הראיון ב"טנדו" עם ניסים סרוסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הראיון ב"טנדו" עם ניסים סרוסי היה ריאיון טלוויזיוני בשנת 1975, במהלכו העיר המראיין ירון לונדון לזמר ניסים סרוסי על מראהו וסגנונו המוזיקלי, באופן שנתפס כגזעני.

הראיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 בינואר 1975 התקיים ריאיון טלוויזיוני בתוכנית "טנדו", במסגרת שידורי רשות השידור, בין המראיין ירון לונדון לזמר ניסים סרוסי שהתארח בתוכנית, ביחד עם גורית קדמן ואיקא ישראלי. המראיין ועורך התוכנית, ירון לונדון, שאל את המרואיין, ניסים סרוסי, כוכב זמר עולה באותה העת, שאלות שנראו באופן מתנשא ולעגני על מראהו וסגנונו המוזיקלי ועל הדרך בה נהפך לכוכב: "רק במדינה כמו ישראל אדם שנראה כך יכול להיהפך לכוכב". היו שראו בכך את תפישתו של לונדון כגזען ומתנשא כלפי יהדות המזרח[1] ונתפס בתקשורת ובציבור כחלק מן השסע העדתי בישראל.

לדברי לונדון עצמו לא הייתה לו כוונה להעליב את סרוסי; לטענתו, שאב השראה מראיון עם שארל אזנבור, שבו מראיין צרפתי שאל אותו שאלות מתגרות. כן הוסיף כי אז לא הייתה לו את ההבנה שלימים התגבשה אצלו לגבי "ישראל השנייה", שרובה הוא יהודים ספרדים, מזרחים ועולים חדשים[2].

עם השנים התבססה לה התפישה בציבור כי סרוסי ירד לצרפת כי חש מושפל ונלעג מהראיון[3][4]. עם זאת, בשנת 2015 הבהיר סרוסי כי לא כך, וכי ליבן את הסוגיה בשיחה פרטית מול לונדון, ומבחינתו התקרית שייכת לעבר.

לדברי לונדון לידידו, זאב גלילי, לאחר המקרה נוצר רושם מוטעה שלכאורה הוא "האשכנזי המתנשא על פני המזרחי". לונדון סיפר כי קיבל כאלף מכתבים[2], חלק מהם של אשכנזים יראי שמיים אשר כתבו לו "טוב שדפקת את הפרענק"[5]. לדבריו זה מעיד על הגזענות החבויה עמוק של המגזר הדתי האשכנזי, שחש כי הוא נעלה על פני המזרחים, ושהריאיון הזה היווה להם אפשרות "לשחרר את רגשותיהם החבויים". לונדון ציין כי מעולם לא נמנע מלבקר גם זמרים אשכנזים, והדגים בביקורתו על השיר "יושב על הגדר" של אריק איינשטיין. לדברי לונדון, סרט הצילום של הריאיון נשרף במחסני רשות השידור[6], אולם עם השנים עלו הטענות כי הוא בעצמו היה אחראי לגניזתו, בעקבות הביקורת הצולבת שהוא עורר נגדו.

ב-16 בפברואר 2016, טען סרוסי בריאיון לתקשורת כי "ירון לונדון לא למד לקח" מהראיון הנודע לשמצה ההוא מעברו והמשיך בהתנהגות פטרונית ומתנשאת כלפי בני עדות המזרח[7]. ב-17 באוגוסט 2016 לונדון ראיין שוב את סרוסי בתוכניתו "לונדון את קירשנבאום" והשניים דנו על הראיון ב"טנדו"[8].

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקרב חלק מהציבור המזרחי בישראל נוצר הרושם כי ירון לונדון הוא גזען ומתנשא אשר שונא מזרחים. דימוי שהשתמר לו שנים רבות, למשל בחיקויו מצד טל פרידמן ב"ארץ נהדרת", או על ידי ערן זרחוביץ' ושרון טייכר בתוכנית הרדיו "חותרים למגע".

הראיון עובד כשנה לאחר מכן למערכון בסדרה "ניקוי ראש" בו ירון לונדון (בגילומו של דובי גל), מארח את סרוסי (שבתאי קונורטי)[9]. המערכון שם ללעג את התנשאותו של לונדון בראיון: "אתה חושב שאתה זמר רק כי כל מיני יצורים בכל מיני עיירות פיתוח, רובם אגב לא אשכנזים, מעריצים אותך?" וכן באמצעות ותנוחות והבעת אי נוחות בקרבתו. המערכון מסתיים כשלונדון מתוודה בדמעות כי הוא בסך הכל מקנא בהערצה לה זכה סרוסי מהמין הנשי.

הראיון גם זכה גם לעיבוד בסרט "שלאגר" (1979) בתור סצנה בהשתתפותו של לונדון עצמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]