטיסה טרנר, ובהמשך בורחים שאר צוות הדאון, לאחר שהבינו שאין להם סיכוי לשרוד לבדם בשטח הכבוש. ויל סינקלייר, מקיי ומפקדם טוני טרנר נתקלים במפגש עם הגרמנים שבו נהרג מפקדם טוני. ויל סינקלייר מחליט לחצות את הנהר לעבר כוחות בעלות הברית באמצעות סירה ואילו חברו מקיי מעדיף להישאר מאחור, בהנחה שהדבר חסר סיכוי. לפני הקרב על וולכרן נלכדת טנטיה בעת שהיא מסייעת ליאנה חברתה לברוח בסירה עם התצלומים והמפה. יאנה נפצעת אך מצליחה לברוח עם הסירה כשהגרמנים אינם מבחינים בה, ומגיעה בהמשך, מותשת לקווי בעלות הברית ויחד עמה המפה והתצלומים המועברים למפקד הכוחות,

מרינוס לוקח חלק בהגנה הגרמנית על האי וולכרן בעוד הטייס ויל סינקלייר משתתף בהתקפה הרגלית של בעלות הברית. שני הצדדים סובלים מנפגעים כבדים והרוגים רבים אך בסופו של דבר כוחות בעלות הברית מנצחים. במהלך הקרב, ויל סינקלייר ומרינוס נפגשים, בעוד מרינוס מכוון את נשקו לראשו של ויל אך מחליט שלא להרוג אותו. וכך נפרדים השניים וממשיכים לדרכם. לקראת סוף הקרב, מרינוס הורג חייל גרמני שהתכוון להרוג את טנטיה הכלואה בידי הגרמנים, ובמאבק נורה מרינוס בחזה. טנטיה שזוכרת גם את ניסיונו לסייע לה במידע על אחיה מנסה כעת לטפל בפצעיו, בעוד סינקלייר ואחרים מבעלות הברית מוצאים אותה לצד מרינוס שבסוף מת מפצעיו.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתייס ואן היינינגן ביים את הסרט. אלן דה לויטה, פאולה ואן דר אוסט ומארק ואן אייוון שימשו כמפיקים. EO, NPO, חברת Caviar הבלגית הצטרפו לפרויקט כמפיקים משותפים. הסרט קיבל מימון מCoBo, קרן הקולנוע ההולנדית, הקרן האודיו -וויזואלית הפלמית ומקלט המס הבלגי. בנובמבר 2019 הוכרז כי נטפליקס תפיק את הסרט, מה שהופך אותו לסרט ההולנדי הראשון של החברה. [1]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם תקציב של כ-14 מיליון יורו, הוא הסרט ההולנדי השני היקר ביותר שנעשה אחרי ה"ספר השחור" בשנת 2006.[2] הוא צולם בעיקר בהולנדית ובאנגלית עם קצת גרמנית. הצילום החל בליטא.[3] מקומות הצילום כללו גם את הולנד ובלגיה.

יציאה לאקרנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טריילר ראשון יצא בנובמבר 2020. [4] הסרט הוקרן בבכורה בפליסינגן ב-14 בדצמבר 2020. הוא היה אמור להיות מוצג במקור בבית קולנוע בהולנד כמה ימים לאחר מכן, אך הוא נדחה ל-5 ביוני 2021.[5] [6] הסרט זמין בנטפליקס.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבקר כתב על הסרט "אל תדלגו על זה!", כי "הקרב הנשכח הוא סרט מלחמה פצוע הדוק שעובד"; הוספת הסרט מכסה סכסוך של מלחמת העולם השנייה ש"לא זכה להתייחסות".[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Clarke, Stewart (11 בנובמבר 2019). "Netflix Boards Its First Dutch Film, War Movie 'The Battle of the Scheldt'". Variety. נבדק ב-21 במרץ 2021. {{cite journal}}: (עזרה)
  2. ^ Séveno, Victoria (13 בדצמבר 2020). "The Forgotten Battle: One of the most expensive Dutch films ever made". I Am Expat. נבדק ב-21 במרץ 2021. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ "The forgotten battle". Pavillon du Zoute. נבדק ב-21 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Eerste trailer De Slag om de Schelde is adembenemend". RTL Nieuws (בהולנדית). 16 בנובמבר 2020. נבדק ב-21 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Slag om de Schelde komt zo snel mogelijk uit". RTL Boulevard (בהולנדית). 6 בינואר 2021. נבדק ב-21 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Première De Slag om de Schelde". Bios Agenda (בהולנדית). 17 בדצמבר 2020. נבדק ב-21 במרץ 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ High on Films review